آکنه روزاسه

rosacea بیماری روزاسه

آکنه روزاسه

روزاسه یک بیماری شایع است که عمدتا پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری موجب ایجاد قرمزی در بینی، چانه، گونه ها، و پیشانی می شود. با گذشت زمان، قرمزی روی این اعضای بدن می تواند شدیدتر شود. در این بیماری  رگ های خونی ممکن است قابل مشاهده باشند.
در برخی موارد، روزاسه در قفسه ی سینه، کمر یا گردن نیز خود را نشان می دهد. این بیماری می تواند چشم ها تحت تاثیر قرار دهد و با تحریک آنها،  باعث ایجاد حالت خون مانند یا آبکی در اطراف چشم شود. درافراد مبتلا به روزاسه، جوش های بزرگ و پر از چرک نیز می توانند بر روی پوست ایجاد شوند. این اختلال می تواند ظاهر بینی را متورم نماید؛ و باعث  ایجاد حالتی  به نام rhinophyma در بینی شود.

علل روزاسه

علت روزاسه شناخته شده نیست؛ با این حال، نظریه های مختلف وجود دارند که در مورد علل ایجاد روزاسه بیان شده اند. یک تئوری این است که روزاسه ممکن است جزئی از یک اختلال کلی از عروق خونی باشد. تئوری های دیگر نشان می دهد که بیماری توسط کنه های میکروسکوپی پوست، قارچ ها، عوامل روانی، و یا نقص در عملکرد بافت همبند زیر پوست ایجاد شود. اگر چه هیچ کس نیز هنوز نمی تواند عاملی را برای ایجاد آکنه ی روزاسه به طور مشخص بیان نماید.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر روزاسه قرار می گیرند؟

روزاسه بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از این افراد نمی دانند که این حالت ناشی از چیست. افرادی که پوست روشن دارند و تمایل به سرخ شدن در پوست این افراد زیاد می باشد؛ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال هستند. به نظر می رسد روزاسه بیشتر در میان زنان اتفاق می افتد؛ اما روزاسه در مردان علائم شدیدتری را ایجاد می کند. دلایل احتمالی برای این امر می تواند این باشد که مردان به طور کلی درمان پزشکی این بیماری را به تاخیر می اندازند و به آن اهمیت خاصی نمی دهند که همین امر سبب تشدید روزاسه می شود.

حالت Rhinophyma در بینی(عکس سمت چپ)
حالت Rhinophyma در بینی(عکس سمت چپ)

آیا درمانی برای روزاسه وجود دارد؟

در حالی که برخی فکر می کنند که هیچ درمانی برای آکنه ی روزاسه وجود ندارد؛ برخی درمان های پزشکی برای کنترل و یا معکوس کردن علائم و نشانه ها وجود دارند. اگر شما گمان می برید که احتمال دارد که به این بیماری مبتلا باشید؛ با پزشک خود مشورت کنید.

علائم و نشانه های روزاسه

ظاهر روزاسه می تواند تا حد زیادی از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، علائم و نشانه های بالقوه ای در این بیماری وجود دارد. روزاسه همیشه شامل حداقل یکی از نشانه های اولیه ذکر شده در زیر می باشد. نشانه های مختلف دیگری نیز ممکن است؛ در این بیماری وجود داشته باشند.

نشانه های اولیه ی روزاسه عبارتند از:

  • گرگرفتگی: روزاسه در بسیاری از افرادی که سابقه ی سرخ شدن و یا گرگرفتگی های مکرر دارند؛ این اتفاق می افتد. قرمزی صورت که ممکن است اتفاق بیافتد و از بین برود؛ اغلب از اولین نشانه های این اختلال است.
  • قرمزی پایدار: در قرمزی پایدار، صورت ممکن است حالتی شبیه سرخ شدن یا آفتاب سوختگی به خود بگیرد که این حالت از بین نمی رود.
  • آسیب پوستی پوست و ایجاد جوش: برجستگی های قرمز کوچک و یا جوش های پر از چرک، اغلب دراثر شدیدتر شدن علائم روزاسه ایجاد می شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است حالتی هایی شبیه به آکنه در پوست فرد ایجاد شود؛ اما در این حالت ها دانه های سرسیاه وجود ندارند. سوزش یا گزش نیز ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری در پوست فرد وجود داشته باشد.
  • رگ های خونی قابل مشاهده: رگ های خونی کوچک در پوست بسیاری از مردم که به روزاسه مبتلا شده اند؛ قابل مشاهده است.

سایر علائم و نشانه های بالقوه عبارتند از:

  • سوزش چشم: چشم ها ممکن است تحریک شوند یا آبکی و یا خون آلود به نظر برسند. این وضعیت، به نام روزاسه چشمی، همچنین می تواند گل مژه و همچنین قرمزی و تورم پلک ها را نیز ایجاد نماید. در موارد شدید، اگر این حالات درمان نشوند؛ می تواند موجب آسیب رساندن به قرنیه و از دست دادن بینایی فرد گردد.
  • سوزش و یا احساس گزش: سوزش و یا احساس سوزش ممکن است در صورت اتفاق افتد. همچنین خارش و یا احساس سفتی پوست نیز در اثر ابتلا به این بیماری رخ می دهد.
  • ظاهر خشک پوست: پوست مرکزی صورت ممکن است خشن و خشک به نظر برسد.
  • پلاک: تکه های قرمز برجسته ممکن است بدون تغییرات در پوست بدن ظاهر می شوند.
  • ضخامت پوست: در برخی موارد ابتلا به روزاسه، پوست ممکن است ضخیم شود و بافت پوست بیش از حد بزرگ شود و منجر به ایجاد وضعیتی به نام rhinophyma گردد. این وضعیت اغلب در بینی رخ می دهد، و باعث می شود بینی ظاهری پیازی پیدا نماید.
  • تورم:تورم صورت می تواند به طور مستقل رخ  دهد و یا می تواند نشانه های دیگری از روزاسه باشد.

علائم و نشانه های آکنه روزاسه ممکن است فراتر از صورت نیز گسترش یابند و بر مناطق دیگری از بدن از جمله جمله گردن، قفسه ی سینه، و یا گوش نیز تاثیر گذار باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *