حساسیت به پنی سیلین چیست؟

کپک پنیسلیوم از نمای نزدیک!

حساسیت به پنی سیلین چیست؟

حساسیت به پنی سیلین یکی از واکنش های آلرژیک است و هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به آنتی بیوتیک پنی سیلین واکنش بیش از حد نشان می دهد…

نشانه های حساسیت به پنی سیلین چیست؟

واکنش های آلرژیک مشترک به پنی سیلین شامل راش پوستی، کهیر، خارش چشم ها، و تورم لب ها، زبان یا صورت می شوند.
در موارد نادر، حساسیت به پنی سیلین می تواند منجر به ایجاد یک واکنش آنافیلاکتیک در بدن گردد، که می تواند کشنده باشد. این نوع واکنش معمولا در عرض یک ساعت بعد از مصرف پنی سیلین اتفاق می افتد. علائم واکنش های آنافیلاکتیک عبارتند از اشکال در تنفس، کهیر، خس خس سینه، گیجی، از دست دادن هوشیاری، نبض سریع و ضعیف، تغییر رنگ پوست به رنگ آبی، اسهال، تهوع و استفراغ

نمونه ی یک راش پوستی ناشی از پنی سیلین که البته واکنش های آلرژیک بدن به این ماده می تواند؛ بسیار بدتر باشد!
نمونه ی یک راش پوستی ناشی از پنی سیلین که البته واکنش های آلرژیک بدن به این ماده می تواند؛ بسیار بدتر باشد!

چه عواملی منجر به واکنش شدید بدن به پنی سیلین می شوند؟

واکنش های آلرژیک شدید به پنی سیلین می تواند خطرناک و تهدید کننده زندگی باشند. عوامل زیر می توانند منجر به واکنش های شدید آلرژیک بدن به پنی سیلین شوند:

  • تست پوستی مثبت برای حساسیت به پنی سیلین
  • کهیر هایی که پس ورود پنی سیلین به بدن شما به سرعت ظاهر می شوند.
  • یک واکنش آنافیلاکتیک قبلی به پنی سیلین

در مواقعی که شما در معرض هر یک از موارد بالا قرار گیرید؛ شاید استفاده از آنتی بیوتیک دیگری بتواند از واکنش های شدید آلرژیک جلوگیری نماید. پزشک جهت استفاده از پنی سیلین، ابتدا شروع به تجویز این دارو با دوز کم در بیمار می نماید؛ سپس رفته رفته دوز دارو را به حد مطلوب می رساند. این روند منجر به عادت کردن بدن به پنی سیلین در طی مرور زمان می گردد. این امر همچنین باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن انسان به این دارو عادت کند و نسبت به آن واکنش نشان ندهد؛ در نتیجه جلوی واکنش های آلرژیک در بدن گرفته می شود. به طور کلی عمل حساسیت زدایی نمی تواند دائمی باشد و ممکن است فرد با مصرف دوباره ی آنتی بیوتیک به واکنش های آلرژیک مبتلا شود. اگر شما از مشکلات پوستی رنج می برید؛ بروز واکنش آنافیلاکتیک، موجب گسترش مشکلات پوستی شما می شود و ممکن است شما تا چند روز از حالاتی شبیه بیماری سرخک رنج ببرید.

دستبند و گردنبند های مختلفی برای یادآوری آلرژی فرد، به پزشک و یا حتی خود فرد، طراحی شده اند.
دستبند و گردنبند های مختلفی برای یادآوری آلرژی فرد، به پزشک و یا حتی خود فرد، طراحی شده اند.

آیا حساسیت تنها محدود به آنتی بیوتیک پنی سیلین می باشد؟

آنتی بیوتیک پنی سیلین، شایع ترین علت آلرژی در میان داروها می باشد. برخی از افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممکن است به آنتی بیوتیک های دیگر از جمله سفالوسپورین ها مانند سفالکسین، cefprozil، و سفوروکسیم نیز حساسیت داشته باشند. در بسیاری از افرادی این باور وجود دارد که به پنی سیلین حساسیتی ندارند. تست پوستی بهترین راه برای شناسایی افرادی است که به پنی سیلین حساس هستند.

چگونه یک واکنش حساسیتی به پنی سیلین درمان می شود؟

اگر شما پس از استفاده از پنی سیلین دچار کهیر و مشکلات تنفسی یا سایر علایم آنافیلاکسی شدید، بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید. جهت درمان سریع پس از مصرف پنی سیلین معمولا از نور اپی نفرین استفاده می کنند. در صورت عدم پاسخ شما به نور اپی نفرین، می توانید از آنتی هیستامین ها و داروهای کورتیکو استروئیدی به صورت تزریق داخل وریدی استفاده نمایید. اگر واکنش آلرژیک بدن شما پس از مصرف پنی سیلین بسیار خفیف است؛ برای رفع این امر می توانید از آنتی هیستامین ها استفاده نمایید. اگر شما از آنتی هیستامین ها بیش از حد استفاده کنید؛منجر به ابتلا به عوارض جانبی این داروها در شما می گردد که از جمله ی این عوارض می توان به خواب آلودگی اشاره کرد.

4.4/5 - (5 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *