آکنه چیست؟

آکنه

آکنه چیست؟

یک مسئله ی مشترک در تمامی تعریفات آکنه وجود دارد که افراد مبتلا به آکنه از شیوع جوش در برخی از نقاط بدن رنج می برند. این حالت با ترشحات چربی که از غدد چربی پوست(غدد سباسه) از منافذ پوستی با دهانه ی کوچک که برای فولیکول های مو ترشح می شوند آغاز می شود. اگر دهانه های ترشح کننده ی بزرگ، مسدود شوند؛ به شکل دانه های سرسیاه کوچک، لکه های مسطح با مراکز تیره دیده می شوند.

اگر دهانه های ترشح کننده کوچک باقی بماند؛ حالت جوش ها به شکل سرسفید و برجستگی های گوشتی رنگ دیده می شوند. ضربه می تواند؛ باعث به هم پیوستن دو نوع خلل و فرج شود و این امر می تواند به تورم، التهاب و یا جوش و یا برآمدگی یا ندول عمیق تبدیل شود. وجود ندول در ارتباط با موارد شدید آکنه(آکنه ی کیستی) می تواند موجب تورم و التهاب زیر سطح پوست گردد؛ که در این حالت پوست آلوده و حساس می شود.

اگرچه آکنه عمدتا در نوجوانی رخ می دهد، حدود ۲۰٪ از بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. آکنه معمولا در دوران بلوغ بین سنین ۱۰ و ۱۳ شروع می شود و در افرادی که پوست چرب دارند؛ روز به روز بدتر می شود. آکنه ی نوجوانان معمولا برای پنج تا ۱۰ سال طول می کشد و به طور معمول در اوایل ۲۰ سالگی از بین می رود.

این بیماری در هر دو جنس زن و مرد رخ می دهد؛ اگر چه در حالت شدیدتر، پسران نوجوان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. اشکال خفیف این بیماری بیشتر در زنان و تا سن ۳۰ سالگی رخ می دهد. ضایعات آکنه به صورت شایع در صورت ایجاد می شوند؛ اما این ضایعات می توانند در گردن، قفسه سینه، کمر، شانه ها و بازوها نیز ایجاد شوند.
بر خلاف باور عموم، آکنه با یک رژیم غذایی مضر، بهداشت پایین، یا میل جنسی کنترل نشده ایجاد نمی شود. حقیقت ساده این است که وراثت و هورمون ها در پشت ایجاد بسیاری از انواع آکنه وجود دارند. مصرف بیش از حد شکلات و یا عدم شستشوی صورت می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

چه چیزی باعث ایجاد آکنه در افراد می شود؟

از دید uTeb علت آکنه به طور کامل شناخته شده نیست. هر چند استرس می تواند آکنه را تشدید نماید اما نمی تواند علت اصلی ایجاد آکنه باشد.
هورمون ها: آکنه به صورت شایع در نوجوانان با افزایش تولید هورمون شروع می شود. در دوران بلوغ، دختران و پسران با تولید سطح بالایی از آندروژن و هورمون های جنسی مردانه مواجه هستند که این هورمون مردانه همان تستوسترون است. ترشح تستوسترون موجب افزایش سیگنال های بدن جهت تولید چربی پوست می شود.

باکتری ها: چربی اضافی دهانه ی فولیکول های مو را مسدود می کند. به ویژه در صورت، گردن، قفسه سینه و پشت. باکتری ها در فولیکول های مسدود رشد می کنند. این مسئله موجب ایجاد دانه های سرسیاه و یا سرسفید می شود. گاهی اوقات، این گرفتگی باعث می شود دیواره فولیکول در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن ناشی از این تجمع بشکند. هنگامی که این اتفاق می افتد، چربی پوست به بافت های مجاور نشت می کند و به شکل یک جوش و یا یک پاپول که آکنه ی التهابی نامیده می شود؛ بروز می کند. جوش های بزرگتر و حساس به لمس ندول نامیده می شوند.
بسته به نوع قرص، قرص های ضد بارداری ممکن است آکنه در برخی از زنان را آغاز کنند. برخی ازدارو های ضد بارداری تزریقی و دستگاه های کنترل بارداری داخل رحمی (IUD) نیز ممکن است موجب ایجاد آکنه شوند. داروهای استروئیدی که برخی از بدنسازان و دیگر ورزشکاران نیز مصرف می کنند می توانند به شیوع بیماری های شدید منجر شوند.

آکنه به بسیاری از شکل ها می تواند بروز کند. آکنه گاهی اوقات نوزادان و کودکان شیرخوار(معمولا پسران) تحت تاثیر قرار می دهند. آکنه ممکن است به صورت یک لکه ی جوش در صورت ایجاد شود و در مواردی در عرض یک تا چند هفته از بین می رود. با این حال بعضی از آکنه ها، بر روی نوزادان و کودکان شیرخوار ماندگاری طولانی تری بر روی پوست دارد و حتی در مواردی ایجاد زخم نیز می کند.

افرادی که در دوران نوجوانی، دچار جوش و آکنه نشده باشند؛ این اتفاق ممکن است در دوران بزرگسالی بر روی پوست آنها بروز کند. با وجود افزایش طبیعی سطح آندروژن در دوران بلوغ، برخی از پزشکان بر این باورند که عود آکنه کمتر به آندروژن ها بستگی دارد و علت اصلی آن پاسخ به افزایش تولید چربی اضافی یا باکتری ها است. باکتری Propionibacterium acnes به طور طبیعی در فولیکول های موی سالم وجود دارد. اگر این باکتری بیش از حد در این فولیکول ها تجمع یابد؛ آنزیم های تجزیه ی چربی تولید می شوند و سبب ایجاد التهاب در پوست می شوند. برخی از افراد بسیار حساس می باشند و به این واکنش ها حساسیت بیشتری نشان می دهند. در برخی از افراد نیز آکنه حاد کیستیک ایجاد می شود که با افزایش سطح چربی پوست صورت می گیرد و در این حالت ابتدا یک یا دو جوش روی صورت ایجاد می شود و سپس گسترش می یابد.

پاورقی:

intrauterine birth control devices = IUD = دستگاه های کنترل بارداری داخل رحمی

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *