Sleep Disorders اختلالات خواب

بی خوابی چیست؟

خواب را می توان به دو دسته تقسیم کرد: خواب طبیعی و غیر طبیعی.

خواب طبیعی شامل چهار مرحله است که  از خواب سبک آغاز و به خواب عمیق ختم می شود و روندی فزاینده را دارد. مرحله ۱ خواب سبک ترین حالت خواب است؛ در حالی که مرحله ۴ عمیق ترین حالت آن می باشد .
در هنگام خواب طبیعی، چرخه ی خواب شما شامل مراحلی است که در بالا گفته شد. اما اگر خواب شما به طور مکرر قطع شود و شما دائما در حین خواب بیدار شوید؛ خواب شما از حالت طبیعی به حالت غیر طبیعی در خواهد آمد و این گونه خواب سبب ایجاد احساس خستگی و عدم تمرکز کافی بر روی کارها در شما می گردد. همچنی خواب غیر طبیعی سبب می شود که شما همواره احساس خواب آلودگی داشته باشید و این احساس در مواقعی که شما در حین رانندگی می باشید می تواند سبب بروز حوادث ناگواری برای شما شود.(  البته دور از جان شما  :-)  )
اگر شما در خواب رفتن مشکل دارید و یا اگر شما در طول شب بارها از خواب بیدار می شوید؛ همچنین اگر شما خیلی زود از خواب بیدار می شوید و نمی توانید خواب طبیعی خود را به طور کامل داشته باشید و یا در هنگام بیدار شدن از خواب به سختی این کار را انجام می دهید و در بیدار شدن از خواب مشکل دارید؛ شما ممکن است دچار یکی از اختلالات خواب شده باشید که در متن زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

اختلالات خواب

از دید کارشناسان به طور معمول، مردم در طول شب باید بین ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در خواب به سر ببرند و هرچه از ۹ ساعت خواب به سمت ۵ساعت خواب پیش می رویم؛ ریتم هوشیاری انسان بیشتر فعال می شود و طبعاً از ساعات خواب انسان کاسته می گردد.
بخشی از مغز که در هیپوتالاموس قرار دارد مسئول کنترل ریتم خواب در انسان است. این بخش درست در بالای اعصاب سر و در پشت چشمان ما قرار دارد. نور و ورزش می تواند روی این بخش تاثیر گذاشته و سبب کم و زیاد شدن ریتم خواب انسان شود. اختلالاتی که در زمینه ی ریتم ساعت خواب در افراد ایجاد می شود؛ اصطلاحا اختلالات ریتم شبانه روزی نامیده می شود.
اختلالات خواب شامل تاخیر در به خواب رفتن، تاخیر در فاز خواب(از زمان به خواب رفتن تا بیداری)وتاخیر در فاز خواب پیشرفته می باشد.(به خواب رفتن و زودتر از حد موعد بیدار شدن)

بی خوابی

افرادی که دچار  بی خوابی هستند؛ نمی توانند در شب خواب کافی و درست داشته باشند. آنها ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل باشند و یا ممکن است در طول شب و در حین خواب و یا در بیدار شدن از خواب دچار مشکل باشند. بی خوابی یک مشکل بزرگ است که می تواند روی فعالیت های روزانه ما تاثیر گذار باشد. این مشکل می تواند سبب استرس، اضطراب، افسردگی، ابتلا به عادات بد خوابی، و حتی مصرف برخی داروها در افراد گردد.

خرناس

بسیاری از بزرگسالان در حین خواب، خروپف می کنند. این سر و صدا زمانی تولید می شود که هوای تنفسی به آرامی در بین بافت های گلو به حرکت درمی آید و ایجاد صدا می کند. در برخی افراد خروپف کردن تنها به ایجاد سر و صدا در طول خواب ختم می شود و مشکل جدی تری در این افراد وجود نداشته باشد. همچنین  خروپف می تواند نشانگر یک مشکل جدی در خواب به نام آپنه خواب باشد.

آپنه ی خواب

از دید یوطب، آپنه خواب هنگامی رخ می دهد که راه هوایی فوقانی به طور کامل یا جزئی مسدود می گردد و سبب قطع تنفس بطور منظم در هنگام خواب و حتی پس از بیداری می شود. این حالت می تواند در طول روز نیز ادامه یابد. مدارک و شواهد و تحقیقات به دست آمده از مشکل آپنه خواب بیانگر این است که در صورت درمان نشدن این مشکل، می تواند سبب افزایش فشار خون و حتی خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی گردد.

مشکلات خواب در زمان بارداری

 اغلب زنان در سه ماه اول و سوم بارداری دچار مشکل بی خوابی می شوند و این مشکل را تجربه می کنند. در طول سه ماهه اول بارداری، استحمام های مکرر در هنگام صبح می تواند مشکلات خواب در زنان باردار را بیشتر کند. همچنین  در دوران بارداری ، رویاهای واضحی که افراد در خواب خود با آنها مواجه می شوند می تواند سبب جلوگیری از به عمق رفتن خواب آنها شود. پس از زایمان، مراقبت از نوزاد  و یا افسردگی پس از زایمان در مادر می تواند سبب اختلالات در خواب او گردد.

5/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *