آرتروز چیست؟ – قسمت اول

osteoarthritis(آرتروز)

آرتروز چیست؟ – قسمت اول

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آرتریت یک واژه ی کلی است که به معنی التهاب مفاصل می باشد. آرتروز، معمولا به عنوان آرتریتِ اشک آور شناخته شده است. و شایع ترین نوع آرتریت می باشد. این حالت با شکست غضروف در مفاصل همراه می شود و تقریباً می تواند در تمامیِ مفاصل بدن نیز روی دهد. آرتروز معمولاً به دلیل عدم تحمل وزن فرد در مفاصل لگن، زانو و ستون فقرات رخ می دهد. این بیماری بر روی انگشتان دست، انگشت شست، گردن و پا نیز تاثیر می گذارد.  آرتروز همچنین OA(استئوآرتریت) نیز نامیده می شود. این بیماری معمولاً تنها در مواقعی روی مفاصل تاثیر می گذارد که مفصل دچار آسیب قبلی باشد یا فشار بیش از حدی را تحمل کند.

غضروف ها دارای ساختار لاستیکی می باشند که استخوان ها را در سرِ مفاصل پوشش می دهند و به طور طبیعی در این مناطق وجود دارند. عملکرد اصلیِ غضروف، کاهش اصطکاک در مفاصل می باشد و در اصل به عنوان کمک فنر در این مناطق نقش خود را ایفا می کند. کیفیت جذب فشارها توسط غضروف طبیعی به توانایی آن در تغییر شکل در هنگام فشرده شدن بستگی دارد.

آرتروز باعث می شود که غضروف حالت ارتجاعی خود را در محل مفصل از دست داده و سفت شود و بدین ترتیب احتمال آسیب به این مناطق افزایش می یابد. با گذشت زمان، غضروف ها تا حدی توانایی خود را در پوشش دادن برخی مناطق از دست می دهند و حالت کمک فنری خود را از دست می دهند. این حالات در تاندون ها و لیگامان ها سبب درد می شود. اگر بیماری شدیدتر شود؛ استخوان ها حتی به یکدیگر برخورد کرده و یکدیگر را اصطلاحا مالش می دهند.

آرتروز

وجود آرتروز در ۲۷ میلیون آمریکایی تخمین زده شده است آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. اکثر مردم دارای سن بیش از ۶۰ سالگی به آرتروز با درجات متفاوت با شدت های متفاوت مبتلا هستند. حتی در برخی اوقات در افرادی با سنین ۲۰ تا ۳۰ سال نیز آرتروز دیده می شود. درسنین بالای ۵۰ سال، در زنان احتمال ابتلا به آرتروز بیش از مردان دیده شده است.

علائم آرتروز چیست؟

علائم استئوآرتریت اغلب عبارتند از:

  • دردِ مفاصل، به خصوص مفاصلی که جنب و جوش بیشتری از سایر مفاصل دارند.
  • درد بعد از استفاده ی بیش از حد و یا پس از دوره های طولانی عدم فعالیت از یک عضو از بدن.
  • درد پس از استراحت های طولانی.
  • بزرگ شدن استخوان در مفاصل میانی و پایینی.
  • تورم مفاصل ناشی از آرتروز
Osteoarthritis_Causes یکی از دلایل آرتروز
Osteoarthritis_Causes یکی از دلایل آرتروز

چه عواملی می توانند آرتروز را ایجاد کنند؟

از دید یوطب عوامل متعددی وجود دارد که شانس فرد را در ابتلا به آرتروز افزایش می دهد. این عوامل عبارتند از:

وراثت: برخی از افراد به دلیل نقص به ارث برده در یکی از ژن های مسئول برای ساخت غضروف، به طور ناخواسته دچار آرتروز می شوند. این حالت سبب معیوب شدن غضروف شده و منجر به نابودی سریع تر مفاصل می گردد.

افراد متولد شده با اختلالات بالا بیشتر در خطر ابتلا به آرتروز قرار می گیرند و کسانی که با اختلالات ستون فقرات(مانند انحنای ستون فقرات) متولد می شوند؛ در خطر ابتلا به آرتروز ستون فقرات قرار می گیرند.

    چاقی: چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت زانو، لگن و ستون فقرات می شود. حفظ وزن ایده آل و یا از دست دادن وزن اضافی ممکن است؛ سبب جلوگیری از آرتروز در این مناطق شود و یا حتی می تواند به کاهش میزان پیشرفت آرتروز ایجاد شده در این مناطق کمک کند.

آسیب: وضعیت جسمانی به توسعه ی آرتروز کمک می کند. به عنوان مثال، ورزشکارانی که دارای آسیب های مربوط به زانو هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به استئوآرتریت زانو قرار دارند. علاوه بر این، افرادی که دچار آسیب شدید از ناحیه ی کمر و پشت بدن خود شده اند؛ ممکن است مستعدِ توسعه ی آرتروز ستون فقرات باشند. افرادی که استخوان شکسته در نزدیکی مفاصل مشترک دارند نیز در خطر ابتلا به آرتروز در مفاصل می باشند.

استفاده بیش از حد از مفصل مشترک: استفاده ی بیش از حد از مفاصل خاص خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد. به عنوان مثال، افرادی که در کار نیاز به خم شدن مکرر زانو دارند؛ در معرض ابتلا به استئوآرتریت زانو قرار می گیرند.

بیماری های دیگر: افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، که پس از آرتزوز شایع ترین نوع آرتریت هستند؛ بیشتر احتمال ابتلا به آرتروز را دارا می باشند. علاوه بر این، شرایط خاصی در بدن، مثل اضافه بار آهن و یا هورمون رشد بیش از حد، افزایش احتمال ابتلا به استئوآرتریت را ممکن می سازد.

 آرتروز چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آرتروز بر اساس ترکیبی از عوامل زیر صورت می گیرد:

  • توصیف شما از علائم بیماری برای پزشک معالجه می تواند راهنمای بسیار مهمی برایش باشد.
  • محل و الگوی درد در تشخیص مهم می باشد.
  • معاینه ی بالینی که توسط پزشک صورت می گیرد.

پزشک شما ممکن است از اشعه X برای تشخیص آرتروز کمک بگیرد تا مطمئن شود که شما به نوع دیگری از التهاب مفاصل مبتلا نباشید. اشعه ی X نشان می دهد که چقدر آسیب در مفاصل شما رخ داده است. هنگامی که استفاده از اشعه X نتواند به خوبی آسیب مفاصل را مشخص کند؛ پزشک از MRI جهت تشخیص آسیب بافت های مفصلی و یا دیگر وضعیت ها و آسیب ها استفاده می کند و کمک می گیرد. گاهی اوقات پزشک جهت تشخیصِ نوع ورم مفاصل از آزمایش خون نیز استفاده می کند. هنگامی که مایع در مفاصل شما انباشته شده باشد؛ پزشک شما برای معاینه و بررسی بهتر علت بیماری، ممکن است مقداری از مایع را جهت انجام آزمایش از مفاصل شما خارج نماید.

آرتروز چگونه درمان می شود؟

از نظر uTeb آرتروز معمولاً به وسیله ترکیبی از درمان ها، از جمله ورزش، کاهش وزن در صورت نیاز، داروها، درمان های فیزیکی با استفاده از ورزش هایی که سبب تقویت ماهیچه ها می شوند؛ استفاده از کمپرس آب سرد و گرم در مواقع دردهای شدید، خارج کردن مایع مفصلی، تزریق دارو به داخل مفصل و استفاده از درمان توسط دستگاه های حمایتیمانند انواع عصا، درمان می شود. همچنین جراحی نیز در مواقعی جهت تسکین درد می تواند بسیار مفید باشد. نوع درمان به عوامل متعددی از جمله سن، فعالیت ها و شغل، سلامت کلی، تاریخچه ی پزشکی، محل وقوع آرتروز(اندام مورد نظر)، و شدت بیماری بستگی دارد.

وزن مناسب و ورزش چگونه در بهبود آرتروز به ما کمک می کنند؟

ماندن در وزن مناسب در افراد جهت جلوگیری از ابتلا به آرتروز زانو، مفصل ران و ستون فقرات توصیه می شود و این عمل سبب می شود تا مفاصل بتوانند وزن فرد را به خوبی تحمل کنند و فشار زیاد از روی مفاصل برداشته شود؛ همچنین می تواند سبب کاهش درد در مفاصل گردد. هنگامی که شما دارای وزن مناسب هستید؛ استرس و درد زانو در شما کاهش می یابد. ورزش کردن برای بهبود حرکت مفاصل و همچنین جهت تقویت عضلاتی که مفاصل را احاطه کرده اند بسیار مفید می باشد. پزشکان همواره ورزش های ملایم مانند شنا کردن و یا پیاده روی را برای کاهش درد مفاصل توصیه می کنند. همچنین طبق توصیه پزشکان باید از فعالیت هایی که باعث افزایش درد مفاصل می شوند؛ مانند دویدن و تمرینات سنگینِ ایروبیک اجتناب کرد. تمرین در افرادی که به آرتروز مبتلا هستند؛ به ویژه آرتروز زانو، می تواند سبب کاهش دردِ عضلات گردد.

درباره ی آرتروز بیشتر بدانید:

[button link=”https://uteb.ir/?article=the-basics-of-osteoarthritis2″] آرتروز چیست؟ – قسمت دوّم[/button][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *