دلیل بی خوابی و مشکل در خوابیدن

اختلالات خواب

دلیل بی خوابی و مشکل در خوابیدن

هنگامی که فرد در خواب به سر می برد؛ به دلیل وجود آپنه(مشکل مجرای تنفسی و در نتیجه اختلال در تنفس)، ممکن است بارها از خواب بیدار شود. این مشکل احتمالاً به دلیل آن است که فرد در حین بیداری تلاش بیشتری را برای غلبه بر مشکل انسداد مجاری هوایی خود انجام می دهد.
نوشیدن الکل می تواند آپنه ی خواب را بدتر کند؛ چرا که نوشیدن الکل سبب شل شدن عضلات می گردد و این کار باعث می شود عضلات در ناحیه ی گلو شل شوند و روی یکدیگر قرار گیرند و بدین ترتیب راه مجاری هوایی مسدود گردد.
یک شکل نادر آپنه ی خواب، آپنه ی خواب مرکزی نام دارد که در طی این آپنه، سیگنال های دریافتی از مغز کاهش می یابند و حتی در طی یک مدت زمان کوتاه این سیگنال ها متوقف می شوند که در اثر این اتفاق ممکن است در فرد خروپف صورت گیرد.

بارداری و مشکلات خواب

اختلال در خواب در طول سه ماه اول بارداری به احتمال زیاد با تغییر سطح هورمون ها، مانند پروژسترون ایجاد می شود. در اواخر دوره بارداری نیز اختلال در خواب برخی از زنان باردار در نتیجه ی اندازه ی ناراحت کننده ی شکمِ آنها می باشد. در برخی از زنان نیز در نتیجه هیجان بیش از حد و اضطراب زیاد و همچنین در نتیجه نگرانی های ناشی از مادر شدن، اختلالات خواب رخ می دهد. در برخی دیگر از زنان نیز رویاهای واضحی که در خواب می بینند؛ سبب می شود تا از خواب آرام آنها جلوگیری شود. آپنه ی خواب نیز در مواردی که شدید باشد؛ سبب کاهش سطح اکسیژنی می شود که از جفت به جنین می رسد و در نتیجه خطراتی جدی را برای جنین در بر خواهد داشت.

حمله ی خواب

علت حمله ی خواب مشخص نیست. عوامل ژنتیکی و محیطی به احتمال زیاد نقش زیادی را در حمله ی خواب بازی می کنند. هر چند که تحقیقات مربوط به عوامل ژنتیکی هنوز هم ادامه دارد. برخی از اختلالات عصبی نادر نیز ممکن است در حمله ی خواب تاثیر گذار باشد .

سندرم پاهای بی قرار

علل بسیاری ممکن است سبب ایجاد سندرم پاهای بی قرار شوند که از جمله آنها می توان به  نارسایی کلیه، اختلالات عصبی، کمبود ویتامین و آهن، بارداری، و برخی داروها (مانند داروهای ضد افسردگی) اشاره کرد.

کابوس و وحشت در شب

علت وقوع کابوس را می توان یک واقعه ی ترسناک یا استرس زا، تب یا بیماری، و یا استفاده از برخی داروها یا  مصرف الکل دانست.

وحشت شب اختلالی شایع درکودکان است؛ اما همین اختلال می تواند در افراد بزرگسالی که از مشکلات عاطفی و روانی رنج می برند نیز اتفاق افتد.
عوامل دیگرتاثیر گذار در اختلالات خواب:

  • در آمریکا برخی کودکان ممکن است در روز حتی تا ۱۶ ساعت در خواب باشند. برخی کودکان نیز ممکن است روزهایی را که در مدرسه به سر می برند تا ۱۰ ساعت بخوابند.

خواب بیش از حد درکودکان سبب ایجاد بیماری تب آشفته در آنها می شود. اگر فرزند شما دچار خواب بیش از حد است؛ یا در بیدار شدن از خواب بسیار تنبل می باشد؛ حتما به پزشک مراجعه نمایید.

سایر عوامل  تاثیر گذار در خواب شامل موارد زیر می باشند:

  • سن: معمولا افراد بالای ۶۰ سال نسبت به افراد جوان تر سخت تر به خواب عمیق فرو می روند.آپنه ی خواب در افراد مسن شایع تر است.
  • شیوه زندگی: مشکلات خواب در افرادی که قهوه می نوشند؛ سیگارمی کشند و یا مشروبات الکلی مصرف می کنند بیش از مردم عادی می باشد.
  • مصرف دارو: بسیاری از داروها می توانند مسبب بی خوابی باشند. همچنین برخی داروها می توانند سبب ایجاد حالت خستگی و خواب آلودگی در طول روز شوند.
  • افسردگی و اضطراب: اضطراب و افسردگی اغلب باعث بی خوابی می شوند.
  •  نارسایی قلبی و مشکلات ریوی: افرادی که دچار نارسایی قلبی و مشکلات ریوی می باشند؛ در هنگام خواب در تنفس دچار مشکل می شوند و این امر می تواند سبب اختلال در خواب این افراد گردد. 
4.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *