واکنش های پوست به لوازم آرایشی

واکنش پوست به لوازم آریش

واکنش های پوست به لوازم آرایشی

محصولات آرایشی می توانند سبب تحریک پوست شما و ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. در یک بررسی که توسط سازمان غذا (FDA) و دارو صورت گرفته است، نظر ۲۵٪ از مردم این گونه بوده که: محصولات آرایشی سبب ایجاد حساسیت و واکنش در پوست آنها می شود. این مشکلات می تواند از حساسیت های ساده تا یک واکنش کامل آلرژیک باشد. نشانه های این واکنش ها از زمان استفاده ی این مواد، شروع به نمایان شدن می کنند و یا ممکن است سال ها بعد مشکلات استفاده از آن ها ایجاد شود. پوست دو نوع واکنش به محصولات زیبایی نشان می دهد؛ یکی به نام درماتیت تماسی محرک است و زمانی اتفاق می افتد که در واقع به پوست شما آسیب برسد.

پوست شما ممکن است با استفاده از لوازم آرایشی دچار سوختگی، خارش یا قرمزی شود. حتی ممکن است در صورت وجود خراش، در پوست شما زخم هایی شبیه تاول ایجاد گردد. نوع دیگری از واکنش، در واقع سیستم ایمنی بدن شما را شامل می شود که آن را درماتیت تماسی آلرژیک می نامند که شامل علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و کهیر است. در این وضعیت پوست شما می تواند قرمز و رنگ پریده شود. این واکنش های آلرژیک و این علائم معمولا در صورت، لب ها،چشم ها، گوش ها و گردن اتفاق می افتند اما ممکن است  در هر قسمت از بدن شما ایجاد شوند.

به سختی می توان دو واکنش بالا را از یکدیگر جدا کرد. شما حتی می توانید، دو واکنش بالا را در قالب یک واکنش و یا ترکیب آن ها در نظر بگیرید. رایحه و مواد نگهدارنده اغلب می توانند حساسیت ایجاد کنند. حتی برخی از محصولات بدون بو و یا عطرهای مورد استفاده به دلیل داشتن مواد شیمیایی می توانند حساسیت زا باشند و شما با بوییدن آن ها سبب ایجاد واکنش های آلرژیک در درون بدن خود شوید. برای مراقبت از پوست، هنگام استفاده از لوازم آرایشی، به علامت معطر بودن یا بدون عطر بودن آن دقت کنید.

بهتر است؛ کرم های ضد آفتاب را با تجویز پزشک، استفاده کنید.
بهتر است؛ کرم های ضد آفتاب را با تجویز پزشک، استفاده کنید.

تقریبا هر محصولی که در خود آب دارد، باید برخی از مواد نگهدارنده نیز داشته باشد. شایع ترین این مواد، عبارتند از: پارابن ها، ایمیدازولیدینیل الیوریا و ایمیدازولیدینیل،کواترنیوم ۱۵، دی ام دی ام هیدانتوین، فنوکسی‌اتانول، متیل‌کلروایزوتیازولینون، و فرمالدئید که همه با آلرژی پوست در ارتباط هستند. لوازم آرایشی شامل صابون حمام، مواد پاک کننده، ضد عرق ها، مواد آرایشی چشم، محصولات مرطوب کننده، شامپو ها، رژ لب و لاک ناخن حاوی موادی هستند که در صورت استفاده ی طولانی مدت، با پوست موجب واکنش های آلرژیک می شوند.

رنگ مو نیز می تواند سبب واکنش های آلرژیک در پوست شود؛ به ویژه در مواردی که حاوی فنیلندیامین باشد؛ و همچنین پرسولفات آمونیوم که برای روشن کردن مو مورد استفاده قرار می گیرد، نیز این واکنش های آلرژیک را ایجاد می کند. لوازم آرایشی که دارای اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند، نیز می توانند مشکلاتی مانند قرمزی، تورم، تاول و خارش برای برخی از افراد ایجاد کنند. کرم های ضد چین و چروک و سرم نیز می تواند سبب درماتیت تماسی محرک در بعضی افراد شوند. بسیاری از مردم نیز به کرم های ضد آفتاب حساسیت دارند. برای آن ها، تقریبا تمام محصولات حفاظت از آفتاب می تواند یک واکنش پوستی ایجاد کند. اگر این مورد برای شما صحت دار، با یک متخصص پوست صحبت کنید و از او درباره محافظت از پوست در برابر آفتاب سوال کنید.

درمان واکنش های پوستی

مهم ترین نکته در درمان این واکنش ها، جلوگیری از تمامی چیزهایی است که سبب این واکنش ها می گردند. این اتفاق به اندازه ی کافی در درمان موثر است. استفاده از کرم هیدروکورتیزون نیز می تواند به کاهش التهاب پوست شما کمک کند. بدون مشورت با پزشک از این کرم ها استفاده نکنید، زیرا می تواند سبب ایجاد لکه های روشن، بر روی پوست شما شود. در برخی از موارد هم، شما نیاز به تجویز کرم های قوی تری دارید.

چگونه از واکنش های پوست به لوازم آرایشی جلوگیری کنیم:

  • از محصولاتی با بهترین مواد تشکیل دهنده استفاده کنید. این کار احتمال ایجاد واکنش های پوستی در شما را کاهش می دهد.
  • قبل از استفاده از محصول آن را تست کنید. مقدار کمی از مواد آرایشی را روی پوست دست خود بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت امتحان کنید؛ و در صورتی که قرمزی، تورم، خارش و یا سوزش ایجاد شد، از آن محصول استفاده نکنید.
  • همیشه عطر را به گونه ای استفاده کنید که تنها روی لباس های شما اسپری شود و به پوست شما نرسد. این کار می تواند به کاهش خطر آلرژی های پوستی در تماس با عطر کمک کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به واکنش های پوستی با مواد تشکیل دهنده ی پوست را کاهش دهد.
  • به برچسب های روی یک محصول مانند ” hypoallergenic “، و یا “حساسیت پوستی تست شده است” اعتماد نکنید؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در پوست شما حساسیت ایجاد کنند و یا “غیر تحریک کننده” باشند. زیرا این شرکت ها، آزمایش و تست را روی همه ی مردم اجرا نمی کنند. همچنین هیچ مقرراتی در مورد برچسب محصولات وجود ندارد.
4.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *