٨ باور غلط در مورد توده های پستانی و بررسی واقعیت ها

توده های پستانی، باور های غلط و واقعیت ها

٨ باور غلط در مورد توده های پستانی و بررسی واقعیت ها

هنگامی که خانم ها حس می کنند که توده ای در پستانشان هست، بی شک نگران می شوند و بعضی ها هم خیلی زود قضاوت می کنند. اگر شما هم با چنین مسئله ای روبرو شدید؛ به جای دلشوره و نگرانی، به سرعت، سراغ پزشک بروید. برای دوری از نگرانی، یوطب به شما توصیه می کند که این ۸ باور اشتباه را بدانید و درست تر به مسئله نگاه کنید.

باور غلط ۱: هر توده ای در پستان، حتما سرطان است!

توده هایی که در پستان ظاهر می شوند؛ در بیشتر موارد( ۸ توده از هر ۱۰ توده ) سرطانی نیستند. متداول ترین نوع این توده ها، کیست ها و یا فیبرو آدنوم ها هستند. برخی از توده های پستانی نیز به صورت دوره ای و همزمان با عادت ماهانه می آیند و خودشان هم میروند. این صحیح نیست که با دیدن هر توده ی پستانی فورا بگوییم که سرطان است!

مدیر بخش سرطان سینه در موسسه سرطان دانا فاربر در بوستون آمریکا این اعتقاد را دارد که خانم ها باید بدن خود را کاملا بشناسند و هر تغییری را به سرعت تشخیص داده و برای بررسی اقدام کنند. اگر این تغییر بر اثر سرطان، رخ داده باشد، تشخیص سریع آن می تواند جان شما را نجات دهد.

باور غلط ۲: اگر شما توده ای پستانی را حس کردید اما ماموگرافی آن را تشخیص نداد پس دیگر مشکلی وجود ندارد. و خطر رفع شده است

وقتی با چنین مسئله ای مواجه شدید، ممکن است که به آزمون های دیگری مثل MRI، سونوگرافی و یا ماموگرافی دوباره و یا حتی ارزیابی مجدد توده توسط متخصص نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است لازم باشد که از شما نمونه برداری هم انجام شود. فرایند نمونه برداری شامل برداشتن قسمت کوچکی از توده و بررسی کردن آن توسط یک آسیب شناس می شود.

باور غلط ۳: توده سرطانی پستان هیچ وقت درد ندارد

حتما این طور نیست. سرطان سینه به طور معمول با دردی همراه نیست اما احساس درد در سینه به این معنی نیست که از سرطان خبری نیست. سرطان سینه ملتهب که دارای علائم اولیه مانند قرمزی، ورم، حساسیت به لمس شدن و گرم شدن پستان می باشد می تواند در ناحیه ی توده سرطانی دردناک هم باشد.

باور غلط ۴: اگر در دوره ی شیر دهی هستید و توده ای پیدا کردید، این توده سرطانی نیست

درست است که شیر دادن با پستان احتمال ابتلا به سرطان سینه را کم می کند اما هنوز احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد. اگر شما در دوره ی شیردهی هستید و متوجه توده ای در پستانتان شدید به هیچ عنوان آن را دست کم نگیرید. با یک سونوگرافی ساده می توانید خیال خودتان را راحت کنید و در صورت وجود سرطان فورا جهت درمان اقدام نمایید.

این روبان صورتی رنگ، به نماد سرطان سینه تبدیل شده است.
این روبان صورتی رنگ، به نماد سرطان سینه تبدیل شده است.

باور غلط ۵: اگر جوانید، احتمال سرطان سینه وجود ندارد!

اصلا درست نیست. در هر سنی که هستید بعد از مشاهده توده در پستان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. البته باید توجه داشت که در بیشتر موارد، سرطان سینه، در خانم های یائسه و یا بالای ۵۰ سال بروز می کند، اما در زنان جوان مهم ممکن است که توده ی سرطانی ظاهر شود.

باور غلط ۶: احتمال سرطانی بودن توده های کوچک نسبت به توده های بزرگ کمتر است!

توده ها در هر اندازه ای به وجود می آیند و سایز آن ها در میزان احتمال سرطانی بودن آنها نقشی ندارد. هر وقت که هر توده ای و به هر اندازه ای در پستان خود پیدا کردید، سریعا سراغ پزشک بروید. یک توده کوچک هم می تواند یک سرطان تهاجمی و بدخیم و خطرناک باشد.

باور غلط ۷: اگر مدتی بعد از چک آپ و ماموگرافی سالانه متوجه یک توده شدید، باید منتظر شد تا چک آپ بعدی در سال آینده

اگر به تازگی ماموگرافی کرده اید و ماموگرافی شما توده ای را نشان نداد اما در حال حاضر با یک توده مواجه شده اید نباید تا سال بعد و ماموگرافی بعد منتظر بشوید. بی درنگ به پزشک مراجعه کنید. ممکن است ماموگرافی در مواردی اشتباه کند و توده ای را تشخیص ندهد مخصوصا اگر بافت پستان متراکم باشد و یا اینکه توده در دور از دسترس دستگاه( مثلا زیر بغل ) باشد.

ممکن است اگر تصویربرداری پستان شما طبیعی بوده باشد، پزشک شما به شما توصیه کند که به صورت منظم پستان های خود را چک نمایید.

باور غلط ۸: اگر هیچ کدام از خانم های خانواده ی شما، سابقه ی سرطان سینه ندارند، پس توده های پستانی شما هم سرطانی نیستند و بی خطرند! 

خیلی از خانم ها فکر می کنند که اگر در خانواده آن ها کسی دچار سرطان سینه نشده باشد، احتمال ابتلای آن ها هم وجود ندارد. اما این باور غلط و خطرناک است.

طبق آمار جامعه افراد سرطانی آمریکا، کمتر از ۱۵ درصد افراد مبتلا به سرطان سینه دارای یک فامیل نزدیک مبتلا به سرطان سینه هستند. حتی اگر هیچ موردی از سرطان در خانواده ی شما وجود ندارد، با این حال هر گونه توده ای باید به پزشک مراجعه بفرمایید.

پاورقی:

fibroadenoma = فیبرو آدنوم = توده غیر طبیعی فیبرینی و غیر سرطانی

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *