پوکی استخوان قبل از آغاز یائسگی – خطرات و نشانه های آن

پوکی استخوان قبل از آغاز یائسگی – خطرات و نشانه های آن

آیا شما این را می دانستید که از هر ده نفر که مبتلا به پوکی استخوان هستند، هشت نفر آن ها زن هستند؟ با بیشتر شدن سن در زنان، خطر پوکی استخوان هم بیشتر می شود. دوران یائسگی با اهمیت ترین عامل خطر این بیماری در خانم هاست. پوکی استخوان پیش از شروع دوران یائسگی و کم شدن تراکم استخوان خیلی غیر معمول نیست. این مشکل دردهای شدید به همراه دارد و ممکن است منجر به شکستگی های ناتوان کننده هم بشود.

پوکی استخوان پیش از یائسگی چیست؟

وقتی کسی دچار نازک شدن استخوان و کم شدن تراکم آن می شود، می گوییم که مبتلا به پوکی استخوان شدا است. هر قدر که استخوان ها نازک تر شوند، استحکام آن ها کمتر می شود و احتمال ترک خوردن و شکسته شدن آن ها بیشتر می گردد. در میلیون ها انسان مسن، مخصوصا خانم ها، کارهای های روزانه ی معمولی و ساده مثل ایستادن، خم شدن و حتی راه رفتن ممکن است باعث شکستگی استخوان شوند. پوکی استخوان پیش از شروع دوران یائسگی خطر بسیار بزرگی در زنان محسوب می شود. یکی از پژوهش هایی که بر روی خانم های یائسه انجام شده است، بیان می کند که ٢٪ آن ها دچار پوکی استخوان هستند و ١۵٪ با مبتلا به کمبود تراکم استخوان می باشند. پزشکان به این وضعیت مشکل و یا نازک شدن استخوان می گویند. اگر فقط انگشتان دست و یا پا ترک بخورند، حرکات فرد خیلی محدود نمی شود، اما این وضعیت آزار دهنده خواهد بود. ولی اگر این مشکل در ستون فقرات، مچ، شانه ها، لگن خاصره و یا ران ها اتفاق بیفتد، تحرک فرد را به شدت محدود می نماید و باعث ناهنجاری های مختلف می گردد. که این امر در ستون فقرات، فرد را با مشکل بیشتری مواجه می کند.

نشانه های پوکی استخوان پیش از یائسگی چیست؟

این بیماری امکان دارد که هیچ نشانه ی خاصی به همراه نداشته باشد. سرعت کمتر شدن تراکم استخوان در زنان به عوامل خطرساز اختصاصی همان فرد ارتباط دارد. یک خانم در سن چهل یا پنجاه سالگی خود، ممکن است استخوان های بسیار قوی داشته باشد و هیچ علامتی از پوکی استخوان در او دیده نشود. اما خانم دیگری که سی سالگی خود را می گذراند، ممکن است که نشانه های پوکی استخوان قبل از یائسگی مثل ترک خوردن، در او نمایان شود.

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *