کلسترول در کودکان

کلسترول در کودک

کلسترول در کودکان

تنها بزرگسالان نیستند که از میزان کلسترول بالا رنج می برند و این مشکل تنها در بزرگسالان وجود ندارد. میزان کلسترول بالادر کودکان نیز می تواند بسیار خطرناک باشد و این امر هنگامی که کودکان به سنین بالاتر می روند؛ روی سلامتی آنها تاثیر منفی می گذارد. کلسترول بیش از حد منجر به ایجاد پلاک در دیواره های شریان هایی که خون را به قلب و اندام های دیگر می روند می شود. پلاک می تواند از عبور خون در شریان ها ی باریک جلوگیری کند و مانع از جریان خون به سوی قلب شود؛ در اثر این اتفاق فرد دچار مشکلات قلبی وسکته ی مغزی می شود.

چه عواملی سبب بالا رفتن میزان کلسترول در کودکان می شود ؟

سطح بالای کلسترول در کودکان به سه عامل مرتبط است:
• وراثت(از والدین به بچه رسیده باشد.)
• رژیم غذایی
• چاقی
در اغلب مواردی که بچه ها دارای کلسترول بالا می باشند؛ یکی از والدین آنها نیز دارای چنین مشکلی می باشد.

کلسترول بالا چگونه در کودکان تشخیص داده می شود؟

متخصصین در امور بهداشتی و پزشکان می توانند میزان کلسترول کودکان را در سنین مدرسه، با یک آزمایش خون چک کنند.از دید uTeb انجام چنین آزمایشی در مواردی که در خانواده ی کودک، سابقه ی بیماری های قلبی یا میزان کلسترول بالا وجود داشته باشد؛ بسیار مهم و حیاتی است.  نتایج آزمایش خون نشان می دهد که میزان کلسترول در کودک در چه حدی می باشد.
در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۸، آکادمی اطفال آمریکا توصیه های جدیدی برای غربالگری کلسترول در کودکان ارائه نمود. غربالگری  برای کودکان با سابقه میزان کلسترول بالا در خانواده ویا چربی خون بالا در خانواده و همچنین در خانواده هایی با بیماری های زودرس قلبی(سن ۵۵ سال یا جوان تر برای مردان، ۶۵ سال یا جوان تر برای زنان) توصیه می شود. همچنین آموزش هایی مثل نمایش فیلم های آموزنده برای کودکانی که دچار اضافه وزن هستند  ویا با دیگر عوامل خطرساز مانند سیگار کشیدن، دیابت و یا فشار خون بالا درگیر می باشند، توصیه می شود.
غربالگری برای اولین بار پس از سن ۲ سالگی در کودکان توصیه می شود، اما معمولا این اتفاق در کودکان بعد از سن ۱۰ سالگی صورت می گیرد و معمولا برای کودکان زیر ۲سال  این کار صورت نمی گیرد.

اگر چربی خون ناشتا در کودک طبیعی باشد؛ در سن ۳ تا ۵ سالگی نیز این پدیده دوباره باید برای کودک اجرا شود.
برای کودکانی که دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند و از سطح چربی خون بالا و یا سطح پایین کلسترول خوب((HDLرنج می برند؛ کنترل وزن جزء  درمان های اولیه می باشد.کنترل وزن به معنی رژیم غذایی درستی است  که توسط  مشاور تغذیه ارائه می شود؛ همچنین افزایش فعالیت جسمانی، می تواند در این امر بسیار موثر باشد.
برای کودکان با سن ۸ سال و بالاتر، که از سطح کلسترول خون بالا رنج می برند(و یا سطح بالای کلسترول همراه با یک سابقه خانوادگی از بیماری های زودرس قلبی)، حتما باید درمان در نظر گرفته شود.

چگونه میزان کلسترول بالا در کودکان درمان می شود؟

بهترین راه برای درمان  میزان کلسترول بالا در کودکان یک رژیم غذایی مناسب و ورزش می باشد که این موارد برای همه ی اعضای خانواده مورد نیاز است.در این قسمت، برخی از مواردی که موجب درمان و کنترل میزان بالای کلسترول در افراد می شود؛ ذکر شده است:

• غذاهای کم چرب مصرف کنید.(غذا های کم چرب: یعنی میزان چربی کل،چربی اشباع ،چربی ترانس و کلسترول در این غذا ها بسیار کم می باشد.)

مقدار چربی کل مورد استفاده ی یک کودک در طول روز، باید ۳۰٪ یا کمتر از کل کالری روزانه باشد. این پیشنهاد در مورد  زیر در رابطه با کودکان  صدق نمی کند. چربی های اشباع باید   کمتر از ۱۰٪ از کل کالری روزانه را در برگیرند در حالی که از مصرف چربی ترانس باید اجتناب شود. از نگاه یوطب برای کودکان در معرض خطر بالا، چربی های اشباع باید به ۷ درصد از کل کالری و کلسترول رژیم غذایی به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود شود.

•  مواد غذایی را انتخاب کنید که تمامی مواد مغذی را در خود داشته باشد و فرزند شما را از لحاظ مواد مغذی در طول روز، تامین نماید.
•  کودک شما باید به طور منظم، ورزش و فعالیت های بدنی داشته باشد.

 ورزش های هوازی منظم، از جمله دوچرخه سواری، دویدن، پیاده روی و شنا، می تواند به بالا بردن سطح (کلسترول “خوب” ) کمک می کند و موجب کاهش خطر ابتلای کودک به بیماری های قلبی عروقی می شود.

 غذای سالم و جذاب کودک
غذای سالم و جذاب کودک

 

در اینجا چند نمونه از غذاهای سالم در زمینه ی کاهش میزان کلسترول و کنترل میزان آن به عنوان نمونه بیان شده است:

• برای صبحانه:

در این وعده ی غذایی مصرف میوه، غلات غیر شیرین، بلغور جو دوسر و ماست کم چرب می تواند بسیار مفید باشد.

استفاده از شیری که خامه ی آن گرفته شده است؛ یا شیر ۱٪ چربی به جای شیر تمام چرب یا شیر ۲٪ چربی،در کودکان توصیه می شود. (مصرف شیر و خامه در کودکان، بعد از سن ۲ سالگی توصیه می شود.)

برای ناهار و شام:

در این وعده ی غذایی مصرف مواد غذایی کباب شده به جای مواد غذایی سرخ کرده توصیه می شود.

استفاده از نان های سبوس دار برای ساندویچ در این وعده نیز بسیار توصیه می شود. همچنین، می توان به سوپ یا خورش کودک، کراکر غلات و فلفل قرمز(به مقدار بسیار اندک) نیز اضافه نمود.

 در این وعده می توان از سیار مواد غذایی از قبیل  ماکارونی، حبوبات، برنج، ماهی، مرغ بدون پوست، و یا غذاهای دیگر نیز استفاده نمود.(هر چند مصرف این مواد غذایی در وعده ی صبحانه در فرهنگ غذایی ایرانیان بیگانه است.)
 برای میان وعده:

در جیره ی غذایی میان وعده می توان از میوه ها، سبزیجات، نان و غلات در کودکان استفاده نمود.

از مصرف نوشابه و آبمیوه های اسانس دار در کودکان، جداً باید جلوگیری کرد.
اگر رژیم غذایی و ورزش به تنهایی سطح کلسترول فرزند شما را بهبود ببخشد، کودک شما دیگر نیازی به مصرف داروهایی از قبیل استاتین، جهت پایین آوردن سطح کلسترول بدن خود نخواهد داشت.

یکی ازداروهای مورد استفاده در کودکان جهت پایین آوردن میزان کلسترول بدن، Pravachol است که در حال حاضر،FDA (سازمان جهانی حمایت از غذا و دارو) برای کودکان متولد شده در خانواده هایی با میزان کلسترول بالا می باشند؛ مورد تایید قرار داده است.

سطح کلسترول کودک پس از آغاز رژیم غذایی مناسب و یا پس از آغاز مصرف دارو، باید همواره آزمایش شود و کودک به صورت مداوم تحت نظر مراقبت های بهداشتی قرار گیرد.

4/5 - (4 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *