قاعدگی دردناک – دلایل، پیشگیری و درمان

قاعدگی دردناک - دلایل، پیشگیری و تسکین

قاعدگی دردناک – دلایل، پیشگیری و درمان

قاعدگی دردناک چیست؟

خیلی از خانم هم، وقتی که قاعده می شوند، با درد و ناراحتی مواجه اند. این مسئله در زندگی بسیاری از آن ها مشکلی جدی ایجاد نمی کند و بدون انجام کار خاصی به فعالیت های روزمره خود می پردازند. اما برای برخی دیگر از خانم ها، این مشکل، درد سر ساز می شود و حتی بعضی را از کار و زندگی می اندازد! در این مواقع درد قاعدگی و مشکلات ناشی از آن ممکن است که زندگی فرد را مختل کند.

در بعضی از موارد این درد ممکن است نشانه ی آندومتریوز باشد که اگر درمان نشود در آینده ممکن است که باعث ناباروری شخص شود. قاعدگی های دردناک یا همان درد پریود اگر شدید باشد می تواند فعالیت های زن را محدود کند و حتی باعث نرفتن به مدرسه و یا محل کار شود. اگر دردهای عادت ماهانه ی شما، بیش از حد طبیعیست، خردمندانه ترین کار، رجوع به پزشک عمومی و یا متخصص زنان است.

کیسه آب گرم، یاور خیلی از خانم های ایرانی در این شرایط است.
کیسه آب گرم، یاور خیلی از خانم های ایرانی در این شرایط است.

عوامل خطر قاعدگی های دردناک

اندازه ی شدت درد های قاعدگی به طور قابل توجهی با مدت زمان دوره ی قاعدگی، میانگین اولین دوره قاعدگی، سیگار کشیدن، چاقی و مصرف الکل ارتباط دارد. استرس، افسردگی، اضطراب و اختلال در روابط اجتماعی نیز می توانند احتمال بروز دردهای قاعدگی را افزایش دهند. دردهای قاعدگی معمولا بعد از دهه سوم زندگی جنسی( پس از بالغ شدن ) و یا بعد از اولین زایمان خوب می شود.

دلیل بروز قاعدگی دردناک

دردها ی معمول و طبیعی قاعدگی در اثر انقباض های عضلات رجم به وجود می آیند. این انقباضات بر اثر ترشح پروستاگلاندین به وجود می آید. این ماده باعث بروز یک سری علائم قاعدگی مانند گرفتگی عضلات و درد، خونریزی و انقباضات رحمی می شود.

چگونه می شود از قاعدگی دردناک پیشگیری نمود؟

بهترین کاری که شما در این شرایط می توانید انجام دهید، این است که به خودتان بقبولانید که بیمار نیستید و مشکلی نیست. همچنین تلاش کنید که سلامتی خود را حفظ کنید و در وضعیت جسمی مناسبی به سر ببرید. شما می توانید این کار را با داشتن یک سبک زندگی درست و سالم، ورزش روزانه، خواب و استراحت کافی و در صورت امکان پیشگیری از استرس انجام دهید.

بعضی از دختر ها خجالت می کشند که این مسئله را بیان کنند! اگر والدین محرم رازشان باشند، و دختران تازه به بلوغ رسیده شان، بتوانند مشکلات خود را ابراز کنند. تازه آن وقت است که می توانیم به این خانم های کوچولو کمک کنیم.
بعضی از دختر ها خجالت می کشند که این مسئله را بیان کنند! اگر والدین محرم رازشان باشند، و دختران تازه به بلوغ رسیده شان، بتوانند مشکلات خود را ابراز کنند. تازه آن وقت است که می توانیم به این خانم های کوچولو کمک کنیم.

استفاده از داروهای مسکن که به تجویز پزشک نیازی ندارند هم می تواند برای کاهش درد و خونریزی به شما کمک کند. برای انتخاب مسکن مناسب با شرایط شما حتما با دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید.

پزشک برای قاعدگی های دردناک چه کار می تواند کند؟

اگر درد قاعدگی شما با مسکن های بدون نسخه مداوا نشد به پزشک مراجعه نمایید. معمولا پزشک لگن شما  را معاینه می کند و با این کار تلاش می کند که علت بروز درد های قاعدگی شما را بیابد. بسته به شرایط شما، ممکن است پزشک برای شما سونوگرافی لگن و یا لاپاراسکوپی هم تجویز کند.

درمان های پزشکی معمولا شامل دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی و همچنین قرص های پیشگیری از بارداری می شوند. قرص های پیشگیری از بارداری باعث می شوند که تخمک گذاری صورت نگیرد، بنابراین تولید پروستاگلاندین و در نتیجه درد را کاهش می دهند. اگر پزشک شما متوجه شد که یک بیماری دیگر مثل التهاب لگن، اندومتریوز و یا فیبروئید است، بسته به شرایط، جهت انجام مراحل درمانی اقدام خواهند کرد.

پاورقی:

۱- قاعدگی دردناک = dysmenorrhoea

۲- آندومتریوز = endometriosis

۳- پروستاگلاندین = prostaglandin = یک هورمون که توسط دیواره داخلی رحم تولید می شود.

۴- دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی =   Non-steroidal anti-inflammatory drugs = NSAIDs

۵- فیبروئید = fibroid

۶- menstruation = قاعدگی = پریود = عادت ماهانه = حیض

۷- menstrual pain = درد قاعدگی = درد پریودی = الم حیض

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *