پزشکان درحال کشف فواید محروم سازی از خواب برای درمان افسردگی هستند.

بیدار شووو!

پزشکان درحال کشف فواید محروم سازی از خواب برای درمان افسردگی هستند.

۱۶ نوامبر ۱۹۹۹ ایندیاناپلیس – خیر، این یک رویا نیست: واقعا دریافت خواب ناکافی می تواند به درمان افسردگی کمک کند. خلاصه ی یک مقاله که در شماره آخر مجله روانشناسی زیستی چاپ شد، اشاره می کند ممکن است پزشکان به زودی مانند ۲۰ سال پیش که متداول بود، از روش درمانی محرومیت از خواب برای درمان افسردگی استفاده کنند.

در دهه ۱۹۷۰، شخص افسرده ای که از بی خوابی رنج می برد متوجه شد، زمانی که خیلی کمتر از خواسته اش می خوابد، روز بعد به طور شگفت آوری حال بهتری دارد. پزشکانی که افسردگی را درمان می کنند استفاده از روش محروم سازی از خواب را به عنوان شکلی از درمان آغاز کردند. اما دوران محبوبیت روش محروم سازی از خواب کوتاه بود، و خیلی زود تکامل داروهای ضدافسردگی بسیار موثر، موفق شده و این روش را منسوخ کردند.

به هرحال، هم اکنون پزشکان در مورد محروم سازی از خواب که اغلب می تواند موجب بهبودی قابل توجهی در شخص افسرده شود، تجدید نظر می کنند. دکتر آنا ویرز-جاستیس می نویسد: “تغییر جالب توجه بیشتر بیماران شدیدا افسرده، روانی و در معرض خودکشی، به حالت عادی در طی یک دوره چند ساعته، بسیاری از روانپزشکان دهه ۱۹۷۰ را در مورد اهمیت فوق العاده این پدیده متقاعد کرد. نتیجه مطالعات بسیاری که بعد از این انجام شد موافقت گسترده ای را نشان میدهد که محروم سازی از خواب ممکن است اثرات ضدافسردگی داشته باشد. این مطالعات هم چنین نشان می دهد خواب کافی می تواند روند بهبودی را معکوس کند. بنابراین توجه و سرمایه گذاری اصلی در تحقیقات بالینی برای این موضوع درنظر گرفته شد.”

بیدار شدن سخته! :-)
بیدار شدن سخته! :-)

دکتر ویرز-جاستیس پژوهشگر آزمایشگاه خواب و مطالعه دوران زندگی در کلینیک دانشگاه روانپزشکی بازل واقع در سوئیس، ذکر می کند، محروم سازی خواب برای بیشتر از نصف بیماران تحت درمان با این روش و در بیشتر انواع افسردگی موثر شناخته شده است. و درصورتیکه دوره اول درمان به روش محروم سازی از خواب برای تسکین علائم بیمار افسرده کمکی نمی کرد، معمولا دومین دوره موثر بود.

با این حال، استفاده از روش محروم سازی خواب به تنهایی، اثرات زودگذر و غیرقابل پیش بینی داشت. عدم وجود راهی برای استاندارد کردن درمان با این روش، خیلی زود باعث شد بیشتر پزشکان استفاده از آن را برای بیماران افسرده متوقف کنند.

پس چرا در حال حاضر روش محروم سازی از خواب دوباره استفاده می شود؟ به دلیل اینکه ثابت شده است استفاده از داروهای ضدافسردگی جدیدتر همراه با درمان از طریق محروم سازی خواب، برای کمک به پیشگیری از بازگشت علائم افسرده کننده بعد از روش محرومیت خواب و نیز برای بهبود پاسخ بیماران افسرده به دارو موثر می باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *