خوراکی های مورد نیاز فرزند ورزشکار من

خوراکی های مورد نیاز فرزند ورزشکار من

خوراکی های مورد نیاز فرزند ورزشکار من

با اینکه دانش انسان در مورد غذا سابقه ای بس طولانی دارد لیکن تغذیه ورزشی دارای سابقه کوتاهی است. با این وجود یشرفت های بسیار خوبی نصیب بشر شده است.

غذا عامل بسیار مهمی در تامین سلامتی موجودات زنده به شمار میرود. کمبود و ازدیاد مواد غذایی برای سلامتی کلیه و حتی حیات انسان اثر گذار است و کما اینکه با کمبود یا ازدیاد مواد غذایی مانند چربی ها، مواد گوشتی یا حتی آب، فرد دچار نوعی از انواع بیماری‌ها می‌شود. بیماری‌هایی مانند فشارخون ، پوکی استخوان ، گرفتگی رگ ها ، دیابت همه و همه می‌توانند از آثار سوء تغذیه باشند. در خصوص ورزشکاران به ویژه ورزشکاران نوجوان تغذیه و پیروی از رژیم غذایی متنوع و متناسب بسیار حیاتی است. ا ورزشگاه به منظور تحمل فشار تامین و پیشگیری از آسیب های گروه حفظ سلامتی و نهایتاً کارهای بیشتر و موفقیت در مسابقات نه تنها به انرژی بیشتر و کافی نیاز دارند بلکه نیازمند یک رژیم بسیار دقیق و صحیح طراحی شده حاوی مواد گوناگون مغزی هستند. سوء تغذیه در ورزشکاران تنها آنها را با شکست روبرو می کند بلکه ورزشکاران نوجوان و نونهال را با خطر توقف رشد یا کند شدن رشد روبه‌رو می‌سازد. تغذیه صحیح ، متنوع ، منظم و متناسب یکی از عوامل مهم در موفقیت ورزشکاران است و می‌تواند به بهبود رکوردها و موفقیت های ورزشکاران کمک کنند.

به هر حال هدف از تغذیه ورزشکاران تامین نیازهای غذایی و انرژی فعالیت های عادی روزانه ، ورزشی(تامین انرژی کافی ضمن تمرین و مسابقه) و تامین سلامتی آنان است. از پیامدهای دریافت ناکافی انرژی و مواد غذایی برای نوجوانان ورزشکار می توان به اختلال در رشد (کم وزنی و کوتاهی قد)، اختلال در تکامل (تاخیر بلوغ جنسی ، مشکلات عصبی ، اختلالات قاعدگی) ، افزایش میزان خطر بروز آسیب های ورزشی (آسیب عضلانی ، تاندون ها، بیماری های عفونی)  کاهش تراکم مواد معدنی استخوانی (پوکی و شکستگی استخوان) و اختلالات آب و املاح (خطرات و شوک ناشی از کم آبی) اشاره کرد.  برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان فعال و نوجوانان ورزشکار، باید کربوهیدرات را هدف قرار داد. کربوهیدرات ها اصلی ترین منبع انرژی در تمرینات ورزشی و عمده‌ترین سوخت برای مغز هستند. از آنجایی که ذخایر کربوهیدرات در بدن محدود است بنابراین بچه ها باید هر روز این ذخایر را پر کنند که ماکارونی ، برنج، نان، شیر، ماست، غلات ، میوه و سبزیجات بیشترین و بهترین منابع کربوهیدرات محسوب می شوند.

یک رژیم پرچرب سالم نیست و بدون چربی هم توصیه نمی‌شود ، داشتن بعضی از چربی‌ها در رژیم غذایی برای سلامتی مهم است و کلید تامین انرژی بدن برای نونهالان و نوجوانان ورزشکار محسوب می‌شود و بهترین نوع استفاده از چربی های روی آوردن به مصرف غذاهای کم چرب به جای غذاهای بدون چربی است. به جای استفاده از مکمل ها برای بازسازی عضلات، بهتر است کودکان و نوجوانان ورزشکار را به خوردن و نوشیدن میان وعده های پر کربوهیدرات، سی دقیقه بعد از تمرین تشویق کنید. به منظور جلوگیری از گرسنگی و تامین انرژی برای عضلات وعده قبل از تمرین اهمیت دارد. شب قبل از مسابقه و دو ساعت قبل از رقابت باید بر روی غذاها و نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات و پروتئین متوسط و کم چربی مانند ماکارونی با سبزیجات، مرغ، میوه، شیر، غلات، ماست، نان تست و آب میوه تمرکز کنید. بهتر است به بچه ها بر اساس یک برنامه ریزی دقیق مایعات دهید ، به طوری که به آنها بطری های قابل ارتجاع (قمقمه های فشاری) بدهید و آنها را مجبور کنید تا هر ۲۰ دقیقه یک بار به میزان نصف تا یک لیوان آب بنوشید. همچنین بچه ها را قبل و بعد از تمرین وزن کنید تا متوجه شوید چه مقدار مایعات طی تمرین از دست داده اند و برای هر نیم کیلو کاهش وزن یک لیتر نوشیدنی ورزشی به آنان بدهید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *