تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری هاشیموتو

التهاب تیروئید هاشیموتو بیماری است که به آن بیماری هاشیموتو هم می گویند. تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است، یک اختلال که در آن سیستم ایمنی علیه بافت های خودی بدن قرار گرفته و فعالیت می کند. در انسان هایی که مبتلا به بیماری هاشیموتو هستند، سیستم ایمنی به تیروئید حمله می کند. این موضوع می تواند به هیپوتیروئیدیسم ( کم کاری تیروئید ) ختم شود که در آن تیروئید هورمون کافی برای نیاز بدن تولید نمی کند.

غده تیروئید که در جلوی گردن شما قرار گرفته است، هورمون هایی می سازد که متابولیسم را کنترل می کنند. این شامل ضربان قلب شما و این که بدنتان چگونه از کالری غذایی که می خورید استفاده می کند، هم می شود.

دلایل تیروئیدیت هاشیموتو

دلیل اصلی هاشیموتو هنوز مشخص نیست اما فاکتورهای زیادی در آن نقش بازی می کنند. این فاکتورها شامل این موارد می شوند:

ژن: انسان هایی که هاشیموتو می گیرند اغلب اعضای خانواده ای دارند که بیماری تیروئیدی یا دیگر بیماری های خود ایمنی داشته باشند. این موضوع احتمال وجود یک بخش ژنتیکی در دلایل ایجاد بیماری را ممکن می کند.

هورمون: اثرهای هاشیموتو در زنان ۷ برابر مردان است و این موضوع را بیان می دارد که هورمون های جنسی ممکن است نقشی مهم بازی کنند. به علاوه، برخی از زنان مشکلات تیروئیدی را طی اولین سال های بچه داری خود تجربه می کنند. هر چند که مشکل ها معمولا رفع می شوند، تقریبا ۲۰ درصد این زن ها هاشیموتو را طی سال های بعدی نشان می دهند.

ید اضافی: تحقیقات نشان می دهند که داروهای مشخص و ید بسیار زیاد، که عنصری لازم برای ساخت هورمون های تیروئیدی بدن شما است، ممکن است بیماری تیروئید را در اشخاص مستعد ایجاد کند.

در معرض اشعه قرار گرفتن: موارد افزایش یافته از بیماری تیروئید در افرادی که در معرض اشعه از جمله بمب های اتمی در ژاپن، حادثه هسته ای چرنوبیل و درمان پرتویی برای شکلی از سرطان خون که به بیماری هوچکین معروف شده قرار گرفته اند، گزارش شده است.

نشانه های تیروئیدیت هاشیموتو

نشانه های هاشیموتو ممکن است در ابتدا خفیف باشند یا نیاز به سال های زیادی برای رشد و توسعه داشته باشند. اولین نشانه بیماری معمولا بزرگ شدگی تیروئید است که گواتر نامیده می شود. گواتر ممکن است سبب ورم بخش جلویی گردن شما شود. یک گواتر بزرگ ممکن است بلعیدن را مشکل کند. دیگر نشانه های یک تیروئید ضعیف به واسطه بیماری هاشیموتو ممکن است شامل موارد زیر شود:

چون که علائم تیروئید هاشیموتو ممکن است با آن هایی که در دیگر شرایط پزشکی قرار دارند مشابه باشد، مهم است که با پزشک خود برای تشخیص ملاقات کنید.

درمان برای تیروئیدیت هاشیموتو

هیچ درمانی برای التهاب تیروئید هاشیموتو وجود ندارد اما تغییر هورمون ها با دارو می تواند سطوح هورمونی را تنظیم کرده و متابولیسم طبیعی شما را بازگرداند.

قرص هایی با قدرت های متنوع موجود هستند. دوز دقیقی که پزشک شما تجویز می کند به تعدادی از عوامل بستگی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • سن
  • وزن
  • شدت هیپرتیروئیدیس ( پرکاری تیروئید )
  • دیگر مشکلات سلامتی
  • دیگر داروهایی که ممکن است با هورمون های سنتتیک تیروئیدی در فعل و انفعال باشند.

زمانی که درمان را آغاز می کنید، پزشک شما یک تست آزمایشگاهی به نام تست هورمون تحریک کننده تیروئید ( TSH ) تجویز می کند تا عملکرد تیروئید را زیر نظر بگیرد و مطمئن شود که شما دز مناسب را دریافت می کنید. چون عمل هورمون های تیروئیدی در بدن بسیار کند است، ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم از بین بروند و گواتر شما کوچک شود. هر چند، برای گواترهای بزرگتر که بهبود نمی یابند، ممکن است نیاز به برداشت غده تیروئید باشد.

پاورقی:

۱- thyroid stimulating hormone = TSH

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *