آشنایی با بیماری سرماخوردگی

کوچولوی پوشیده

آشنایی با بیماری سرماخوردگی

سرماخوردگی چیست؟

عطسه، خارش گلو، آبریزش بینی وبرخی علائم دیگر از علائم ابتلا به یک بیماری به نام سرماخوردگی هستند.

در بیماری سرما خوردگی چه وقایعی روی می دهد؟  سرماخوردگی معمولا در چه فصلی رخ می دهد؟

بیماری سرماخوردگی یکی از بیماری های مربوط به ابتلای دستگاه تنفسی فوقانی به برخی ویروس ها می باشد که با علائم و نشانه هایی همراه است. اگر چه بیش از ۲۰۰ نوع ویروس در بروز سرما خوردگی نقش دارند، ویروس اصلی در بروز این بیماری معمولا rhinovirus است، که مسئول ایجاد ۱۰٪ تا ۴۰٪ از وقوع سرما خوردگی ها می باشد. همچنین، coronavirus ها نیز حدود ۲۰٪ می تواند منجر به بروز سرماخوردگی در افراد شود، ازطرفی ویروس های سنسیشیال تنفسی( RSV ) نیز تا ۱۰٪ به وقوع سرماخوردگی کمک می کنند.

سرماخوردگی چگونه شروع می شود؟

بیماری سرما خوردگی، می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. این آلودگی می تواند در اثر لمس صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره در، یا استفاده از ظروف غذا خوری که فرد مبتلا از آن استفاده نموده صورت گیرد. در این حالت فرد سالم پس از لمس وسایل مربوط به فرد بیمار، به طور ناخواسته هنگامی که دست خود را به بینی یا دهان خود می زند، میکروب های آلوده را وارد بدن خود می نماید.
یکی دیگر از روش های انتقال سرماخوردگی، این است که با فرد بیمار روبرو شوید و در معرض عطسه یا سرفه ی او قرار بگیرید. ویروس های بروز سرماخوردگی، وارد پوشش داخلی بینی و حلق می شوند. سیستم ایمنی بدن، گلبول های سفید را برای مقابله با این ویروس ها به سمت آن ها روانه می کند. در شرایطی که خط دفاع گلبول های سفید بدن نتواند در مقابل ویروس ها مقابله نماید، بدن نیاز به تقویت این خط دفاعی دارد. در این هنگام است که حلق و بینی شما متورم می شوند و تولید و ترشح مخاط افزایش می یابد.

در سمت راست تعدادی از coronavirus ها رو می بینید  و در سمت چپ نمای سه بعدی یک rhinovirus را ملاحظه می فرمایید.
در سمت راست تعدادی از coronavirus ها رو می بینید و در سمت چپ نمای سه بعدی یک rhinovirus را ملاحظه می فرمایید.

در هنگام مبارزه ی بدن با ویروس ها، به دلیل صرف انرژی زیاد، فرد همواره احساس خستگی خواهد کرد. به نظر uTeb، قرار گرفتن در معرض سرما و در محیط های سرد نمی تواند علت اصلی و معمول بروز سرما خوردگی باشد، بلکه عواملی مثل در معرض ویروس های خاص قرار گرفتن، آلرژی و یا برخی ناراحتی های حلق و بینی می توانند این بیماری را آغاز نمایند.

علائم سرماخوردگی

فرد مبتلا به سرماخوردگی، ممکن است با علائمی نظیر خارش یا درد گلو، احتقان بینی، ترشح اشک و زهکشی موکوس و عطسه و سرفه مواجه شود و این علائم را از خود بروز دهد. علائم شدیدتری که در اثر بروز این بیماری در فرد می توانند بروز کنند شامل تب بالا یا درد عضلانی می باشند.

با نزدیک شدن به فصل زمستان، یوطب تصمیم گرفته است که با ارائه ی چند مقاله در باره ی سرماخوردگی، برای پیگیری و درمان این بیماری به شما کمک کند. منتظر بقیه ی این نکات مفید باشید!

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *