مشکل از یاد رفتن خواب و رویاها

baby-sleeping کودک خوابیده

مشکل از یاد رفتن خواب و رویاها

محققان مطالعات زیادی را درباره ی اینکه چرا نمیتوان خواب و رویا را به خوبی به خاطر سپرد انجام داده اند. شاید دلیل اینکه ما به طور کامل رویاهای خود را به خاطر نمی سپاریم این باشد که در این صورت ما قادر به تشخیص بین رویاها و واقعیت های زندگی خود نیستیم و نمی توانیم آنها  را از هم جدا کنیم.

همچنین علت دیگری که در رابطه با این مسئله مطرح است این است که در خواب سیستم بدنی ما کاملا به حالت استراحت می باشد و اصطلاحا تعطیل است و تنها مغز مسئول ایجاد رویاهاست. بنابراین تنها مغز ممکن است برخی از رویاهای ما در خواب را به خاطر سپارد.
برخی معتقدند رویاها از ذهن ما فراموش نمی شوند بلکه تنها ذهن ما نمی داند که چگونه به آنها دسترسی داشته باشد. رویاها ممکن است در حافظه ما ذخیره شوند و اصطلاحا در حالت انتظار در حافظه ما باقی بمانند. این مفهوم بدین معنی است که ممکن است فرد به طور ناگهانی در یک روز برخی از این رویاها را به خاطر آورده و به آنها دسترسی پیدا کند.
زمانی که شما دارای جای خواب مناسب می باشید و کمتر احتمال دارد که تا صبح از خواب بیدار شوید؛ نسبت به افرادی که تا صبح چندین بار از خواب بیدار می شوند و دوباره به خواب می روند؛ احتمال به خاطر آوردن رویاها در شما کمتر از افراد ذکر شده می باشد. برخی نکات برای آنکه احتمال به یاد آوردن رویاها توسط شما بیشترشود در زیر آورده شده است:

از دیدگاه uTeb هنگامی که شما به طور طبیعی و بدون صدای زنگ از خواب بیدار می شوید؛ احتمال بیشتری برای به یاد آوردن رویاهای شما وجود خواهد داشت. هنگامی صدای زنگ به صدا در می آید؛ مغز شما از حالت متمرکز خود در هنگام خواب بیرون خواهد آمد.
قبل از به خواب رفتن، در ذهن خود یادآوری کنید که می خواهید رویاهای خود را به خاطر سپارید.
اگر شما  بلافاصله پس از بلند شدن از خواب در رابطه با رویاهای خود در خواب فکرکنید؛ سبب می شود تا بتوانید بهتر آنها را در ذهن خود تداعی کنید.

چگونه می توان رویاهای خود را درک کرد؟

اگر شما  می خواهید و شیفته آن هستید که رویاهای خود را به طور مرتب و به درستی درک کنید؛ آنها را روی کاغذ یا دفتری به ترتیب یادداشت کنید.

در اینجا به برخی از راهنمایی ها در رابطه با موضوع مطرح شده در بالا می پردازیم:
همواره اولین چیزی  را که شما پس از بیدار شدن از خواب از رویاهای موجود در خواب خود در ذهن دارید؛ در جایی مثل کامپیوتر شخصی خود یا دفترچه ای یادداشت کنید حتی اگر موضوع نوشته شده کامل نباشد.
رویاها گاهی اوقات عجیب و غریب  می باشند و ممکن است در برابر هنجارهای اجتماعی روی دهد. سعی کنید خودتان درباره ی رویاهای خودتان قضاوت نکنید.
برای هر رویای خود یک عنوان انتخاب کنید. این امر می تواند در بازآرایی رویاهای شما به شما کمک کند. عنوان ها می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید رویاهای خود را پشت سر هم قرار دهید.
رویاها از آغاز زمان بشریت وجود داشته اند و به احتمال زیاد ادامه خواهند داشت.اگرچه علم به دست آمده توسط بشر توانسته به جزئیاتی درباره ی  رویاها برسد اما شاید انسان هرگز نتواند به واقعیت و معنای رویا و وجود آن دست یابد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *