کلسترول چیست؟

مبانی کلسترول

میزان کلسترول شما بالا تشخیص داده شده است؟

چرا می خواهید کلسترول بالای خود را پایین آورید؟

 اولین قدم در پایین آوردن میزان بالای کلسترول بدن چیست؟

کلسترول ماده ای  مومی شکل است. مواد چربی در کبد و سلول های دیگر ساخته می شوند؛  و در برخی مواد غذایی خاص، از جمله مواد غذایی حیوانی، مثل محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت وجود دارد.
بدن برای عملکرد صحیح نیاز به کلسترول دارد. دیواره های سلول و غشای سلول نیاز به کلسترول دارند؛ همچنین به منظور تولید هورمون ها، ویتامینD، و اسیدهای صفراوی که برای کمک به هضم چربی مورد نیاز می باشند، از کلسترول ساخته شده اند. اما بدن برای رفع نیازهای خود تنها به مقدار محدودی کلسترول نیازمند است. هنگامی که کلسترول بدن بیش از حد باشد، فرد دچار مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی می شود.

کلسترول و بیماری های قلبی

هنگامی که کلسترول بیش از حد وجود داشته باشد، پلاک(ضخامت) ممکن است در عروق بدن تشکیل گردد و موجب محدود کردن فضا برای رسیدن جریان خون به قلب شود. با گذشت زمان، این تجمع باعث آرترواسکلروز(سخت شدن شریان ها) می شود؛ که می تواند به بیماری های قلبی منجر شود.

 حالتی به نام آنژین صدری می تواند در نتیجه نبود کافی اکسیژن در خون موجب ایجاد درد قفسه ی سینه شود. اگر جریان خون به طور کامل به بخشی از قلب نرسد و در مجموع انسداد عروق کرونر در قلب را داشته باشیم، یک حمله ی قلبی رخ می دهد. این امر می تواند موجب بسته شدن ناگهانی دریچه ی قلب و در نتیجه ایجاد لخته ی خونی در قلب شود.

انواع کلسترول

کلسترول در حالی که به یک پروتئین چسبیده است در خون سفر می کند.به این کلسترول و پروتئین همراه آن، لیپوپروتئین گفته می شود. لیپوپروتئین ها از لحاظ میزان چگالی، در دسته های چگالی بالا، چگالی کم، و یا چگالی بسیار کم طبقه بندی می شوند و همچنین نحوه ی دیگر تقسیم بندی آنها از لحاظ میزان پروتئین متصل به آنها می باشد.

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL : (LDL، همچنین کلسترول “بد” نیز نامیده می شود. این کلسترول می تواند موجب ایجاد پلاک در دیواره عروق شود. LDL درخون وجود دارد و مقدار زیاد آن، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL : (HDL، همچنین کلسترول “خوب” نیز نامیده می شود. این کلسترول کمک می کند تا بدن کلسترول بد خون را دفع کند. هر چقدرسطح کلسترول HDL بالاترباشد، بهتر است.  اگر سطح HDL کم باشد؛ خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد.
  • لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین (VLDL : (VLDL، شبیه به کلسترول LDL  است و تنها تفاوت آن با LDL، این است که پروتئین آن نسبت به چربی کم می باشد.(چربی بیشتری دارد ولی پروتئین چندانی ندارد.)
  • تری گلیسرید نوع دیگری از چربی است که در خون توسط لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم ایجاد می شود.  کالری اضافی، الکل، یا قند در بدن به صورت تری گلیسرید در می آید و در سراسر بدن ذخیره می شود.

 عوامل تاثیرگذار در سطح کلسترول

عوامل گوناگونی می تواند سطح کلسترول خون را تحت  تاثیر قرار دهد.

این عوامل عبارتند از:

  • رژیم غذایی: چربی اشباع و کلسترول موجود در مواد غذایی، میزان کلسترول خون را افزایش می دهند. uTeb به شما توصیه می کند که سعی کنید در رژیم غذایی خود به  کاهش مقدار چربی های اشباع شده و کلسترول اقدام نمایید.
  • وزن: علاوه بر اینکه یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی می باشد؛  اضافه وزن  می تواند موجب افزایش  کلسترول شود.  از دست دادن وزن می تواند به کاهش LDL(یا همان کلسترول بد)  و سطوح کلسترول تام کمک کرده، و همچنین موجب افزایش کلسترول HDL(یا همان کلسترول خوب) شود.
  • ورزشورزش منظم می تواند میزان کلسترول بد را کاهش دهد و باعث افرایش میزان کلسترول خوب شود. به نظر یوطب شما باید سعی کنید  در روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.
  • سن و جنسبا افزایش سن، سطح کلسترول خون افزایش می یابد.  قبل از یائسگی، سطح کلسترول تام در زنان نسبت به مردان هم سن و سال کاهش می یابد. پس از یائسگی،  سطح LDL(کلسترول بد) زنان تمایل به افزایش دارد.
  • دیابتدیابت کنترل نشده، سطح کلسترول خون را افزایش می دهد.  با بهبود و کنترل دیابت، سطح کلسترول کاهش می یابد.
  • وراثت ژن های بدن تا حدی تعیین کننده ی میزان کلسترول بدن می باشند.  کلسترول خون بالا می تواند ارثی باشد.
  • علل دیگر: برخی از داروها و شرایط پزشکی می تواند کلسترول را افزایش دهند.

پاورقی:

Low density lipoproteins = (LDL) = لیپوپروتئین با چگالی کم

High density lipoproteins = (HDL) = لیپوپروتئین با چگالی بالا

Very low density lipoproteins = (VLDL) = لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *