فلجی در خواب چیست – قسمت اول- معرفی و عوامل

فلجی خواب

فلجی در خواب چیست – قسمت اول- معرفی و عوامل

آیا تا به حال احساس کرده اید که در هنگام بیدار شدن از خواب قادر به حرکت نیستید؟ شما ممکن است حتی در این هنگام احساس ترس کرده و از دیگران کمک بخواهید. این وضعیت را فلجی خواب می نامند.

فلجی خواب زمانی که شما درباره ی آن چیزهای خارج از واقعیت شنیده باشید؛ می تواند در شما احساس ترس ایجاد نماید. فلجی خواب ممکن است یک بار یا حتی چندین بار برای هر فرد رخ دهد.
فلجی خواب به عنوان یک مشکل جدی در سلامتی در نظر گرفته نمی شود.

آیا فلجی خواب می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی در بدن باشد؟

محققان پس از بررسی به این نتیجه رسیده اند که فلجی خواب تنها یک نشانه ی ساده از خواب عمیق می باشد. به ندرت فلجی خواب را می توان به مشکلات روانپزشکی ربط داد.
در طول سال های اخیر، علائم فلجی خواب به طریقه های مختلف شرح داده شده است و اغلب به یک “شر”  نسبت داده شده است: شیاطین شب پنهان در دوران باستان، عجوزه پیر در رومئو و ژولیتِ شکسپیر، و ربایندگان بیگانه این شر ها می باشند. تقریبا در هر فرهنگی در طول تاریخ داستان هایی در رابطه با ترس از سایه ها و اشباح در طول شب وجود دارد.

فلجی خواب چیست؟

فلجی خوابی احساس آگاهانه است که انسان پس از بیدار شدن از خواب دارد و قادر به حرکت نمی باشد.

فلجی خواب زمانی اتفاق می افتد که فرد در مرحله ا ی بین بیداری و خواب قرار دارد. در این حالت، فرد برای چند ثانیه تا چند دقیقه قادر به حرکت و صحبت کردن نیست. در برخی افراد در این حالت ممکن است احساس فشار و خفگی نیز روی دهد. فلجی خواب ممکن است ازجمله اختلالات خواب  ناشی از حمله ی خواب باشد. حمله خواب نیز ناشی از عدم توانایی درست مغز در تنظیم خواب می باشد.

فلجی خواب معمولا در چه مواقعی رخ می دهد ؟

فلجی خواب معمولا در دو حالت روی می دهد. اگر فلجی خواب در هنگامی که شما در خواب هستید؛ رخ دهد اصطلاحا به آن فلجی پیش از خواب گویند. اگر فلجی خواب در هنگام بیدار شدن شما از خواب رخ دهد؛ به آن فلجی پس از خواب می گویند.
وقتی فلجی خواب در حین خواب برای شما اتفاق می افتد چه حالتی پیش می آید؟
زمانی که شما در خواب هستید؛ بدن شما به آرامی در حال استراحت است. در این حالت معمولا شما نسبت به تغییرات بدن خود آگاهی زیادی ندارید. با این حال اگر حالت فلجی تا زمان بیداری شما ادامه یابد؛ ممکن است شما متوجه حرکت نکردن اعضای بدن خود شوید.

وقتی فلجی در حین خواب طبیعی و غیر طبیعی رخ می دهد؛ چه حالتی برای شما پیش می آید؟

در هنگام خواب طبیعی حرکت سریع در چشمان شما وجود دارد در حالی که در هنگام خواب غیر طبیعی این حرکات به آرامی صورت می گیرد. بین مرحله ی خواب غیر طبیعی تا خواب طبیعی ۹۰ دقیقه زمان طول می کشد. ابتدا فرد دچار خواب غیر طبیعی می شود و این حالت ۷۵ درصد از زمان استراحت فرد را دربر می گیرد. در طی خواب غیر طبیعی عضلات بدن شل می شوند اما این عضلات قابل بازیابی می باشند. پس از اتمام این دوره فرد به دوره ی دیگری از خواب یعنی دوره ی طبیعی خواب می رود.

در هنگام دوره ی طبیعی خواب حرکت چشم ها بسیار سریع می باشد و رویاها در این زمان رخ می دهد. در این حالت حرکات سایر قسمت های بدن بسیار آرام است. فلجی خواب نیز ممکن است در همین زمان یعنی در هنگام پایان رسیدن خواب طبیعی رخ دهد و فرد دچار بی تحرکی اعضای بدن گردد.

درباره ی فلجیِ خواب، بیشتر بدانید:

فلجیِ خواب چیست؟ – قسمت دوّم

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *