چه چیزی باعث جوش صورت می شود؟

چه چیزی باعث جوش صورت می شود؟

جوش صورت زمانی ظاهر می شود که با فرارسیدن بلوغ، غده های چربی فعال شوند، و غدد آدرنال، هورمون های مردانه( هم در پسران و هم در دختران ) ترشح کنند. این هورمون ها می توانند غدد چربی را تحریک کنند. بدن ماده ای طبیعی به نام چربی تولید می کند که باعث نرمی پوست می شود و از پوست محافظت می کند. خیلی از اوقات شرایطی پیش می آید که سلول های سطحی پوست جلوی باز شدن غدد چربی را می گیرند. در نتیجه چربی در زیر پوست جمع می شود.

بر روی پوست همه، باکتری هایی وجود دارند که در حالت عادی، هیچ مشکلی را پیش نمی آورند. اما این چربی جمع شده در زیر پوست، باکتری های روی پوست را تحریک می کند. تحریک این باکتری ها، سبب می شود که زیاد شوند و تکثیر پیدا کندد و این مسئله باعث التهاب در اطراف آن بافت می گردد.

اگر التهاب، نزدیک پوست رخ دهد، ضایعه ی بسیار کوچکی در پوست شما ایجاد می شود که پوستول نامیده می شود. اگر این التهاب مقداری عمیق تر باشد، پاپول( همان جوش ) ظاهر می شود. اگر التهاب از این هم عمیق تر باشد، کیست تشکیل می شود. جوش سرسفید وقتی ایجاد می شود که چربی به سطح پوست راه پیدا کند. جوش سرسیاه وقتی شکل می گیرد که چربی در معرض هوا قرار بگیرد و با اکیژن هوا واکنش دهد. در این حالت به اصلاح می گوییم که چربی اکسیده شده است. در این زمان است که رنگ سفید رو به تیرگی می رود و مشکی می شود.

دلیل به وجود آمدن جوش صورت چیست؟

  • وراثت: به جز کسانی که مبتلا جوش صورت بسیار شدید هستند، دیگران درست مثل پدر و مادرشان با مشکل خاصی روبرو نخواهند شد. البته باید به این مسئله هم توجه داشت که همه در طول عمرشان با جوش صورت مواجه می شوند.
  • غذا: در تمام جهان، پدر ها و مادر ها نوجوان هایشان را از خوردن خوراکی های کم ارزش غذایی و فست فود ها مثل پیترا و شکلات و غذاهای خیلی چرب و سرخ کرده منع می نمایند. این خواکی ها علاوه بر این که برای سلامتی انسان مناسب نیستند، برای بروز و حتی شدید شدن جوش صورت بسیار مناسب اند! پژوهش ها بیان می کند که لبنیات و خوراکی هایی که قند زیادی دارند، می توانند باعث جوش صورت شوند.
  • کثیفی: باید توجه داشت که پوست بعضی از افراد چرب تر است و مراقبت و شستشوی بیشتری نیاز دارد.( همان طور که در بالا گفته شد، جوش های سرسیاه نتیجه ی اکسید شدن اکسیژن و چربی هستند و ربطی به رعایت نکردن بهداشت ندارند. ) عرق باعث ایجاد جوش صورت نمی شود. پس فکر نکنید که بعد از ورزش کردن با دوش گرفتن سریع می توانید جلوی جوش را با پیشگیری از مسدود شدن منافذ پوست، بگیرید.
  • هورمون ها: جوش صورت در خیلی از خانم ها دوره ای است با با هورمون های زنانه ارتباط دارد. به همین خاطر است که بعضی از قرص های ضد بارداری به بهبود جوش صورت کمک می کنند.
  • لوازم آرایشی و بهداشتی: خیلی از لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی، با برند های مختلف باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش صورت نمی شوند. این لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب در گروه با پایه ی آبی water-based یا یا بدون چربی یا همان oil-free قرار می گیرند وجهت جلوگیری از جوش صورت بسیار بهترند.

در بعضی از افراد، این عوامل می توانند به تشکیل جوش صورت کمک نمایند:

  • فشار: در بعضی از کسانی که مبتلا به جوش صورت هستند، فشار آوردن کلاه، مثل تسمه ی چانه ی کلاه ایمنی و یا کلاه های اسب سواری و یا قسمت پیشانی کلاه های آفتاب گیر و… ، یقه ی لباس و سایر مواردی مثل این مثال ها، باعث شدید شدن جوش ها می شوند.
  • داروها: ممکن است مصرف بعضی از داروها موجب ایجاد و یا شدید شدن جوش صورت بشوند. مثل داروهای حاوی، برمید ها، یدید ها یا داروهای استروئیدی خوراکی و تزریقی( یا پردنیزونی تجویز شده توسط پزشک و یا مکمل های استروئیدی که بدنساز ها و ورزشکار ها استفاده می کنند. ) اما خیلی از جوش ها به علت مصرف دارو ایجاد نمی شوند.
  • شغل: بعضی از شغل ها، که با روغن ها سر و کار دارند می توانند باعث ایجاد جوش شوند. مثلا قرار گرفتن در معرض روغن های صنعتی می تواند جوش را به ارمغان آورد.

پاورقی:

۱- جوش = Acne

۲- پوستول = pustule

۳- پاپول = papule = pimple

این مقاله توسط دکتر Debra Jaliman بازبینی شده است.

این مقاله با کمک شفاجو تهیه شده است.

4/5 - (15 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظرات (37)

  • تميم پاسخ دادن

    سلام میشه شما راه حل درمان جوش های صورت را برایمان بگویید؟

    2016/02/17 ساعت19:52
    • پویا پاسخ دادن

      سلام
      من خودم سال های سال گرفتار جوش صورت بودم. پیش دکترهای زیادی رفتم و انواع و اقسام قرص و کپسول و لوسیون و محلول را امتحان کردم. هرکدام یا اصلا جواب نمی داد، یا اینکه موقتا تا زمانی که اون دارو را مصرف می کردم، جوش ها کم می شدند. وقتی هم که دارو را قطع می کردم دوباره جوش ها با همان شدت روی پوستم ظاهر می شدند. یعنی اینکه دکتر و دارو روی پوستم جواب نداد.

      تو آن سال ها به این نتیجه رسیدم که هر چه قدر خودم مراعات کنم، نتیجه بهتری روی پوستم می گیرم. مراعات به این صورت که غذای چرب نخورم و نظافت پوستم را به طور منظم رعایت کنم. به طور مرتب حمام کنم و برای تمیز کردن پوست صورت ، صابون را کف دستم بمالم و بعد از آن صورتم را با آن بشویم. از لیف کشیدن و تمیز کردن صورت با چیزهایی غیر از کف دستم، جلوگیری می کنم. همین نکته ها باعث شده که الان پوست سالم و بدون جوش داشته باشم.

      امیدوارم برای شما هم مفید باشه

      2016/02/17 ساعت21:54
      • marziiii009 پاسخ دادن

        واقعا عالی بود منم برا پوستم همین کارا را امتحان کردم. چه دکتر چه محلول اما اخر به همون نتیجه اخر رسیدم

        2017/10/04 ساعت22:47
      • Ramezon پاسخ دادن

        سفیده تخم مرغ هم زده رو هر شب با پنبه بزارین روی جوش تا صبح بمونه

        2019/03/31 ساعت08:47
    • مرضیه پاسخ دادن

      بهترین کار استفاده از یخ است.سیر هم برای جوش های آبدار خوب است

      2018/10/09 ساعت10:40
  • میلاد پاسخ دادن

    دوستان لطفا یک را حل مناسب برای جوش های من بگین ممنون

    2017/05/19 ساعت15:50
  • خو پاسخ دادن

    خوب

    2017/07/22 ساعت19:17
  • فرید پاسخ دادن

    چرا جوش نمیزنم؟ خیلی دوست دارم صورتم پر ازجوش بشه… اما نمیشه

    2017/11/26 ساعت10:08
    • M.J پاسخ دادن

      کاش جوش های منو خدا میداد به تو. تا آرزوی هر جفتمون برآورده میشد.

      2018/01/21 ساعت01:47
    • زهرا پاسخ دادن

      تو دیگه کی هستی😕

      2018/06/18 ساعت19:00
    • فایزه پاسخ دادن

      وای دیوانه😂

      2018/09/17 ساعت17:49
    • هانیه پاسخ دادن

      😂😂😂😂اینم آرزو است تو داری؟!! خدا جوشای منو بده به این یکی بندت

      2018/10/07 ساعت14:41
  • محسن پاسخ دادن

    سلام. دوستان صورتم خیلی جوش داره چکار کنم

    2017/12/11 ساعت10:55
  • زهرا پاسخ دادن

    سلام من ۱۳ سالمه و جوشای نسبتا بزرگ و قرمز روی صورتمه. تعدادش کمه ولی اذیت کنندست. اگه کسی راه حل سریع میدونه لطف کنه ما رو هم بی خبر نزاره

    2018/06/18 ساعت18:59
  • mehdi پاسخ دادن

    آقا یه راه حل حرفه ای بگید که تموم بشه، کم جوش بزنیم. داغونمون کرد ناموسن 😂😑

    2018/10/14 ساعت11:05
  • شلخته پاسخ دادن

    اقا جوش که جوش نیست غضب خداس. مال همه جوش میزنه بعد میره… مال من زیر پوستیه. تعدادش کمه ولی موندگاره

    2018/10/29 ساعت01:55
  • دخی خوشکل شیرازی پاسخ دادن

    یه راه حل مفید لطفا

    2018/12/11 ساعت21:24
  • ryhne پاسخ دادن

    سلام من خیلی جوش میزنم صورتم پر جوش ی چیز گرم ک میخورم سریع جوش میزنم جوش هامم خیلی دیر از بین میره یا اصلا نمیره زیر پوستی هم دارم لطفا ی راه کار بدین؟؟؟؟؟؟من همه چیزو استفاده کردم محلول زدم دکتر رفتم همه کار کردم درست نشد ؟؟

    2019/05/21 ساعت17:42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *