درمان اعتیاد به الکل با کمک آنزیم ها

اعتیاد به الکل

درمان اعتیاد به الکل با کمک آنزیم ها

در تاریخ ۱۸ اکتبر ۱۹۹۹ (در ایندیاناپولیس) – محققان دانشگاه کالیفرنیا (University of California)، سان فرانسیسکو، آنزیمی را شناسایی کرده اند که ممکن است روزی برای درمان اعتیاد به الکل مفید باشد. گزارش آنها که در شماره نوامبر نشریه علوم اعصاب طبیعی (Nature Neuroscience) چاپ شد، نشان می دهد در یک آزمایش ارادی، موش هایی که از طریق مهندسی ژنتیک آنزیم PKC epsilon را از دست داده بودند، نسبت به موش هایی که این آنزیم را داشتند، ۷۵% کمتر احتمال داشت الکل مصرف کنند.

دکتر Clyde Hodge از مرکز تحقیقاتی ارنست گالو( the Ernest Gallo Research Center ) می گوید: “تحقیقات نشان داده اند ماده شیمیایی مغز، گابا GABA ، در ایجاد حس رضایت که از الکل به دست می آید، نقش دارد. گیرنده هایی بر روی سلول های مغز وجود دارند که از گابا به عنوان راهی برای فرستادن پیام به مغز برای ایجاد احساس آرامش، لذت یا تسکین استفاده می کنند. الکل و دسته ای از داروها مانند والیوم Valium، زاناکس Xanax و آتیوان Ativan که به عنوان بنزودیازپین ها شناخته می شوند، از گابا برای ایجاد سیگنال های قوی تر و پایدارتر استفاده می کنند.

از راست به چپ به تر تیب: والیوم( دیازپام )، زاناکس( آلپرازولام ) و آتیوان( لورازپام )
از راست به چپ به تر تیب: والیوم( دیازپام )، زاناکس( آلپرازولام ) و آتیوان( لورازپام )

محققین دریافتند در موش های فاقد آنزیم، گیرنده های گابا به الکل حساس ترند. در حقیقت افزایش حساسیت، اشتیاق به مصرف الکل را کاهش می دهد. Hodge گفت: “ابتدا ما می خواستیم بدانیم که آیا در صورتی که آنزیم PKC epsilon در موش ها ناپدید شود، آنها بطور ارادی الکل کمتری مصرف می کنند یا خیر، و سپس دوباره امتحان کردیم تا شاید متوجه شویم چرا این اتفاق افتاده است.”

Hodge می گوید: ” ممکن است این موضوع به راه تازه ای برای توسعه داروهای درمان کننده برخی از جنبه های خوشایند اعتیاد به الکل تبدیل شود. همچنین این موش ها مفهوم درحال شکلگیری در تحقیق الکل را تایید می کنند که افزایش حساسیت به الکل، احتمال اینکه شخصی به الکل اعتیاد پیدا کند را کاهش می دهد.”

دکتر رابرت کارپ Robert Karp این تحقیق را بازبینی کرده است. او می گوید این مقاله به درک کلی ما از مسیری در مغز که در اعتیاد به الکل نقش دارد، اضافه می کند. دکتر کارپ مدیر برنامه ژنتیک در موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم است.

دکتر کارپ می گوید: “این مقاله کاملا به خوبی نشان می دهد که ما ابزارهای جدید و قدرتمندی داریم که می توانیم از آنها برای پیشرفت استفاده کنیم. در درازمدت این تحقیق نشان می دهد شاید داروهایی که از عملکرد PKC epsilon جلوگیری می کنند به عنوان داروی الگو در مقابل مصرف بیش از حد الکل استفاده شوند. این شروع بسیار خوبی برای دستیابی به این هدف است. ”

 

5/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *