سوزاندن چربی بارداری

سوزاندن چربی بارداری

سوزاندن چربی بارداری

مطالعه جدیدی نشان می دهد که، خانم های بارداری که تازه مادر شده اند، و دچار اضافه وزن اند، می توانند سوزاندن چربی های  اضافی را با رژیم  غذایی و ورزش در طول چند هفته بعد از زایمان به صورت ایمن شروع کنند. حتی اگر به کودک خود شیر می دهند. با این وجود یکی از محققان احساس می کند که زنان باید تا ۴ تا ۶ ماهگی نوزادشان صبر کنند.

سرپرست مولفین این مقاله، دکتر Cherly A.lovelady به می گوید: زنانی هستند که از رژیم گرفتن در طول شیردهی می ترسند زیرا آن ها از کم شدن میزان شیر نگران اند. این مطالعه نشان می دهد که زنانی که اضافه وزن دارند و شیر می دهند، می توانند به آهستگی( با کاهش وزن یک پوند در هفته به صورت میانگین ) بدون تاثیر بر افزایش وزن نوزاد، به دوران خوش اندامی بازگردند. “لاو لیدی از بخش تغذیه و سیستم های سرویس غذایی دانشگاه کارولینای شمالی در Greens boro است، که ۴۰ زن شرکت کننده در این مطالعه اضافه وزن داشتند ولی چاق نبودند.

همه این زنان حداقل ۲۰% بیشتر از وزن ایده آل، وزن داشتند و وضع متوسطی داشتند. یعنی حدود ۵ فوت و ۴ اینچ قد و ۱۴۵ تا ۱۷۵ پوند وزن داشتند. ۴ هفته بعد از زایمان، آن ها تقسیم شدند به ۲ گروه، یکی با رژیم غذایی و برنامه ورزشی و یک گروه هم بدون رژیم غذایی که توصیه شده بودند که بیش از یک بار در هفته ورزش شدید انجام ندهند، یا رژیمشان را محدود نکنند. برای زنان در گروه اول( رژیم و ورزش )، رژیمی با ۲۵% انرژی ناشی از چربی، ۲۰% از پروتئین و ۵۵% از کربوهیدرات تعیین شد.

هدف مطالعه، کم کردن حدود ۵۰۰ کالری در رژیم غذایی هر روز بود، در حالی که رژیم مواد مغذی حفظ میشد و ادامه میافت. لاولیدی می گوید که تمرکز ما در کاهش شکر و چربی بود. او می گوید: “این کاهش اساسا در چیپس سیب زمینی و نوشیدنی بدون الکل بود. هدف ما را هم تدریجی بودن کاهش وزن و محسوس بودن آن در رژیم غذایی تشکیل می داد. به زنان در هر ۲ گروه مولتی ویتامین روزانه تجویز شد.

برنامه ورزشی عبارت بود از ۴ جلسه پیاده روی سریع، قدم های آهسته، یا رقص ایروبیک، در هفته. زنان آموزش داده شدند که درهر جلسه به آهستگی ورزش را شروع کنند و تا ۴۵ دقیقه در حداکثر توانایی تا جایی که به حدود میزان تپش قلب هدف خود در طول ورزش برسند، فعالیت کنند.

در پایان مطالعات ۱۰ هفته ای، زنان در گروه در حال رژیم غذایی و ورزش، به طور میانگین بیش از ۱۰ پوند از وزن بدن خود و حدود ۹ پوند از توده چربی بدنشان را از دست دادند، در مقایسه با کاهش وزن حدود ۲ پوندی و کمتر از ۱ پوندی در گروه بدون رژیم و دارای ورزش میانگین کاهش کالری در گروه با رژیم و ورزش ۵۴۴ کالری در روز بوده و در مقایسه با کاهش ۲۳۶ کالری در روز در گروه با ورزش و بدون رژیم، نتایج در چاپ هفدهم خبری مجله پزشکی New England ثبت و منتشر شد.

میانگین افزایش وزن در میان نوزادان اندکی کمتر از ۱ پوند در روز، برای کودکانی که مادرشان در گروه با رژیم و با ورزش بود که لاو لیدی گزارش می کند مشابه افزایش وزن در کودکان گروه بدون رژیم بود. میانگین افزایش قد نیز در تمام نوزادان حاضر در مطالعه مشابه بود.

به هر حال در مصاحبه ای با همین عنوان، محققی از دانشگاه پزشکی Baylor در Houston می گوید: اگرچه تفاوت بزرگی بین گروه ها نبود، مطالعه در مقیاس کوچک بود و تفاوت های مهم همیشه نمی توانند دیده شوند مگر در گروه های آزمایشی بزرگتر.

دکتر Nancy F.Butte، دانشیار بیماری های اطفال می گوید که به نظر می رسد این مطالعه، تحقیقات موجود را که تاکید می کند، نشان می دهند که رژیم متعادل و ورزش بر کیفیت شیر مادر یا میزان شیر او اثر نمی گذارد و همچنین به نظر می رسد، که به میزان شیر که با آن نوزاد رشد می کند، اثری نمی گذارد. اما او می گوید مطالعات بیشتری برای بررسی دقیق تغییرات شیر مادر در زنان در حال رژیم و ورزش، لازم است.

فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که زایمان و شیر دادن به کودک تغییراتی در زندگی زن و خانواده اش ایجاد می کند که این تغییرات، می تواند استرس زا و فرسایشی باشد.

Butte، همچنین می گوید: “من فقط فکر می کنم که ۴ هفتگی زمان زودی برای شروع تلاش برای کاهش وزن است. تولید شیر به تازگی آغاز شده است و در میان همه تنش های ناشی از سازگاری یافتن با کودک جدید، این یک زمان آسیب پذیر برای شروع کاهش وزن است.

او پیشنهاد می دهد که زنانی که نیاز به کاهش وزن دارند، رژیم و برنامه ورزش را تا زمان ۴ تا ۸ ماهگی بعد از زایمان که شیر مادر دیگر تنها منبع مواد مغذی نوزاد نیست، به تاخیر بیندازند.

اطلاعات اساسی :

  • طبق یک تحقیق جدید، تازه مادرانی که شیر می دهند و می خواهند وزنشان را کم کنند می توانند انجام این کار را چند هفته بعد از زایمان شروع کنند.
  • یک مطالعه نشان می دهد کاهش وزن یک پوند در هفته در مادران در میزان تولید شیر مادر آسیب نمی رساند یا رشد نوزاد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
  • یک متخصص تغذیه درباره نتایج این مطالعه محتاط است و توصیه می کند زنان قبل از شروع برنامه کاهش وزن، ۴ تا ۶ ماه صبر کنند.

پاورقی:

۱- لاو لیدی: Lovelady

۲- دانشگاه کارولینای شمالی = University of North Carolina

۳- هر کیلوگرم برابر با هزار گرم و ۲٫۲۰۵ پوند است.

۴- هر فوت یا پا برابر ۱۲ اینچ و معادل ۳۰٫۴۸ سانتی‌ متر است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *