گواتر – تعریف و دلایل ایجاد آن به همراه روش های پیشگیری از گواتر

گواتر - تعریف و دلایل ایجاد آن به همراه روش های پیشگیری از گواتر

گواتر – تعریف و دلایل ایجاد آن به همراه روش های پیشگیری از گواتر

گواتر چیست؟!

گواترها می توانند هر کدام از انواع رشد در غده های تیروئید که در انتهای بخش جلویی گردن و زیر سیب انسان (برآمدگی زیر گلو) قرار گرفته اند، باشند.
در مورد بیماری گریوس، تمام غده تیروئید بزرگ می شود. نوع دیگری از این موضوع، که به گواتر ندولار سمی شناخته می شود، زمانی حاصل می شود که یک یا دو ندول یا آدنوما، در تیروئید رشد کنند و محصول اضافی هورمون تیروئید را رها سازند.
به طور خلاصه، گواتر هر گونه بزرگ شدگی غده تیروئید است. گواتر ممکن است مشکلی موقتی باشد که خودش را بدون هیچ دخالت درمانی درمان خواهد کرد یا یک سمپتوم (علامت یا نشانه) از شرایط دیگر تیروئیدی احتمالا شدید، که نیازمند مراقبت پزشکی است باشد.

چه چیزی گواتر را ایجاد می کند؟

گواترها می توانند زمانی که غده تیروئید یا هورمون تیروئید بسیار زیاد (هیپرتیروئیدیسم) و یا بسیار کم (هیپوتیروئیدیسم) تولید می کند، رخ دهند. گاهی اوقات به طرز بسیار نادری، مشکل ممکن است بیشتر شود آن هم زمانی که غده هیپوفیز رشد تیروئید را تحریک می کند تا تولید هورمون را افزایش دهد. بزرگ شدگی ممکن است هم چنین با تولید طبیعی هورمون تیروئید همانند غده چند ندولی غیر سمی، رخ دهد.
نوع دیگری از رشد تیروئید که به گواتر تک گیر معروف است، می تواند زمانی شکل بگیرد که رژیم شما شامل بسیاری از غذاهای گواتر ساز همانند سویا، کلم، هلو، بادام زمینی و اسفناج باشد. به یاد داشته باشید که شما باید مقدار زیادی از این غذاها را بخورید تا بتواند سبب گواتر شود. این غذاها، می تواند تولید هورمون تیروئید را به وسیله دخالت با قابلیت تیروئید شما برای پردازش کردن یدید، محدود کند. قبلا، معمولترین علت گواتر، نبود ید در رژیم غذایی بود هر چند که در دهه ۱۹۲۰، نمک یددار در آمریکا تولید شد و این موضوع گواتر را به یک موضوع نادر تبدیل کرده است. ید اکنون به باقی غذاها هم اضافه می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *