سر درد های سینوسی

سر درد های سینوسی

سینوس ها حفره هایی پر از هوا هستند که در پیشانی، استخوان های گونه، و پشت پل بینی واقع شده اند. سینوس ها از طریق کانال در بینی تخلیه می شوند. ملتهب شدن سینوس ها معمولا به دلیل  واکنش های آلرژیک، یک تومور یا یک عفونت و افزایش تولید موکوس صورت می گیرد و این امر موجب مسدود شدن کانال این سینوس ها می شود. افزایش فشار درون سینوس ها باعث دردی شبیه به سر درد می شود.

علائم سر درد های سینوسی

سر درد های سینوسی با درد عمیق و دائمی در استخوان های گونه، پیشانی، و یا پل بینی همراه هستند. درد معمولا با حرکت ناگهانی سر و یا زور زدن تشدید می شود. درد سینوس معمولا با سایر علائم مانند ترشحات بینی، احساس پری در گوش، تب و تورم صورت همراه است. اگر چه بسیاری از سر درد های مزمن ناشی از سر درد های سینوسی می باشند؛ اما بسیاری از این سر درد های مزمن در واقع میگرن یا سر درد تنشی هستند. درمان سر درد نیز بسته به نوع سر درد متفاوت است. به همین دلیل هنگام ایجاد سر درد، فرد به پزشک مراجعه می نماید و بر اساس تشخیص پزشک، درمان فرد آغاز می شود. اگر سر درد شما واقعا ناشی از انسداد سینوس باشد؛ شما احتمالا باید تب یا عفونت نیز داشته باشید. معمولا  آزمایش فیزیکی برای تعیین این که آیا یک انسداد در سینوس های شما وجود دارد یا خیر توسط CT اسکن و MRI انجام می شود.

در این تصویر، موقعیت سینوس ها مشخص شده است.
در این تصویر، موقعیت سینوس ها مشخص شده است.

درمان سردردهای سینوسی

درمان سر درد های سینوسی معمولا در جهت بهبود علائم و درمان عفونت صورت می گیرد. این درمان ممکن است در موارد عفونت، استفاده از آنتی بیوتیک باشد؛ همچنین ممکن است؛ به عنوان یک دوره ی کوتاه استفاده از آنتی هیستامین ها( از قبیل Benadryl ) و یا ضد احتقان ها مانند( Sudafed ) نیز در دستور کار قرار بگیرند. در برخی موارد نیز از ضد احتقان های تنفسی بینی استفاده می شود؛ استفاده از این دسته از داروها تنها به مدت سه روز توصیه می شود و استفاده طولانی تر باعث ایجاد یک اثر جهشی و بدتر شدن علائم در فرد بیمار می گردند. داروهای دیگری نیز برای درمان عفونت سینوس مورد استفاده قرار می گیرند که شامل  مسکن ها( برای تسکین درد )، و  کورتیکواستروئیدها( برای کاهش التهاب ) می باشند.

وقتی یک  ماده ی آلرژی زا موجب عود درد سینوس ها می شود؛ استفاده از درمان های پیشگیرانه ی آلرژی در دستور کار قرار می گیرند. اقدامات ساده مثل نوشیدن مایعات بیشتر و استفاده از دستگاه های مرطوب کننده یا اسپری بینی و آب نمک نیز می تواند در درمان سر درد های سینوسی مفید باشد. اگر داروهای ضد احتقان و ضد درد، به یکباره در فرد مبتلا قطع شوند؛ می تواند موجب افزایش سر درد در این افراد گردد. در صورت استفاده از هر نوع دارویی، ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

آلرژی و سر درد سینوسی

این یک تصور غلط است که آلرژی ها باعث سر درد سینوسی می شود. با این حال، آلرژی می تواند منجر به احتقان سینوس شود؛ که این امر خود می تواند، سر درد ایجاد نماید. آلرژی و سر درد سینوسی، باید به طور جداگانه درمان شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *