آیا پسر یا دختر شما افسرده است؟

sad baby

آیا پسر یا دختر شما افسرده است؟

افسردگی در کودکان می تواند عواقب وخیم مادام العمری داشته باشد. آیا علائم آن را میدانید؟

کودکان درمقابل افسردگی ایمن نیستند. درست مانند بزرگسالان، درمان مهم است. پیدا کردن راهنما برای یک کودک افسرده ممکن است از سال ها غم و اندوه پیشگیری کند و حتی میتواند زندگی کودک را نجات دهد.

تعداد بسیار کمی از والدین، گمان میکنند دوران کودکی مرحله خوشبختی پایدار است. حالات کودکان شبیه دریاهای گرمسیریست: آب های آرام به طور ناگهانی میتوانند در حالت طوفانی سهمگین ضربه های شلاقی بزنند و به همان سرعت پدید آمدنشان به درخشش آفتاب و نسیمی ملایم بازگردند. به هر حال افسردگی را نباید با حالت عادی اشتباه گرفت. این موضوع به اندازه افراد بالغ برای کودکان هم( حتی کودکان خیلی کم سن ) واقعی و جدی است.

دکتر دیوید فاسلر( David Fassler )، روانپزشک کودک و نوجوان در دانشکده پزشکی کالج ورمونت می گوید: «این مسئله که ما در حال شناسایی افسردگی در کودکان هستیم، نسبتا جدید است. وقتی حدود بیست سال پیش من به مدرسه پزشکی رفتم، به ما آموزش داده می شد که کودکان دچار افسردگی نمی شوند».
اما کودکان افسرده می شوند. برطبق آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودک و نوجوان، حدود ۲% از کودکان خردسال و ۴ تا ۸% از نوجوانان از افسردگی رنج میبرند. در حالی که افسردگی در بعضی از کودکان خردسال قطعا وجود دارد، در میان نوجوانان بسیار شایع تر است. محققان پیش بینی می کنند که تقریبا از هر ۱۰ کودک یک نفر از ۱۶ سالگی به بیماری افسردگی مبتلا می شود. این گفته براساس مطالعه ای ست که در آن ۱۴۲۰ کودک از جهت اختلالات روانی تا تولد ۱۶ سالگی شان هر سه ماه مورد بررسی قرار گرفته اند.

افسردگی در کودکان پیامدهای مادام العمری دارد

افسردگی می تواند عواقب ناگوار و پایداری برای کودکان داشته باشد. این مسئله می تواند منجر به شکست در زندگی اجتماعی کودک، رشد عاطفی و عملکرد او در مدرسه و همچنین سوء مصرف مواد شود.
دکتر فاسلر ذکر می کند: «بدون درمان، یک دوره معمولی افسرگی در کودکان حدود نه ماه طول خواهد کشید که تقریبا با زمان یک سال تحصیلی برابر است و جبران گذشته بسیار سخت است».

چیزی که وضعیت را بدتر میکند این است که، افرادی که در کودکی با افسردگی مبارزه می کنند، ممکن است در بزرگسالی اثرات آن را احساس کنند. یک تحقیق که در مجله انجمن امریکایی پزشکی چاپ شد به این نتیجه رسید که بزرگسالانی که در نوجوانی افسردگی در آنها تشخیص داده شد در مقایسه با افرادی که هرگز افسردگی نداشتند دچار مشکلاتی بودند. یافته ها نشان می دهد که:

  • میانگین درآمد آنها پایینتر بود.
  • تعداد کمی از آنها از دانشگاه فارغ التحصیل شدند.
  • آن ها اغلب تمایلی به استخدام شدن نداشتند.
  • اغلب روبرویی با مشکلات در محل کار و زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها گزارش شد.

و احتمال بروز یک دوره افسردگی در بزرگسالی افرادی که سابقه این بیماری را در نوجوانی داشته اند در مقایسه با کسی که در گذشته و حال شرایط روانپزشکی نداشته است، دوچندان است.
میزان بالایی از اقدام به خودکشی و مرگ و میر نگران کننده ترین یافته این تحقیق بود. مرگ و میر ناشی از خودکشی در میان کسانی که در دوران نوجوانی افسرده نبودند وجود نداشت، در حالی که ۷٪ از افرادی که در کودکی افسرده بودند خودکشی کردند، و ۳۴٪ اقدام به خودکشی نمودند.
این یک آمار تغییرناپذیر نیست. مسلما کودکان افسرده در معرض خطر بالا برای خودکشی هستند. خودکشی سومین علت عمده مرگ برای سنین ۱۰ تا ۲۴ سال در امریکا ست.

افسردگی محدوده خطرناکی است. کودکان وارد شده در این محدوده، برای رهایی از آن و زنده ماندن، به هر کمک اندکی نیاز دارند.

depressed-teen
نوجوان افسرده!

افسردگی در کودکان: علائم و درمان

والدین می توانند از طریق جستجو و شناسایی علائم در پیچ و خم افسردگی به کودکان کمک کنند. علائم عبارتند از:

  • بداخلاقی یا عصبانیت
  • احساس مداوم غم و اندوه، ناامیدی
  • انزوا از اجتماع
  • افزایش حساسیت به عدم پذیرش
  • تغییر در اشتها( افزایش یا کاهش )
  • تغییر در خواب( بی خوابی یا خواب بیش از اندازه )
  • صدای بلند یا گریه
  • به سختی تمرکز کردن
  • خستگی و کاهش انرژی

کاهش توانایی و عملکرد در اتفاقات و فعالیتها در خانه یا با دوستان، در مدرسه، فعالیتهای فوق برنامه و در دیگر سرگرمی ها یا علاقه مندی ها
احساس بی ارزشی یا احساس گناه
فکر کردن به مرگ یا خودکشی
جدیت این علائم تنها اهمیت درمان مانند داروهای ضد افسردگی، جلسات روان درمانی، یا هر دو را تاکید می کند.
دکتر فاسلر می گوید: «به تجربه من، برای تقریبا تمام کودکان مبتلا به افسردگی درمان انفرادی مفید است. زمانی که بچه ها کمک دریافت میکنند اغلب اثرات ثانویه افسردگی وجود دارد». مثل عزت نفس پایین و روابط بد با خانواده و دوستان. دکتر فاسلر ذکر می کند: «کودکان برای پایان دادن به این موارد نیاز به کمک دارند. تجویز دارو این مشکلات را رفع نمی کند».

داروهای ضد افسردگی و جعبه سیاه سازمان غذا و دارو (FDA)

همیشه بحث آرامی در مورد جوانب مثبت و منفی درمان کودکان با داروهای ضد افسردگی وجود دارد، اما در سال ۲۰۰۴ FDA با قرار دادن هشداری جدی بر روی برچسب داروهای ضدافسردگی سر و صدای زیادی راه انداخت. این “جعبه سیاه” هشدار بیان می کند: داروهای ضدافسردگی موجب افزایش افکار و رفتار خودکشی در کودکان و نوجوانان شده است، و باید با احتیاط مصرف شوند.
FDA قصد دارد پزشکان را به با دقت زیر نظر گرفتن بیماران جوان از جهت گرایش به خودکشی در طول ماه های اول درمان وادار کند، اما به نظر می رسد هشدار آنها خیلی بیشتر از این نتیجه داشته است.
قبل از اینکه FDA اولین نتیجه مشورتی خود را در مارچ ۲۰۰۴ منتشر کند، مصرف داروهای ضدافسردگی در کودکان و نوجوانان برای چند سال به طور پیوسته در حال افزایش بود. در حال حاضر برخی متخصصان بهداشت روان نگران هستند که اقدام FDA می تواند نتیجه پنهان وحشتناکی داشته باشد. والدین وحشت زده و پزشکان ممکن است داروهای مورد نیاز را از جوانان افسرده خودداری کنند، که منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از خودکشی می شود.

دکتر جفرسون پرینس، روانپزشک بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستن گفت: «درمان نشدن افسردگی برای شخص بسیار خطرناک تر از مصرف داروهای ضدافسردگی ست».

داروهای ضدافسردگی: تحقیقات پشتیبان جعبه سیاه

جعبه سیاه هشدار FDA بر اساس یک بررسی بر روی ۲۴ تحقیق است که بیان می کند، طی چهار ماه اول درمان، در کودکانی که داروی ضدافسرگی مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که داروی تلقینی دریافت کردند، احتمال افکار و رفتار خودکشی دوبرابر است.

میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در کودکان ۱۰ تا ۱۹ ساله در سالهای ۱۹۹۳-۲۰۰۳ یک سوم کاهش یافته است. عوامل زیادی می توانند این کاهش را توضیح دهند اما شواهد نشان می دهد که افزایش در مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است تا حدی مسئول باشد. محققین تجویز داروهای ضدافسردگی برای این گروه سنی را با خودکشی در صدها کد پستی امریکا مقایسه کردند. این تحقیق که در آرشیو روانپزشکی عمومی چاپ شد نشان می دهد در مناطقی که بیشتر کودکان داروهای ضدافسردگی دریافت کردند، خودکشی کمتر بود.

دیگر مطالعات اخیر نشان داده است که تنها حدود ۲% از کودکان و نوجوانانی که خودکشی کردند هم زمان داروهای ضدافسردگی مصرف می کردند. دکتر پرینس می گوید او فکر می کند داروهای ضدافسردگی که حاوی برچسب هشدار خودکشی هستند، محاسنی نیز دارند. او بیان می کند:«این واقعا یک بسته مخلوط است».

او نگرانی هایش را به اشتراک می گذارد، اینکه برچسب جعبه سیاه ممکن است مردم را از داروها دور نگهدارد، اما از طرفی آگاهی مردم را نسبت به خطر خودکشی در کودکان و نوجوانان افسرده بالا برده است.
او می گوید:«اینکه ما واقعا مجبوریم درباره این موضوع با خانواده ها صحبت کنیم هم خوب و هم ناخوشایند است».

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *