بیماری های پوستی و اگزما

اگزما در کودکان

بیماری های پوستی و اگزما

اگزما اصطلاحی است که در پزشکی در مورد شرایطی به کار برده می شود که پوست ملتهب و تحریک شده باشد. شایع ترین نوع اگزما به عنوان درماتیت آتوپیک، یا اگزمای آتوپیک شناخته می شود. آتوپیک به دسته ای از بیماری ها اشاره می شود که اغلب توسط افراد به ارث برده می شود و می تواند شروعی برای ابتلا به سایر بیماری ها از جمله بیماری های حساسیتی مثل آسم و تب یونجه باشد.
اگزما به طور کلی در حدود ۱۰٪ از شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد که از این میزان  حدود ۷ درصد نوزادان و حدود ۳ درصد بزرگسالان و کودکان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. با درمان مناسب، این بیماری اغلب می تواند کنترل شود.

علائم اگزما چیست؟

مهم نیست که اگزما چه بخشی از پوست را تحت تاثیر قرار دهد؛ مهم این است که اگزما تقریبا همیشه با خارش همراه است. گاهی اوقات قبل از بروز علائم پوستی، خارش وجود دارد اما در برخی اوقات، خارش وجود ندارد اما این علائم بر روی صورت، پشت زانوها، مچ دست، دست ها و پاها رویت می شود. همچنین ممکن است در نقاط دیگر بدن نیز تاثیر گذار باشد. مناطق آسیب دیده معمولا بسیار خشک، ضخیم، و یا پوسته پوسته به نظر می رسند.

در افراد با پوست روشن، این مناطق ممکن است در ابتدا مایل به قرمز به نظر برسند اما پس از مدتی به رنگ قهوه ای درمی آیند. در کسانی که پوست تیره دارند؛ اگزما می تواند روی رنگ بدن تاثیر بگذارد؛ به گونه ای که ابتدا در محل آسیب دیده به رنگ روشن در خواهد آمد و سپس به مرور زمان تیره خواهد شد. در نوزادان، بثورات(ضایعات پوستی) خارش دار می توانند تراوش نیز داشته باشد؛ همچنین وضعیت پوسته پوسته شدن به طور عمده در صورت و پوست سر اتفاق می افتد.

چه عواملی موجب ایجاد اگزما می شود؟

علت دقیق اگزما مشخص نیست؛ اما تصور می شود که اگزما ناشی از واکنش بیش از حد توسط سیستم ایمنی بدن به محرک های پوستی است. این پاسخ بدن است که باعث می شود که علائم اگزما به وجود آیند. علاوه بر این، اگزما معمولا در خانواده های با سابقه ی آلرژی یا آسم نیز یافت می شود. همچنین، نقص در جلوگیری پوست افراد از ورود میکروب و رطوبت موجب می شود که بثورات در افراد عود کند. دربرخی افراد، تماس با مواد خشن و زبر ممکن است باعث شود پوست دچار خارش گردد.

در پوست برخی دیگر از افراد، زمانی که در معرض صابون یا مواد شوینده و یا پشم حیوانات قرار می گیرند؛ احساس خیلی داغ و یا خیلی سرد ایجاد می شود. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و یا سرماخوردگی نیز ممکن است؛ باعث ایجاد اگزما گردند. استرس ممکن است باعث شود شرایط  بدتر شود. اگر چه هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد؛ اما بسیاری از افراد به طور موثر می توانند با درمان های پزشکی و با اجتناب از مواد محرک بیماری خود را مدیریت نمایند. این بیماری مسری نیست و نمی تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

اگزما چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص اطفال، متخصص پوست، و یا ارائه دهنده ی مراقبت های اولیه می تواند اگزما را تشخیص دهد. در حالی که هیچ تست معینی برای  تعیین اگزما وجود ندارد؛ در اغلب موارد پزشک با نگاه کردن به پوست افراد و پرسیدن چند سوال از فرد، اگزما را تشخیص می دهد. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به اگزما، آلرژی نیز دارند؛ پزشک شما ممکن است تست حساسیت برای تعیین مواد محرک را در فرد انجام دهد. کودکان نیز به اگزما مبتلا می شوند و در اکثر موارد پزشک برای تعیین آلرژی و اگزما از تست هایی استفاده می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *