بیکاری با تولد نوزاد با وزن بسیار کم مرتبط است

بیکاری با تولد نوزاد با وزن بسیار کم مرتبط است

بیکاری با تولد نوزاد با وزن بسیار کم مرتبط است

بر اساس یک مطالعه در اسکاندیناوی در شماره چاپ دسامبر مجله سلامت و رفتارهای اجتماعی، بیکاری با تولد نوزادان کم وزن ( ۱ کیلو و سیصد گرم یا کمتر ) مرتبط است. بنابراین می توان گفت که راه حلی برای پیشگیری از زایمان های زودرس و پرهزینه وجود دارد. در آمریکا نوزادان متولد شده با وزن بسیار کم ۱% تولدها و ۶۴% مرگ نوزادان را شامل می شوند.

سرپرست نویسندگان Rolph catalano می گوید: نکته مهم در مورد پیدیده تولد نوزادهای با وزن خیلی کم که از نظر کلینیکی پدیده ی مهمی محسوب می شود، این است که در طول زمان های مختلف، وقوع آن تصادفی نیست. این پدیده توسط فاکتورهایی که تا درجاتی قابل کنترل در جامعه است، تحت تاثیر قرار میگیرد. Catalano، پروفسور سلامت اجتماعی در دانشگاه کالیفرنیا است.

آیا این یافته ها می توانند به آمریکا تعمیم داده شوند؟ کاتالانو می گوید: بله. هیچ دلیل بیولوژیکی وجود ندارد که پدیده ای که در این مطالعه کشف شده، ویژه اسکاندیناوی باشد. او می افزاید: در حقیقت این پدیده در آمریکا به دلیل سیستم های حمایتی کمتر برای مردمی که از نظر اقتصادی امنیت ندارند یا شغل و در آمدشان را از دست می دهند، شدیدتر است.

این مطالعه از یک آزمون که در آن مقایسه میزان بیکاری در میان مردان نروژی و سوئدی با وقوع تولد نوزادان با وزن خیلی کم به صورت دوره های ۳ ماهه از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ انجام می شد، بهره می برد.

در طی این دوره های سه ماهه، میزان بیکاری( در طول ) ۳ ماه، با افزایش تولد نوزادان با وزن خیلی کم مرتبط بود. محققان تخمین زدند که با افزایش بیکاری مردان با سن بالای ۲۳ سال که در دوره ۳ ماهه تحت فشار اقتصادی قرار گرفته بودند، ۱۸۸ مورد تولد نوزادان با وزن کم در نروژ  و ۳۲۹ مورد در سوئد، قابل پیشگیری بوده است.

پروفسور کاتالانو می گوید: سایر عوامل استرس زا هم، غیر از بیکاری می توانند سبب تولد نوزادان با وزن خیلی کم بشوند و استرس اقتصادی هم مانند سایر استرس ها است و همان عوارض را دارد. دلیل این که ما از معیار اقتصادی استفاده کردیم، این است که عامل اقتصاد هم شامل این استرس ها است که بسیاری از خانواده ها و افراد را در یک مکان همزمان تحت تاثیر قرار می دهد، بر خلاف وقایع فردی که تصادفی و وابسته به حالت فردی است.

ارتباط زیست شیمیایی میان عوامل استرس و تولد نوزاد کم وزن چیست؟ بر اساس گفته های کاتالانو این مسئله کاملا مشخص نیست. با وجود این که مشخص شده زایمان پیش از موعد اغلب منجر به تولد نوزاد کم وزن می شود. به نظر می رسد که زمان زایمان مرتبط با دوره های اولیه حاملگی (به عقیده برخی افراد زمانی در ۳ ماه اول) تنظیم می شود. او می گوید اگر آزمون ما، سطح بالا و مرتبطی از هورمون های استرس را در سیستم نشان دهد، نتیجه می شود که این خانم دارای استرس بوده است. می توان اینگونه برداشت کرد که هرچه زایمان و تولد نوزاد زودتر باشد، موضوعی که پدر و مادر را آزار می دهد، زودتر حل می شود و آن ها از نگرانی در می آیند.

برای پیشگیری از تولد نوزادهای کم وزن چه کار می توان انجام داد؟ کاتالانو می گوید: مطمئنا این که ما چگونه با بیکاری و نا امنی اقتصادی برخورد کنیم، موضوعی است که ما باید ازنظر سیاسی آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. امّا احتمالا ما بتوانیم کار بیشتری برای کاهش وقوع مشکلات فیزیکی ناشی از این رویدادها، انجام بدهیم. ما مدل های متعددی برای پیش بینی عملکرد اقتصادی داریم. حتما شما می توانید از این اطلاعات حداقل برای پیش بینی احتمال وقوع این حوادث و شاید آماده شدن برای حوادث بیشتر، استفاده کنید. او توصیه می کند که حمایت اجتماعی برای زنانی که درمعرض خطر زایمان زودرس هستند می تواند منجر به زایمان نوزادان نابالغ کمتری شود.

کاتالانو می گوید: این خوب است که  تاریخچه ای داشته باشیم از تجارب اجتماعی این زنان در معرض خطر، برای سطحی  که این افراد در برنامه پیش پرداخت سلامت( مثل بیمه ها ) و سیستم پرداخت مالیات دارند. بنابراین، این خیلی مورد علاقه متخصصان است که چیزی از آنچه در زندگی مالی و شغلی آن ها می گذرد، بدانند. بنابراین برنامه های مدیریت استرس و سایر کمک های حمایت اجتماعی می توانند براساس نظر محققان انجام شود.

طبق گفته های کاتالانو نه تنها کمک های حمایت اجتماعی پتانسیل کاهش بیماری و مرگ را دارند، بلکه این کمک ها همچنین می توانند هزینه های لازم برای نگهداری نوزاد را به میزان صدها هزار دلار کاهش دهد. او می گوید تقریبا هر کمک حمایتی که شما بتوانید جمع کنید، به خصوص حمایت هایی که شامل کمک های اجتماعی به جای کمک های دارویی و پزشکی باشد، اینجا مؤثر واقع خواهد شد.

بر اساس گفته های کاتالانو مرحله بعدی گسترش بازه ی زمانی این پژوهش ها است. به علاوه مطالعات باید انواع دیگری از عوامل استرس زا با منشأ جامعه را که می توانند تولد با وزن کم را تشدید کنند، شناسایی کند.

اطلاعات اساسی:

  • طبق مطالعات اسکاندیناوی، تولّد نوزادان با وزن کم مرتبط با بیکاری است و محققان می گویند که نتایج میتوانند به آمریکا تعمیم داده شوند.
  • این مسئله مورد قبول است که زمان زایمان در دوران اوّلیه ی بارداری تنظیم می شود و هورمون های استرس در زود بودن تاریخ زایمان دخیل اند که به نوبه ی خود منجر به تولد با وزن کم می شود.
  •  کمک های اجتماعی برای زنان در معرض خطر میتواند منجر به نوزادان نابالغ کمتری شود و هزینه های مرتبط را کاهش دهد.

پاورقی:

۱- هر کیلوگرم برابر با هزار گرم و ۲٫۲۰۵ پوند است. پس کمتر از ۳ پوند یعنی کمتر از حدود یک کیلو و سیصد و شصت گرم

این مقاله توسط Brooke Kuhn نوشته شده است.

Rate this post

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *