حساسیت به مواد غذایی

حساسیت غذایی

حساسیت به مواد غذایی

آلرژی به مواد غذایی و یا عدم تحمل مواد غذایی، در برخی افراد وجود دارد. در مردم، اغلب پس از خوردن ماده ی غذایی خاصی، ممکن است واکنش های ناخوشایند ایجاد شود؛ که برخی از این واکنش ها تعجب آورند! در شرایطی که افرادی از خانواده دچار آلرژی و حساسیت به مواد غذایی هستند؛ و یا حتی افرادی که مشکوک به حساسیت به مواد غذایی می باشند؛ رژیم غذایی خود را باید تغییر دهند.

تحقیقات نشان داده اند که تنها در حدود ۵ درصد از کودکان نشانه های بالینی آلرژی به مواد غذایی را در خود نشان می دهند. در نوجوانان و بزرگسالان، آلرژی غذایی در حدود ۴ ٪ از کل جمعیت  را در برمی گیرد. این تفاوت بین شیوع بالینی آلرژی ناشی از مواد غذایی و درک عمومی از این مشکل به دلیل وجود واکنشی به نام عدم تحمل غذا می باشد که با آلرژی مواد غذایی اشتباه می شود و در واقع این واکنش، آلرژی نیست.

آلرژی غذایی، یا افزایش حساسیت غذایی، پاسخ غیر طبیعی به مواد غذایی است که در آن سیستم ایمنی بدن دخالت دارد. سیستم ایمنی بدن مسئول علائم عدم تحمل به غذا نیست( درست برعکس نقش این سیستم در آلرژی )، حتی اگر فردی با این مشکل، نشانه های مشابه آلرژی به مواد غذایی را نیز داشته باشد.  به عنوان مثال، حساسیت به شیر با عدم توانایی در هضم لاکتوز شیر متفاوت است. شناخت این امر برای افرادی که آلرژی غذایی را به درستی نمی شناسند و برای جلوگیری از این آلرژی بسیار مهم است؛ چرا که این آلرژی می تواند منجر به ایجاد واکنش های بسیار خطرناک و حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود.

 

حساسیت های غذایی چگونه عمل می کنند؟

آلرژی غذایی شامل دو ویژگی از پاسخ ایمنی انسان است. یکی تولید ایمونوگلوبولین E یا IgE است؛ که یک نوع پروتئین و آنتی بادی است که در جریان خون قرار می گیرد. دیگری تولید ماست سل است؛ که سلول خاصی است که در تمام بافت های بدن وجود دارد؛ اما به ویژه در مناطقی از بدن که معمولا واکنش های آلرژیک دیده می شود؛ از جمله بینی و گلو، ریه ها، پوست و به خصوص دستگاه گوارش حضور دارد. توانایی یک فرد در تولید IgE با توجه به شکل آن در مقابل آلرژی، زمینه ی ارثی دارد. لزوما آلرژی غذایی در افرادی که دچار تب یونجه، آسم، یا کهیر هستند؛ و به طور کلی، در افرادی که در خانواده هایی هستند که در آنها حساسیت معمول است؛ به وجود می آید.

کسی که دارای پدر و مادری است که به آلرژی به مواد غذایی مبتلا هستند؛ نسبت به کسی که پدر و مادر سالمی دارد؛ احتمال ابتلا به آلرژی به مراتب بیشتری را خواهد داشت. کسی که مستعد به تشکیل IgE است؛ پس از آن که برای اولین در معرض  آلرژن های موجود در مواد غذایی قرار گرفت؛ بسیار مستعد به ابتلا به این آلرژی می باشد. پس از هضم این مواد غذایی توسط فرد، این مواد موجب تولید IgE اختصاصی در مقادیر زیاد از برخی سلول های خاص بدن می شوند. سپس این مواد آزاد می شوند و به سطح ماست سل متصل می شوند.

عملکرد مست سل
عملکرد مست سل

دفعه ی بعد که فرد غذا می خورد؛ مواد غذایی با IgE اختصاصی در سطح ماست سل واکنش می دهند؛ و این امر باعث انتشار مواد شیمیایی مانند هیستامین از سطح سلول می شود. بسته به نوع بافتی که این مواد شیمیایی در آن منتشر می شوند؛ این مواد حساسیت زا می توانند سبب ایجاد نشانه های مختلف آلرژی غذایی در افراد گردند. اگر ماست سل، مواد شیمیایی را در گوش ها، بینی و گلو  آزاد کند، خارش در دهان در فرد مذکور احساس می شود  و ممکن است؛ سبب ایجاد مشکل در تنفس و بلع گردد. اگر این ماست سل ها مربوط دستگاه گوارش باشند؛ فرد ممکن است دچار دل درد، تهوع و استفراغ، یا اسهال شود. مواد شیمیایی آزاد شده توسط سلول های ماست سل پوست، می توانند موجب ایجاد کهیر گردند.

پاورقی:

 iImmunoglobulin E = IgE = ایمونوگلوبولین E = نوعی از سلول های ایمنی بدن

Mast cell = سلول مست = مست سل = ماست سل

4.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *