چقدر خوب پیر می شوید؟ یک آزمایش خون ممکن است بگوید

سه شنبه ، ۵ دسامبر ۲۰۱۹ (اخبار HealthDay) – آزمایش خون تصور کنید که می تواند تشخیص دهد که آیا شما به سرعت پیر می شوید یا نه.

تحقیقات جدید نشان می دهد که این دیگر داستان های علمی تخیلی نیست.

دانشمندان پلاسما – بخشی از مایعات خون بدون سلول – را از بیش از ۴۲۰۰ نفر در سنین ۱۸ تا ۹۵ سال مورد بررسی قرار دادند و بین ۳۷۳ پروتئین و پیری پیوند برقرار کردند.

تونی ویس کورای ، نویسنده ارشد مطالعه گفت: “ما مدتهاست که می دانیم که اندازه گیری پروتئین های خاص در خون می تواند اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی فرد به شما بدهد – لیپوپروتئین ها برای سلامت قلب و عروق.” وی مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا است.

وی در انتشار خبر دانشگاه اضافه کرد: “اما قدردانی نشده است که تعداد زیادی پروتئین مختلف – تقریباً یک سوم از تمام مواردی که به آنها نگاه کردیم – با پیشرفت سن به میزان قابل توجهی تغییر می کنند.”

این مطالعه در ۵ دسامبر در مجله Nature Medicine منتشر شد.

ویس-کورای توضیح داد: “پروتئین ها کارگر سلول های سازنده بدن هستند و هنگامی که سطح نسبی آنها دستخوش تغییرات اساسی می شود ، بدان معنی است که شما نیز تغییر کرده اید.” “نگاه کردن به هزاران نفر از آنها در پلاسما ، تصویری از آنچه در بدن می گذرد را به شما می دهد.”

این یافته ها نشان می دهد که پیری جسمی با سرعت ثابت اتفاق نمی افتد ، اما یکنواخت است و دارای سه صعود مجزا است – در سنین ۳۴ ، ۶۰ و ۷۸ سالگی.

به گفته این محققان ، در این سنین ، میزان پروتئین های خاص در خون دارای تغییرات قابل توجه است.

سرانجام ، آزمایش خون برای این پروتئین ها می تواند افرادی را که سریعتر از سن طبیعی پیر می شوند و در معرض خطر ابتلا به شرایط وابسته به سن از جمله آلزایمر یا بیماری قلبی است ، شناسایی کند.

نویسندگان این مطالعه گفتند که چنین آزمایش همچنین می تواند به شناسایی داروها یا عوامل دیگری که باعث کندی یا سرعت پیری می شوند ، کمک کند.

محققان خاطرنشان کردند ، با وجود این ، هر نوع استفاده بالینی از چنین آزمایش خون حداقل ۵ تا ۱۰ سال است.

ویس کورای گفت: “در حالت ایده آل ، می خواهید بدانید که تقریباً هر کاری که کردید یا انجام دادید ، بر سن فیزیولوژیک شما تأثیر می گذارد.”

(tagsToTranslate) پلاسما (t) خون (t) آزمایش خون (t) پیری (پ) پیری (پ) به خوبی پیری