بیماری زخم سرد(تب خال) چیست؟

بیماری زخم سرد(تب خال) چیست؟

زخم های سرد( تب خال نیز نامیده می شوند. ) یک عفونت دردناک ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس(HSV) می باشد. این تاول ها معمولا توسط ویروس هرپس نوع ۱ ایجاد می شوند و این تاول ها کمتر در اثر ویروس هرپس نوع ۲ می باشد. علائم و نشانه های این بیماری ممکن است در اکثر نقاط بدن ایجاد شوند و بروز کنند اما احتمال بروز این علائم در اطراف دهان و لب ها، بینی، گونه ها، و یا انگشتان بیش از سایر نقاط بدن می باشد.

این بیماری ابتدا به صورت تاول خود را بروز می دهد؛ این تاول گسترش می یابد و شدیدتر می شود و کم کم به زخم بدل می گردد؛ در نهایت مایع درون تاول به بیرون تراوش می کند و پوست جدیدی پس از بهبود، آشکار می گردد. زخم معمولا ۷ تا ۱۰ روز در روی پوست ماندگار است و این زخم ها مسری می باشند.
نود درصد از تمام مردم حداقل یک تبخال را در زندگی خود تجربه کرده اند. این اتفاق در اولین بار، بدترین شکل ممکن را ایجاد می کند. برخی از کودکان نیز تحت تاثیر شدید این بیماری قرار می گیرند. پس از اولین عفونت، دربسیاری از مردم، آنتی بادی هایی ایجاد می شود که فرد را در برابر این ویروس مقاوم می سازد. حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی، پس از اولین بار که به این بیماری مبتلا می شوند؛ دوباره در معرض این بیماری قرار می گیرند.

اگر چه زخم های سرد به طور کلی جدی نیستند؛ اما به نظر یوطب، عفونت این زخم ها ممکن است برای کسی که دچار بیماری ایدز (AIDS) می باشد؛ یا سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارد یا دچار اختلال افسردگی است؛ بسیار تهدید کننده باشد. بیماران مبتلا به اگزمای شدید نیز ممکن است بیش از سایر بیماران، از این بیماری رنج ببرند. عفونت بیش از حد این بیماری می تواند موجب کوری در افراد گردد. این بیماری در صورت گسترش تا چشم و ایجاد عفونت های چشمی و یا آنسفالیت، به مغز نیز راه می یابد و در مغز نیز گسترش می یابد.

چه چیزی باعث ایجاد تب خال در پوست می شود؟

تب خال ها معمولا توسط ویروس تب خال ایجاد می شوند.( ویروس هرپس نوع ۱) این ویروس توسط تماس (به عنوان مثال بوسیدن فرد آلوده و یا غذا خوردن در ظرف مشترک، حوله، یا ریش تراش) منتقل می گردد. هرپس تناسلی نیز معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ ایجاد می شود. فرد مبتلا به زخم سرد که رابطه جنسی دهانی با فرد سالم دارد؛ این ویروس را به او منتقل می کند که در نتیجه ضایعات تناسلی توسط هرپس سیمپلکس نوع ۱ در فرد ایجاد می شود.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1
ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱

همچنین فردی که مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ است؛ در اثر رابطه ی فوق می تواند ضایعات دهانی را در فرد مقابل گسترش دهد. این زخم ممکن است پس از ابتلا به ویروس در فرد تا ۲۰ روز نیز در بدن او وجود داشته باشد. هنگامی که ویروس وارد بدن فرد می شود؛ ضایعات پوستی در نزدیکی محل اصلی ورود پدیدار می شوند. دو روز قبل از حمله ی ویروس به بدن شما، ممکن است خارش یا حساسیت در محل مورد نظر تجربه شود. این ویروس ممکن است در برخی غذاها، استرس، تب، سرماخوردگی، آلرژی، آفتاب سوختگی، و قاعدگی وجود داشته باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *