افسردگی در سالمندان با مناطق آسیب دیده مغز ارتباط دارد

مادربزرگ افسرده

افسردگی در سالمندان با مناطق آسیب دیده مغز ارتباط دارد

افسردگی در سالمندان با مناطق آسیب دیده مغز مرتبط است.

در تاریخ سپتامبر ۱۹۹۹ ( در آتلانتا ) – محققان در دانشگاه های دوک (Duke) و ویک فارست ( Wake Forest ) بین افسردگی در سالمندان و سکته های خفیف مغزی که جز افسردگی علائم دیگری ندارند، ارتباطی شناسایی کردند.

بر طبق پژوهشی که در اکتبر مجله استروک( Stroke )، مجله اختصاصی انجمن قلب امریکا، چاپ شد: در افراد مسنی که طبق گفته دانشمندان “افسردگی عروقی” در آنها تشخیص داده شده بود، ضایعات مغزی وجود داشت، افسردگی عروقی ( vascular depression ) نوعی از افسردگی است که به علت تغییر در جریان خون مغز رخ می دهد. تحقیقات قبلی با تعداد بیمار کمتر نیز به نتایج مشابه دست یافته است.

دکتر دیوید استفنز David Steffens، پژوهشگر مرکز پزشکی دانشگاه دوک Duke University Medical Center به WebMD می گوید: “این نوع افسردگی که با ضایعات مغزی همراه است، با افسردگی در دهه های ۲۰ و ۳۰ زندگی افراد بسیار متفاوت می باشد. این نوع افسردگی در مقایسه با بی علاقگی، بی تفاوتی و انزوای اجتماعی چیزی بسیار بیشتر است. جامعه و پزشکان معیار محسوسی برای بهبود این نوع افسردگی مانند حالت غم یا گریه افراد که دارای آثاری بیرونی هستند، نمی یابند. بسیاری از این سالمندان مایل هستند که از انرژیشان برای گریه کردن استفاده کنند.

پدربزرگ افسرده
سکته زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی منتهی به مغز بسته شده یا شروع به نشت می کنند، بنابراین موجب قطع جریان خون و مرگ بافت های مغز می شوند. دکتر استفنز معتقد است در این گروه از بیماران سالمند، آسیب در مناطقی از مغز اتفاق می افتد که اشتها، خواب و انرژی را تحت تاثیر قرار می دهد.”

دکتر استفنز می گوید: “روند مشابهی که افراد را درمعرض خطر سکته مغزی متداول قرار می دهد، در اینجا نیز موثر است. تفاوت در این است که تغییرات عروقی به قسمت های مختلفی از مغز آسیب می زند اما علائم سکته مغزی متداول مانند بی حسی در یک طرف بدن و تکلم نامفهوم را ایجاد نمی کند. در عوض علائم افسردگی را موجب می شود.”

دکتر استفنز بیان می کند همچنین فاکتورهای خطر قلبی-عروقی مشابهی مانند فشار خون بالا یا افزایش کلسترول و دیابت برای سکته های معمول یا بزرگ تر، در افراد دارای آسیب مغزی با علائم افسردگی وجود داشت.

در این مطالعه، ۳۶۶۰ مرد و بیش از ۶۵ زن تحت آزمایشات فیزیکی قرار گرفتند و درباره جزئیات سابقه پزشکی و سلامتی فعلی شان از آنها سوال شد. سپس MRI انجام گردید، این تکنیک به پزشک اجازه می دهد تصویری بسیار دقیق از مغز داشته باشند. او می گوید: “تعداد بیش از دو ضایعه در ناحیه مغز بیماران می تواند درجاتی از خطر ابتلا به افسردگی را به همراه داشته باشد و مقدار اندکی از این ضایعه ها می تواند موجب آسیب کافی برای ایجاد علائم افسردگی شود.”نتایج این تحقیق می تواند از طریق شناسایی ضایعات مغزی منجر به افزایش تشخیص و درمان افسردگی شود، و همچنین برای ارزیابی خطر ابتلا به سکته مغزی گسترده در افرادی که ممکن است در حال حاضر از نوع خفیف تر آن رنج ببرند به پزشکان کمک کند.دکتر آرتور پنسیولی که این تحقیق را بازبینی کرده است، می گوید: “این مطالعه نشان می دهد که سکته مغزی، به عنوان یک بیماری پیشرونده، حتی از آنچه که قبلا گمان می شد، مسئله مهمتریست.”

دکتر پنسیولی، استادیار طب اورژانس در دانشگاه مرکز پزشکی سین سیناتی (University of Cincinnati Medical Center ) و عضو تیم سکته مغزی در شهر سین سیناتی و ایالت کنتاکی (Greater Cincinnati-Greater Kentucky Stroke Team )، ذکر می کند: “اگر افسردگی در یک فرد مسن بدون سابقه قبلی تشخیص داده شده است، ممکن است پزشکان جستجو برای بیماری عروقی را مورد توجه قرار دهند. اگر افراد قبلا سکته های حادی داشته اند، بیشتر در معرض خطر سکته های بزرگ تر و ناتوان کننده هستند.”
دکتر استفنزمی گوید برای اینکه به درمان ترکیبی موثری دست پیدا کنیم، تحقیقات بیشتری لازم است. ممکن است تحقیقات آتی نقش داروهای افسردگی و درمان بوسیله رقیق کننده های خون را بررسی کند، اما ما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.

4.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *