بیماری های مرتبط با کلسترول بالا

کلسترول و انسداد عروق

بیماری های مرتبط با کلسترول بالا

کلسترول بالا با خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی مرتبط است؛ که از جمله این بیماری ها می توان به مشکلات مربوط به عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی اشاره نمود. کلسترول بالا همچنین، خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد. برای جلوگیری و یا مدیریت این شرایط، اقدامات صورت گرفته باید در جهتی باشد که در نهایت به کاهش کل کلسترول بدن به خصوص LDL(کلسترول بد) منجر شود.

افزایش کلسترول و ابتلا به بیماری کرونری قلب

خطر اصلی وجود کلسترول بالا، بیماری عروق کرونر قلب می باشد. افزایش سطح کلسترول خون، تا حد زیادی شانس ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر میزان کلسترول خون بیش از حد بالا باشد؛ کلسترول در دیواره ی شریان ها رسوب می کند. با گذشت زمان، این امر موجب ساخته شدن پلاک در شریان ها می شود و در نهایت سخت شدن رگ ها(آترواسکلروز) را به دنبال خواهد داشت. تصلب شریان منجر به تنگ شدن شریان های منتهی به قلبمی شود؛ و در نهایت این اتفاق موجب می شود تا جریان خونی که به سمت قلب می رود؛ کاهش یابد. کاهش جریان خون به قلب می تواند موجب ابتلا به آنژین صدری( درد قفسه سینه ) و یا در مواردی که رگ های منتهی به قلب مسدود می شوند؛ منجر به حمله ی قلبی شود.

کلسترول و بیماری های عروق محیطی

میزان بالای کلسترول خون، ابتلا به بیماری عروق محیطی در افراد را افزایش می دهد؛ بیماری عروق خونی محیطی، به عروق خارج از قلب و مغز مربوط است و روی این عروق تاثیر می گذارد. در این بیماری، کلسترول در طول دیواره های عروق سراسر بدن و به طور عمده در شریان ها رسوب می کند و مانع از جریان خون درون شریان های برخی از اندام های بدن از جمله پا می شود.

متاسفانه کلسترول بالا در ابتلا به دیابت نقش دارد.
متاسفانه کلسترول بالا در ابتلا به دیابت نقش دارد.

کلسترول و دیابت

در بیماری دیابت، تعادل بین سطح کلسترول های HDL(کلسترول خوب) و LDL(کلسترول بد)، به هم می خورد و موجب ایجاد ناراحتی در فرد می گردد. ذرات LDL در افراد مبتلا به دیابت، به دیواره ی عروق و رگ های خونی می چسبند و مانع از جریان خون در این رگ ها می شوند. گلوکز( نوعی قند) متصل به لیپوپروتئین می باشد که موجب می شود تا در عروق خونی، پلاک ایجاد شود. در افراد مبتلا به دیابت، میزان کلسترول خوب پایین تر می رود؛ و گلیسرید( نوع دیگری از چربی خون ) بالا می باشد و این امر موجب می شود تا همواره در این افراد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروق وجود داشته باشد.

 کلسترول و فشار خون بالا

میزان کلسترول بالا در خون، همواره سبب فشار خون بالا می گردد. هنگامی که در عروق، پلاک های کلسترول و کلسیم، موجب ایجاد تلب شریان ها شوند، پمپاژ خون درون رگ ها، با مشکل مواجه می شود؛ در نتیجه، فشار خون بالا می شود. فشار خون بالا، با ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *