تیروئید و بیماری های رایج تیروئید شامل پرکاری تیروئید

تیروئید غده تیروئید و بیماریهای تیروئید

تیروئید و بیماری های رایج تیروئید شامل پرکاری تیروئید

غده تیروئید به خاطر هورمونی که تولید می کند روی اغلب فعالیت های متابولیکی بدن شما تاثیر می گذارد. اختلالات تیروئید می تواند از یک گواتر ساده و بی ضرر ( بزرگ شدگی غده ) که نیاز به هیچ درمانی ندارد تا یک سرطان خطرناک و کشنده متفاوت باشد. معمول ترین بیماری تیروئیدی، تولید غیرطبیعی هورمون های تیروئیدی را درگیر می کند. هورمون تیروئیدی بیش از حد سبب شرایطی با عنوان هایپرتیروئیدیسم یا همان پرکاری تیروئید می شود. تولید هورمون ناکافی به پرکاری تیروئید ختم می شود.

هرچند که تاثیرات می تواند ناخوشایند یا ناراحت کننده باشند، بیماری های اصلی تیروئید را می توان به خوبی کنترل کرد، البته اگر به خوبی شناخته و درمان شوند.

چه چیزهایی بیشتر از همه باعث بیماری های تیروئید می شوند؟

تمام انواع هایپوتیروئیدیسم به دلیل تولید بیش از حد هورمون های تیروئیدی ایجاد می شوند اما این شرایط از راه های زیادی رخ می دهند:

  • بیماری گریوز: تولید هورمون تیروئیدی بسیار زیاد.
  • آدنومای توکسیک: ندول هایی در غده تیروئیدی ایجاد می شوند و شروع به ترشح هورمون های تیروئیدی می کنند که تعادل شیمیایی بدن را بر هم می زنند؛ برخی از گواترها ممکن است شامل تعداد زیادی از این ندول ها باشند.
  • تیروئیدیت تحت حاد: آماس تیروئید که سبب نشت هورمون های اضافی از غده شده و به پرکاری تیروئید موقت که معمولا چند هفته طول می کشد اما ممکن است گاهی هم برای چند ماه باقی بماند، ختم می شود.
  • ناکارآمدی غده هیپوفیز یا رشد سرطانی در غده تیروئید: هرچند که به ندرت اتفاق می افتد، اما پرکاری تیروئید هم می تواند از این دلایل ایجاد شود.

در مقابل، پرکاری تیروئید، از کاهش تولید هورمون های تیروئیدی ایجاد می شود. چون فرایند تولید انرژی بدن شما نیازمند مقدار مشخصی از هورمون های تیروئیدی است، کاهش تولید هورمون به کاهش سطوح انرژی منتهی می شود. دلایل ایجاد هایپوتیروئیدیسم شامل این موارد می شود:

  • تیروئیدیت هاشیموتو: در این اختلال خود ایمنی، بدن به بافت تیروئیدی حمله می کند. بافت نهایتا از بین می رود و تولید هورمون را متوقف می کند.
  • برداشتن غده تیروئید: تیروئید ممکن است از طریق جراحی برداشته یا به صورت شیمیایی تخریب شود.
  • قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از ید: درمان های سینوس و سرماخوردگی، درمان آمیودارون قلب یا رنگ های متضاد مشخص که گاهی قبل از دریافت اشعه ایکس داده می شوند ممکن است شما را در معرض ید بیش از حد قرار دهند. اگر در گذشته مشکلات تیروئیدی داشته باشید، ممکن است خطر بیشتری شما را تهدید کند.
  • لیتیوم: این دارو به عنوان عاملی برای پرکاری تیروئید شناخته شده است.

اگر پرکاری تیروئید برای مدتی طولانی درمان نشود، می تواند یک کمای میگزودم به همراه داشته باشد که یک شرایط نادر اما مهلک است و نیاز به درمان هورمونی فوری دارد.

پرکاری تیروئید خطری ویژه برای تازه متولدین و نوزادان محسوب می شود. نبود هورمون های تیروئید در سنین اولیه می تواند به کرتینیسم ( عقب ماندگی ذهنی ) و کوتولگی ( رشد بسیار کم ) منتهی شود. امروز سطوح تیروئیدی بیشتر نوزادان به صورت مداوم بعد از تولد چک می شود. اگر آن ها کم کاری تیروئید داشته باشند، درمان فورا آغاز می شود. در نوزادان همانند بزرگسالان، پرکاری تیروئید می تواند این به واسطه این عوامل ایجاد شود:

  • اختلال هیپوفیز
  • تیروئید دارای کمبود
  • نبود کل غده
  • یک نوزاد دچار بیماری پرکاری تیروئید معمولا غیرفعال و ساکت است، اشتهای کمی دارد و برای مدت های طولانی و اضافی می خوابد.
  • سرطان غده تیروئید نادر است و تنها در ۵ درصد ندول های تیروئید رخ می دهد. ممکن است یک یا چند ندول تیروئید برای سال های زیادی داشته باشید آن هم قبل از آن که بدانید آن ها سرطانی هستند. افرادی که قبلا درمان های پرتویی در سر یا گردن خود داشته اند ( احتمالا به صورت درمانی برای جوش )، با خطر ابتلا به سرطان بیشتری از حالت طبیعی مواجه هستند.

پاورقی:

۱- هایپرتیروئیدیسم = پرکاری غده تیروئید

۲- هایپوتیروئیدیسم = کم کاری غده تیروئید

۳- X-ray = اشعه ایکس ( که در برخی از آزمون های تشخیصی پزشکی مثل آزمون های رادیولوژی، کاربرد دارد. )

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *