آسم چیست؟ – قسمت دوم

asthma آسم

آسم چیست؟ – قسمت دوم

شدت حملات آسم می تواند به سرعت در حال افزایش باشد؛ بنابراین تشخیص و درمان فوری این بیماری بسیار مهم می باشد. اگر درمان فوری در بیماری آسم صورت نگیرد؛ مشکلات استنشاقی و تنفس شما را به زحمت خواهد انداخت. در حالت بیماری شما قادر نیستید بیش از ۵۰ درصد از هوای اطراف خود را استفاده کنید. در اثر ادامه ی بیماری، ریه های شما سفت و سخت می شوند و شما تنها می توانید هوایی با جریان زیاد را استشمام کنید. به تدریج و با افزایش سفت شدن ریه ها، فرد به دلیل دریافت نکردن جریان هوای کافی، دچار خس خس می شود. همچنین در مواقعی که سینه ی فرد آرام و ساکت می باشد؛ می تواند نشانه ای خطرناک باشد. شما باید  فرد را فورا به بیمارستان منتقل کنید. متاسفانه، برخی از افراد پس زا اینکه با از بین رفتن خس خس مواجه می شوند؛ آن را نشانه ای از بهبود بیماری فرض می کنند و به این دلیل به موقع خود را به اورژانس نمی رسانند.

اگر شما بیماری آسم خود را درمان نکنید؛ به مرور زمان در اطراف لب های شما رنگ مایل به آبی نقش می بندد وبه مرور زمان این رنگ توسعه می یابد. این حالت معروف به سیانوز می باشد که دلیلش آن است که اکسیژن خون شما به مرور زمان در حال کاهش است. اگر فرد آسم را درمان نکند؛ حتی این بیماری می تواند منجر به مرگ او شود. اگر شما با حملات آسم و برخی علائم آن مواجه هستید؛ این علائم تهدید کننده ی زندگی و حیات شما می باشند.

نشانه های آسم در کودکان چیست؟

حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از کودکان در ایلات متحده ی آمریکا به بیماری آسم مبتلا هستند و این حالت سبب ایجاد یک بیماری مزمن در این کودکان می شود. به دلیل ناشناخته بودن علائم این بیماری در کودکان، بروز آسم در کودکان روز به روز در حال افزایش است. در شرایطی که علائم آسم می تواند در هر سنی شروع شود؛ اما این علائم در کودکان بیشتر در سن ۵ سالگی برای اولین بار نمود پیدا می کند. آسم در همه ی کودکان با خس خس سینه همراه نیست. سرفه های مکرر و مزمن را شاید تا حدودی بتوان به عنوان تنها نشانه ی آسم در کودکان بیان نمود هر چند این سرفه ها در بیماری های مربوط به برونشیت و برخی دیگر از بیماری ها نیز به عنوان یک علامت بالینی شناخته شده اند.

برای درک بهتر از بیماری آسم، لازم است تا شما علائم غیر معمول این بیماری را نیز بدانید. همه ی افراد مبتلا به آسم را نمی توان تنها از روی علائم مشخصی چون سرفه های مکرر و خس خس سینه و تنگی نفس شناخت. گاهی اوقات علائم و نشانه های غیر معمولی در این بیمار نمود پیدا می کنند.

برخی از علائم و نشانه های غیر معمول در بیماری آسم شامل موارد زیر است:

  • تنفس سریع که یکی از نشانه های غیر معمول بیماری آسم است.
  • آه کشیدن های مکرر که می تواند به عنوان یک نشانه ی غیر معمول باشد.
  • خستگی بیش از حد و مکرر
  • عدم توانایی در انجام مناسب ورزش(به نام آسم ناشی از ورزش)
  • مشکلات شدید ایجاد شده در خواب که به عنوان آسم شبانه مطرح است.
  • اضطراب و استرس زیاد ایجاد شده در افراد ناشی از این بیماری
  • اشکال در تمرکز که می تواند نشانه ای غیر معمول در بیماری آسم باشد.
  • سرفه ی مزمن بدون خس خس و مکرر

همچنین، نشانه های آسم می تواند در شرایط دیگر مانند برونشیت، اختلال عملکرد طناب های صوتی، و حتی نارسایی قلبی نیز اتفاق بیافتد. درک بدن شما در تشخیص این بیماری بسیار مهم است. صحبت و مشورت با پزشک متخصص و افراد مبتلا به این بیماری، می تواند موجب درک بهتر علائم این بیماری در افراد شود. آگاه باشید که علائم بیماری آسم، در بسیاری از افرادی که به این بیماری نیز مبتلا نیستند وجود دارد.

چه عفونت هایی می تواند موجب بیماری آسم شود؟

گاهی اوقات یک ویروس یا عفونت باکتریایی می تواند منجر به بیماری آسم در فرد شود. به عنوان مثال شما ممکن است در اثر بیماری سرماخوردگی، به آسم مبتلا شوید. همچنین فرد در اثر یک عفونت باکتریایی نیز می تواند به آسم مبتلا شود. افرادی که سینوزیت دارند؛ به طور شایع به آسم مبتلا می شوند. در بیماری آسم، مهم این است که شما علائم و نشانه های عفونت های دستگاه تنفسی را به طور کامل بشناسید و مراقبته ای پزشکی  را در جهت جلوگیری از این بیماری به عمل آورید.

برای مثال شما ممکن است که نشانه هایی مثل تنگی نفس و خس خس سینه را در اثر بیماری و عفونت برونش ها داشته باشید. در صورت عدم شناخت، فرد این حالات را با بیماری آسم اشتباه می گیرد و در صورت توسعه و افزایش این عفونت، علائم ناتوانی در فرد نیز بروز می کنند. شما همواره باید علائم هشدار دهنده در بیماری های عفونی را بشناسید و آنها را جدی بگیرید. پس از شناخت این علائم، جهت رهایی از این عفونت ها و کنترل آسم، به پزشک مراجعه کنید و درمان های دارویی مناسب را آغاز نمایید.

درباره ی آسم بیشتر بدانید:

آسم – قسمت اوّل

4.5/5 - (4 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *