عوامل اضطراب و درمان آن

عوامل اضطراب

عوامل اضطراب و درمان آن

چه چیزی باعث اختلال اضطراب می شود؟

علت اختلالات اضطرابی ناشناخته است؛ اما اختلالات اضطرابی مانند سایر اشکال بیماری های روانی در نتیجه ی ضعف های شخصی، نقص شخصیت یا تربیت ضعیف است. همان طور که دانشمندان درباره ی بیماری های روانی به تحقیقات خود ادامه می دهند؛ تحقیقات در رابطه با این اختلالات نیز در حال انجام است و تا روشن شدن علت این اختلالات ادامه دارد اما نکته ی واضح در ارتباط با این اختلالات، دست داشتن ترکیبی از عوامل  از جمله تغییرات در مغز و استرس های محیطی است.

از دید یوطب، اختلالات اضطرابی ممکن است با عدم تعادل شیمیایی در بدن ایجاد شوند؛ و باعث به وجود آمدن بیماری های خاصی نظیر دیابت گردند. مطالعات نشان داده اند که استرس شدید یا طولانی مدت می تواند تعادل مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهند که این علت می تواند سبب تغییر در خلق و خوی فرد شود. مطالعات دیگر نشان داده است؛ که تغییرات در ساختارهای خاص مغز که کنترل حافظه و خلق و خوی را بر عهده دارند؛ می تواند مسبب اختلالات اضطرابی باشد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که اختلالات اضطرابی در خانواده نهادینه می شوند؛ این بدین معنی است که فرزند، این اختلالات را همانند رنگ چشم یا مو از پدر و مادر به ارث می برد! علاوه بر این، برخی عوامل محیطی مانند یک حادثه ی دلخراش یا رویدادهای مهم دیگر، می تواند اختلالات اضطرابی را در افرادی که حساسیت مادرزادی دارند توسعه دهند.

اختالالت اضطرابی تا چه حدی عادی هستند؟

اختلالات اضطرابی حدود ۱۹ میلیون آمریکایی بالغ را تحت تاثیر قرار داده است. بیشترین اختلالات اضطرابی در دوران کودکی، نوجوانی و اوایل دوران بلوغ آغاز خواهد شد. این اختلالات در زنان کمی بیشتر نسبت به مردان رخ می دهد؛ و در میان سفید پوستان، آمریکایی های آفریقایی تبار و اسپانیایی ها به یک میزان رخ می دهد.

 اختلالات اضطرابی چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر علایمی در یک اختلال اضطرابی وجود داشته باشد؛ پزشک با پرسش از بیمار درباره ی سابقه پزشکی او و همچنین معاینه جسمی او، مراحل تشخیص را آغاز می کند. اگر چه هیچکدام از تست های آزمایشگاهی به طور خاص برای تشخیص اختلالات اضطرابی وجود ندارد؛ اما پزشک ممکن است از تست های مختلف برای تشخیص علائم جسمی بیماری کمک بگیرد.

اگر هیچ علائم جسمی از بیماری در فرد بیمار پیدا نشود؛ فرد بیمار باید به روانپزشک یا روانشناس و یا  متخصصان بهداشت روانی که برای  تشخیص و درمان بیماری های روانی آموزش داده شده اند؛ مراجعه نماید. روانپزشکان و روانشناسان استفاده از مصاحبه و ابزار ارزیابی ویژه طراحی شده برای ارزیابی یک فرد برای یک اختلال اضطرابی را از جمله راه های خود در جهت شناسایی علائم این بیماری قرار می دهند. به تشخیص پزشک از شدت و طول مدت علائم بیمار و مشکلات روزمره ی او اطلاعاتی جمع آوری می شود. پزشک پس از انجام این امور، به تعیین درجه اختلال بیمار می پردازد و تشخیص قطعی در این زمینه می دهد.

 اختلالات اضطرابی چگونه درمان می شوند؟

خوشبختانه،در دو دهه ی اخیر پیشرفت های زیادی در درمان افراد مبتلا به بیماری های روانی، از جمله اختلالات اضطرابی شده است. با وجود آن که درمان این نوع از بیماری ها به نوع اختلال بستگی دارد،  یک یا ترکیبی از درمان های زیر ممکن است برای بسیاری از اختلالات اضطرابی مورد استفاده قرار گیرند:

  • داروها: داروهای مورد استفاده برای کاهش علایم اختلالات اضطرابی شامل ضد افسردگی و  ضداضطراب ها می باشند که از جمله آنها می توان به مخدرها اشاره کرد که در جهت کاهش این علائم عمل می کنند.
  • روان درمانی: روان درمانی(یک نوع از مشاوره) دادن پاسخ عاطفی به بیماری های روانی می باشد. در این روش درمانی، فردی که در زمینه ی سلامت روانی آموزش دیده با صحبت کردن از طریق استراتژی درک مقابل به مردم کمک می کند.
  • درمان رفتار شناختی: افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی اغلب در این نوع از روان درمانی به رسمیت شناختن خود را می آموزند و با این روش الگوهای خود را تغییر می دهند و رفتارهای خود را تصحیح می کنند.
  • تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی
  • آرامش درمانی

 آیا می توان از اختلالات اضطرابی جلوگیری کرد؟

اختلالات اضطرابی می توانند پیشگیری شوند؛ با این حال، برخی از امور نیز می توانند این اختلالات را کنترل کنند و یا موجب کاهش علائم این اختلالات شوند:

  • توقف و یا کاهش مصرف محصولات کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات.
  • قبل از مصرف دارو بر ضد این بیماری حتما در باره ی عوارض آن از پزشک سوال نمایید. بسیاری از داروها حاوی مواد شیمیایی می باشند که می تواند علائم اضطراب را افزایش دهد.
  • به دنبال مشاوره و پشتیبانی پس از یک تجربه ی آسیب زا و یا نگران کننده باشید.
4/5 - (5 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *