افسردگی قاتل سالمندان است

سالمند افسرده

افسردگی قاتل سالمندان است

افسردگی به تنهایی عامل خطر مهمی برای مرگ زودهنگام در سالمندان محسوب می شود، بطور معمول مرگ زودهنگام مستقل از عوامل سلامت و جمعیت شناسی اجتماعی با افراد افسرده در ارتباط است. در یک مطالعه جدید، محققان هلندی دریافتند حتی بعد از توجیه سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و وضعیت اقتصادی، افسردگی خفیف در مردان و افسردگی شدید در زنان و مردان با افزایش احتمال مرگ زودهنگام همراه بود.

پاتریک کودی Patrick Cody معاون رئیس جمهور و سخنگوی انجمن ملی بهداشت روان در الکساندریا (National Mental Health Association in Alexandria, Va) اظهار داشت: “این مطالعه ثابت می کند که افسردگی یک بیماری جدی است و جزیی از روند طبیعی پیری محسوب نمی شود، اما در حقیقت به تنهایی یک بیماری کشنده است.”

برطبق این تحقیق، معمولا افراد افسرده نسبت به همسالان خود دارای وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین تری هستند و از شرایط سلامتی بدتری رنج می برند. ممکن است این عوامل تا حدودی علت افزایش خطر مرگ و میر در سالمندان باشد.

سرپرست پژوهشگران دکتر برندا دبلیو. جی. اچ. پنینکس (Brenda W. J. H. Penninx) و همکارانش عنوان می کنند: “اینکه شرایط اجتماعی و اقتصادی و سلامتی تا چه حد می تواند موجب افزایش خطر مرگ و میر در افراد افسرده شود، هنوز کاملا مشخص نیست.” این تحقیق در شماره اکتبر نشریه روانپزشکی عمومی (Archives of General Psychiatry) چاپ شد.

دکتر پنینکس  Penninx می گوید احتمال بیشتری وجود دارد که افراد افسرده نسبت به کسانی که افسرده نیستند سیگار بکشند، بیش از حد الکل مصرف کنند، کمتر در فعالیت های ورزشی شرکت کنند، و عادت های نادرست غذایی داشته باشند. برطبق گفته نویسندگان این تحقیق “اینکه آیا این قبیل رفتارهای سلامتی می تواند علت افزایش خطر مرگ و میر در افراد افسرده را توضیح دهد یا خیر، طبق اطلاعات ما هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.”

این هم از عکس خانم دکتر Penninx
این هم از عکس خانم دکتر Penninx

محققین هلندی بیش از ۳۰۰۰ مرد و زن ۵۵ تا ۸۵ ساله را تحت نظر قرار دادند. این بیماران از نظر افسردگی با استفاده از دو معیار متداول مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محققین بعد از تطبیق با فاکتورهای جمعیت شناسی اجتماعی و وضعیت سلامتی، دریافتند مردان مبتلا به افسردگی خفیف دو برابر بیش از مردان سالم در معرض مرگ زود هنگام قرار دارند.

افسردگی خفیف در زنان خطر مرگ و میر را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد اما افسردگی شدید هم در مردان و هم در زنان موجب افزایش خطر مرگ و میر به میزان دو برابر می شود. دکتر پنینکس Penninx، استاد موسسه EMGO در آمستردام، می نویسد: “رفتارهای موثر بر سلامتی نظیر سیگار کشیدن و فعالیت های ورزشی، تنها بخش کوچکی از افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با افسردگی را توجیه می کند.”

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *