اگزما چگونه درمان می شود؟

درمان اگزما

اگزما چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان برای اگزما، از بین بردن و جلوگیری از خارش است که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عفونت شود. از آنجا که این بیماری باعث خشکی و خارش پوست می شود؛ لوسیون ها و کرم ها برای مرطوب نگه داشتن پوست، توصیه می شود. این محصولات معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که پوست مرطوب است؛ ازجمله پس از حمام کردن و برای کمک به حفظ رطوبت پوست صورت می گیرند. کمپرس آب سرد نیز ممکن است برای از بین بردن خارش مورد استفاده قرار گیرد.

برخی محصولات مانند کرم هیدروکورتیزون ۱٪، و یا کرم های تجویزی و پمادهای حاوی کورتیکواستروئیدها، نیز برای کاهش التهاب تجویز می شوند. علاوه بر این، در صورتی که منطقه ی آسیب دیده به میکروب آلوده شود؛ پزشک  ممکن است از آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری های عفونت زا استفاده نماید. دیگر درمان ها شامل استفاده از آنتی هیستامین برای کاهش خارش شدید، درمان تار( مواد شیمیایی طراحی شده برای کاهش خارش – نوعی قطران )، فوتوتراپی( درمان با استفاده از نور ماوراء بنفش )، و دارو برای افرادی که بیماری به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند.

FDA( سازمان جهانی غذا و دارو ) دو دارو را به عنوان تنظیم کننده سیستم ایمنی موضعی(TIMS) برای درمان اگزمای خفیف تا متوسط ​​ تایید کرده است. دو داروی Elidel  و Protopic کرم های پوست هستند که با تغییر پاسخ سیستم ایمنی برای جلوگیری از عود کردن اگزما مورد استفاده قرار می گیرند.  FDA به پزشکان هشدار داده است که همواره در تجویز Elidel  و Protopic با احتیاط عمل نمایند و این نگرانی بیشتر به دلیل احتمال ابتلا به سرطان در اثر مصرف این دو دارو می باشد. این دو کرم همواره با جعبه سیاه FDA که روی آن هشدار برای پزشکان و بیماران ذکر شده توزیع می گردند. هشدار و توصیه ی پزشکان به استفاده کوتاه مدت از Elidel و Protopic می باشد و پزشکان توصیه می کنند فرد بلافاصله پس از درمان، استفاده از این داروها را پایان دهد و همچنین توصیه می شود به هیچ وجه این دارو در معرض کودکان زیر ۲ سال قرار نگیرد.

چگونه می توان از عود کردن اگزما جلوگیری کرد؟

گاهی اوقات می توان از شیوع اگزما اجتناب کرد و یا با پیروی از برخی راهنمایی های ساده، شدت آن را کاهش داد. در متن زیر برخی از این راهنمایی ها اشاره شده است:

  • اجتناب از تغییرات ناگهانی در درجه حرارت یا رطوبت هوا
  • اجتناب از گرم شدن بیش از حد و تعریق زیاد
  • کاهش استرس در افراد
  • دوری از موادی که خارش ایجاد می کنند؛ مثل پشم
  • اجتناب از صابون های پاک کننده و حلال های سخت و حساسیت زا
  • پرهیز از هر گونه ماده غذایی که ممکن است موجب شیوع اگزما در بدن شود.

پاورقی:

TIMs = Topical Immunomodulators = تنظیم کننده های سیستم ایمنی موضعی

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *