کمر درد

کمر درد

مشکلاتی که از دیگاه پزشکی می تواند موجب درد کمر شود شامل موارد زیر است:

مشکلات مکانیکی: مشکلات مکانیکی که شامل حرکت بد ستون فقرات در هنگام راه رفتن می باشد. شاید شایع ترین علت مکانیکی کمر درد بیماری ای به نام انحطاط دیسک مهره های کمر باشد؛ که به زبان ساده تر به معنای شکستن دیسک های واقع در بین مهره های ستون فقرات می باشد. از این حالت بدتر نیز، از دست دادن توانایی ثبات این قسمت است. این مشکل می تواند به درد منجر شود.  از دست رفتن پوشش مفاصل در این منطقه یکی دیگر از علت های کمر درد است؛ که این پدیده در مفاصل بزرگ اتفاق می افتد. علل مکانیکی دیگر که موجب درد کمر می شوند عبارتند از: اسپاسم، گرفتگی عضلانی، و دیسک های پاره شده، که فتق دیسک نیز نامیده می شود.

وضعیت جسمانی: صدمات ستون فقرات مانند رگ به رگ شدن و شکستگی می تواند موجب ایجاد درد کمر به صورت مزمن یا کوتاه مدت شود. رگ به رگ شدن پدیده ای است که در رباط ها انجام می شود و این امر می تواند سبب عدم چرخیدن صحیح رباط شود. مهره ی شکسته اغلب ناشی از پوکی استخوان می باشد. پوکی استخوان یک بیماری است که باعث ضعیف و متخلخل شدن استخوان ها می شود. همچنین درد کمر به میزان کمتر ممکن است ناشی از صدمات شدید باشد که در نتیجه ی تصادفات اتفاق می افتد.

شرایط و بیماری های اکتسابی: بسیاری از مشکلات پزشکی می تواند منجر به کمر درد شود. از جمله ی این مشکلات عبارتند از اسکولیوز، که باعث انحنای ستون فقرات می شود و معمولا تا زمانی که در اواسط زندگی به اسپوندیلولیستزی تبدیل نشده، نمی توان آن را علت درد کمر دانست. همچنین اشکال مختلف از ورم مفاصل، از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت انکیلوزان و تنگی کانال نخاعی که سبب باریک شدن ستون فقرات می شوند و این عمل فشار را بر روی نخاع و اعصاب ایجاد می کند و سبب درد کمر می گردد. در حالی که پوکی استخوان به خودی خود دردناک نیست؛ اما می تواند به شکستگی های دردناک مهره ها منجر شود. سایر علل کمر درد عبارتند از: بارداری، سنگ های کلیوی و یا عفونت ها و بیماری اندومتریوز

عفونت ها و تومورها: اگر چه آنها از علل شایع کمر درد نیستند؛ اما عفونت در مواردی سبب درد می شود؛ این موارد شامل  وضعیتی به نام استئومیلیت در مهره ها، و یا باعث وضعیتی به نام discitis در دیسک ها می باشد. تومورهای بزرگ نیز علل نسبتا نادر از درد کمر هستند. گاهی اوقات تومورها از کمر شروع به گسترش پیدا می کنند اما در اغلب موارد، تومورهای ایجاد شده در کمر ناشی از سرطان اند که از نقاطی دیگر شروع می شوند و در کمر نیز ظهور پیدا می کنند.

اگر چه علل کمر درد معمولا فیزیکی است؛ اما مهم این است که بدانیم استرس عاطفی نیز می تواند نقش مهمی در چگونگی کمر درد و مدت زمان آن داشته باشد. استرس می تواند بدن را در بسیاری از زمینه ها تحت تاثیر قرار دهد؛ از جمله اینکه می تواند با تاثیر بر انقباض غلط عضلات موجب درد کمر شود. درمان نشدن افسردگی و اضطراب نیز می تواند در بدتر شدن حس درد تاثیرگذار باشد.  به همین ترتیب  بی خوابی و یا کمبود خواب نیز می تواند در بروز درد کمر موثر باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *