محبوبیت داروهای نسل جدید شیزوفرنی بین پزشکان و بیماران

دارو های شیزوفرنی

محبوبیت داروهای نسل جدید شیزوفرنی بین پزشکان و بیماران

۱۸ نوامبر ۱۹۹۹ (شیکاگو) – بر طبق یک تحقیق تازه، روانپزشکان درمان های جدید، موثرتر و با درجه مسمویت کمتری نسبت به داروهای یک دهه گذشته را برای شیزوفرنی پذیرفته اند. به هر حال، این تحقیق که در صد و بیست و هفتمین جلسه سالیانه ی انجمن امریکایی بهداشت عمومی ارائه شد، نشان می دهد که داروهای قدیمی هنوز هم بطور گسترده استفاده می شود.

دکتر تامی مارک، اقتصاددان گروه مشاوره MEDSTAT، حدود ۲۵۰ روانپزشک را در نقاط مختلف کشور مورد بررسی قرار داد. بیشتر روانپزشکان به پرسشنامه ای که در مورد شیوه تجویز آنها طی دو سال گذشته تنظیم شده بود، پاسخ دادند.

دکتر مارک می گوید: “آنها نسل جدید داروهای آنتی سایکوتیک( ضدجنون ) را، احتمالا به خاطر عوارض جانبی کمتر، پذیرفته اند.” از زمانی که کلوزاپین در اوایل سال ۱۹۸۹ در دسترس قرار گرفت، این داروهای نسل جدید ضد جنون ثابت کرده اند که در مقابل علائم خاصی از شیزوفرنی – مانند گوشه گیری — موثرتر عمل می کنند و عوارض جانبی کمتری دارند. قابل ذکر است که کمتر احتمال دارد داروهای جدیدتر موجب علائمی مرتبط با بیماری تاردیو دیسکینزیا شوند.( یک عارضه جانبی ست که با تیک های غیر ارادی صورت و اسپاسم های عضلانی تشخیص داده می شود. ) هم اکنون چهار عدد از این داروهای ضدجنون جدید در بازار موجود است، از جمله یکی از آنها اولانزاپین نام دارد که محبوب شناخته شده است.

بعضی از هنرمندان نقاش، ناراحتی های یک بیمار مبتلا به شیزوفرنی را به تصویر کشیده اند.
بعضی از هنرمندان نقاش، ناراحتی های یک بیمار مبتلا به شیزوفرنی را به تصویر کشیده اند.

دکتر مارک می گوید، با این حال، تنها تعداد کمی پزشک هستند که از یک دارو برای بیش ۳۰% بیماران خود استفاده می کنند. “لازم است بیماران به انواع این داروهای ضدجنون دسترسی پیدا کنند. امکان ندارد یک گلوله جادویی برای تمام بیماران وجود داشته باشد. پزشکان نباید به سمت استفاده از یک داروی خاص روی بیاورند.”

دکتر مارک علل تصمیم پزشکان برای تغییر درمان با داروهای جدیدتر را نیز بررسی کرد. او بیان می کند: “به نظر می رسد تاثیر یک همکار در اینجا دخالت دارد. اگر همکارانتان از این داروها استفاده میکنند، احتمال اینکه شما هم از آنها استفاده کنید بیشتر است. گاهی اوقات اقتصاددان ها آنرا اثر جمعیت می نامند. دکتر مارک هنوز درحال ارزیابی تاثیرات تبلیغات دارویی بر روی محبوبیت داروهاست.

از جنبه منفی، داروهای جدید ۱۰۰ برابر بیشتر از همتایان قدیمی خود قیمت دارند. اما دکتر مارک می گوید هنوز مشخص نیست که فقدان بیمه یک مانع قطعی برای استفاده از این داروهاست. با این حال او می گوید: “برخی شواهد تجربی حاکی از آن است که وضعیت بیمه می تواند مهم باشد.”

 

پاورقی:

۱- تامی مارک = Tami Mark

۲- تاردیو دیسکینزیا = tardive dyskinesia = یک عارضه جانبی ست که با تیک های غیر ارادی صورت و اسپاسم های عضلانی مشخص می شود.

4.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *