واسکولیت یا التهاب رگ چیست؟

واسکولیت یا التهاب رگ چیست؟

واسکولیت یا التهاب رگ چیست؟

سلام به مناسبت در گذشت بیت الله عباس پور، قهرمان پرورش اندام کشورمان، uTeb این مقاله را برای شما در نظر گرفته است. او پس از علی تبریزی، دومین بدنساز قرن ایران بود، و با بیماری واسکولیت، دست و پنجه نرم می کرد. یوطب درگذشت قهرمان ملی ایران را، به ایران و تمام ایرانیان تسلیت عرض می کند.

واسکولیت چیست؟

واسکولیت به معنی التهاب رگ است. و ممکن است که هر کدام از سرخ رگ ها، سیاه رگ ها و یا مویرگ ها را درگیر کند. واسکولیت، به دو نوع اولیه و ثانویه دسته بندی می شود. نوع اولیه با درگیر شدن مستقیم رگ های خونی سر و کار دارد. اما در نوع ثانویه، بیمار ابتدا دچار یک بیماری دیگر است. مثلا دچار یک بیماری خودایمنی است، که آن بیماری نهایتا منجر به واسکولیت می شود.

آسیب شناسی واسکولیت( واسکولیت چه مشکلی ایجاد می کند؟ )

میزان آسیب این بیماری، به محل ایجاد التهاب و شرایط رگ بستگی دارد. هر چه رگ ها بزرگ تر باشند و هر چه در نقاط حساس تری از بدن واقع شده باشند، آسیب ناشی از واسکولیت بیشتر است. در آسیب شناسی بیماری، در نمونه برداری از بافت التهاب و تخریب دیواره رگ دیده می شود. این التهاب امکان دارد که باعث تشکیل شدن لخته های خون در دیواره رگ شود و این مسئله می تواند موجب باریک شدن رگ و حتی مسدود شدن آن بشود. پارگی عروق و خونریزی هم از دیگر عوارض واسکولیت است. انسداد رگ ها می توند خونرسانی را با اختلال جدی مواجه کند و حتی باعث عدم خون رسانی شود.

واسکولیت چه علائمی دارد؟

همان طور که گفته شد، میزان شدت آسیب به نوع رگ و محل رگ وابسته است. میزان بروز علائم هم به این مسئله بستگی دارد. از این علائم می توان به تب و خستگی و کاهش وزن اشاره کرد که بیت الله عباسپور هم با کاهش وزن شدید مواجه شد. این بیماری در برخی از موارد ظاهر پوست را هم تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد لکه های قرمز و برجسته در سطح پوست می شود.

آیا واسکولیت قابل پیشگیری است؟

متاسفانه هنوز راهی برای پیشگیری از واسکولیت ارائه نشده است.

واسکولیت چگونه درمان می شود؟

طبق نظر پزشکان، واسکولیت درمان طولانی و پیچیده ای دارد. داروهای کورتیکواستروئیدی مثل پردنیزولون و داروهای سرکوب کننده ی ایمنی مثل سیکلوفسفاماید نقش بسیار مهمی در درمان واسکولیت ایفا می کنند.

آیا بین واسکولیت و مکمل های پرورش اندام رابطه ای وجود دارد؟

این مطلب توسط محققان در حال پیگیری است و هنوز اثبات نشده است. چرا که بسیاری از بیمارانی که دچار واسکولیت شده اند، بدنساز نبوده اند و از مکمل های غذایی هم استفاده نمی کرده اند.

پاورقی:

۱- بیت الله عباسپور، قهرمان ملی ایران، روز سه شنبه سوم شهریور ماه سال ۱۳۹۴ در بیمارستان آتیه تهران چشم از جهان فرو بست.

۲- واسکولیت = التهاب رگ = Vasculitis

۳- طبق اعلام نظر پزشکان، علت مرگ بیت الله عباسپور وخامت بیماری بود. او به کما رفت و کلیه هایش نیز از کار افتادند.

3.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *