دلایل مشکل در خواب و بی خوابی!

مشکلات خواب

دلایل مشکل در خواب و بی خوابی!

حمله ی خواب

حمله ی  خواب یک اختلال مغزی است که باعث خواب آلودگی فزاینده در طول روز می گردد. این حمله اغلب مواقع می تواند ژنتیکی باشد؛ و در افرادی رخ می دهد که معمولا هیچ سابقه ی خانوادگی ندارند. اگر چه “حمله خواب” از ویژگی های چشمگیر و غیر قابل کنترل بی خوابی است اما در اکثر افراد این حالت معمولا وجود ندارد و به ندرت دیده می شود. در عوض، افرادی که این مشکل را دارند؛ در طول روز حالت خواب آلودگی دائمی را تجربه می کنند.

سندرم پاهای بی قرار

معمولا درافرادی که دچار بی خوابی می باشند؛ سندرمی به نام پاهای بی قراراتفاق می افتد که این سندرم سبب ناراحتی در پا به خصوص در ساق پای آنها در عصر وشب می گردد. افرادی که دچار این سندرم هستند؛ اغلب با حرکات بیش از حد پا وحرکات ریتمیک و یا دوره ای در طول خواب یا قبل از خواب رفتن مواجه می شوند. این حرکات می تواند شروع خواب در این افراد را به تاخیر بیاندازد و همچنین سبب بیداری کوتاه در حین خواب در این افراد گردد. سندرم پاهای بی قرار یک مشکل شایع در میان بزرگسالان، میانسالان و افراد مسن می باشد.

کابوس

کابوس ها رویاهای ترسناکی اند که در طول خواب  طبیعی به وجود می آیند. کابوس معمولا در اثر استرس، اضطراب و مصرف برخی داروها اتفاق می افتد. در اغلب مواقع کابوس می تواند هیچ علت مشخصی نداشته باشد.

وحشت از شب و در خواب راه رفتن

از دید یوطب وحشت از شب و راه رفتن در خواب هر دو در هنگام خواب غیر طبیعی رخ می دهند. این سندرم اغلب در کودکان بین سنین ۳ تا ۵ سال رخ می دهد. ترس از شب می تواند جنبه ی دراماتیک  داشته باشد؛ مثل زمانی که  فرزند شما با فریاد از خواب بیدار می شود؛ اما قادر به توضیح خواب خود از شدت ترس نیست. گاهی اوقات ترس از شب در کودکان به دلیل یک تصویر ترسناک می باشد که در ذهن کودک نقش بسته است اما به طور کل ترس و وحشت از شب در کودکان نمی تواند دلیل درست و ثابتی داشته باشد.  وحشت از شب به طور ترسناک تر برای پدر و مادر نسبت به فرزندان خود اتفاق می افتد. برخی اتفاقات خطرناک تر نیز ممکن است در طول خواب در اثر وحشت از شب اتفاق افتد که از جمله آنها می توان به ترک خانه در هنگام خواب اشاره کرد. این عمل و همچنین انجام برخی امور دیگر، همگی می توانند در زمانی رخ دهند که فرد در خواب به سر می برد.

چه عواملی می توانند سبب اختلال در خواب شوند؟

بی خوابی

بی خوابی ممکن است به طور موقت و ناشی از علت های بسیار ساده باشد. بی خوابی کوتاه مدت ممکن است در اثر وجود بیماری یا پدیده های استرس زا یا حتی مصرف بیش از حد قهوه در فرد رخ دهد.دراثر مصرف بسیاری از داروها، بی خوابی می تواند  به عنوان یک عارضه جانبی در فرد رخ دهد.
بی خوابی طولانی مدت ممکن است در اثر استرس، افسردگی، یا اضطراب رخ دهد. همچنین در بسیاری از افراد کار روزانه فرد می تواند به طور مستقیم در خواب او تاثیر گذار باشد و سبب اختلال و بی خوابی طولانی مدت در خواب این افراد شود.
اختلالات خواب از عوامل مهم اما کمتر شایع در بی خوابی می باشد.  افرادی که مصرف الکل یا مواد مخدر دارند؛ نیز اغلب از مشکل بی خوابی رنج می برند.

خروپف و آپنه خواب

هنگامی که شما در خواب به سر می برید؛ بسیاری از عضلات بدن شما شل خواهند بود و از حالت انقباض طبیعی خود خارج می شوند. اگر ماهیچه های گلوی شما دچار استراحت بیش از حد شوند؛ تنفسِ شما با مشکل مواجه خواهد شد و راه تنفس شما مسدود می گردد؛ و این امر سبب ایجاد خروپف در شما می شود.گاهی اوقات، علت خروپف  می تواند ناشی آلرژی ها، آسم، یا تغییر شکل بینی باشد که تنفس را با مشکل مواجه می کنند.
آپنه به معنای “بدون جریان هوا” می باشد. در ابتدا تصور می شد که آپنه ناشی از اضافه وزن در مردان به خصوص در مردان مسن می باشد. اما تنفس غیر طبیعی در حین خواب می تواند مردم را از هر سن و جنس تحت تاثیر قرار دهد؛ و حداقل ۳۰ ٪ از کسانی که تحت تاثیرِ آپنه قرار دارند؛ افراد چاق نمی باشند.  محققان اکنون به این موضوع رسیده اند که در بسیاری از موارد آپنه ی خواب ناشی از انسداد جزئی مجاری هوایی است. اغلب افراد مبتلا به آپنه خواب، دارای گلو ی درونی کوچک تر از حد نرمال و همچنین دارای تفاوت در استخوان های ظریف ناحیه گلو و بافت نرم این ناحیه می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *