فواید ماهی در دوران بارداری برای مادر و کودک

فواید ماهی در دوران بارداری برای مادر و کودک

پیش از این مشخص شده بود که خوردن ماهی سوشی در دوران بارداری ضرر دارد و مادران باردار در این دوران نباید این ماهی را بخورند. دلیلی که برای این موضوع بیان می کردند این بود که جیوه در رشد کودک تاثیر منفی می گذارد. اما تحقیقات جدیدی نشان می دهد که اگر در دوران بارداری ماهی مصرف کنید، علاوه بر خنثی شدن تاثیرات جیوه، رشد کودک شما نیز بهبود می یابد.

محققان در یافته های پیشین خود به این نتیجه رسیده بودند که مصرف ماهی در دوران بارداری باید به دو بار در هفته برای زنان باردار محدود شود. زیرا در محیط اقیانوس اثراتی از جیوه کشف شده که توسط ماهی ها جذب شده بودند. عیبی که بر روی مطالعات پیشین گذاشته می شود این است که این مطالعات رابطه مستقیمی بین مشکلات کودک و جنین در دوران رشد و مصرف ماهی پیدا نکردند. اما متخصصان هشدار می دهند که سطح بالای جیوه در مادران باردار می تواند چنین مشکلاتی را ایجاد کند.

داده های رشد کودکان اهل سیشل را محققان دانشگاه های تولستر و رچستر به کمک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش جمهوری سیشل بررسی کردند. جزیره سیشل در اقیانوس هند قرار دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف ماهی در ۸۹۰۰۰ نفر از ساکنین این جزیره، ۱۰ برابر بیشتر از ساکنین آمریکا و اروپا است. در این مطالعه بیشتر از ۱۵۰۰ مادر و کودک بررسی شدند. محققان، رشد کودکان را از محدوده سنی ۲۰ ماهگی تا ۲۰ سالگی و به کمک مجموعه ای از آزمایش های ارتباطی، رفتاری و مهارت های حرکتی بررسی کردند. این محققین همچنین از موی سر مادرها در طل دوران بارداری نمونه هایی جمع آوری کردند تا بتوانند میزان تاثیر جیوه را بررسی کنند. با وجود تمام مطالعات، هیچ دلیلی مبنی بر تاثیر منفی ماهی بر روی رشد کودکان در دوران جنینی و بارداری مادران پیدا نشد. با این وجود شاهد عملکرد بالاتر کودکانی بودیم که مادران آن ها از سطوح بالاتر امگا-۳ برخوردار بودند. امگا-۳ همان اسید چرب یافت شده در ماهی است.

همان طور که نتیجه می شود، رابطه بین جیوه و مواد مغذی ماهی بسیار پیچیده تر است. این مطالعات بیان می کند که اسیدهای چرب ویژگی هایی دارند که رشد جنینی را بهبود می بخشند.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *