۸ نشانه ای که به تشخیص زودتر بارداری کمک می کنند

8 نشانه ای که به تشخیص زودتر بارداری کمک می کنند

۸ نشانه ای که به تشخیص زودتر بارداری کمک می کنند

شما نشانه های باردار شدن را می دانید؟ حتما اگر بدانید که باردار هستید خیلی متعجب و شگفت زده می شوید . آزمایش بارداری راهی است که می توان فهمید باردار شدید یا نه. اما اگر فکر می کنید برای نشان دادن نتیجه ی دقیق تست بارداری زود باشد چطور؟ احتمالا بیشتر افراد از بعضی از نشانه های زودرس حاملگی که شامل خسته شدن، حالت تهوع و بالا آوردن، تکرر ادرار و حساس شدن سینه ها اطلاع دارند. هدف ما در این مقاله این است که نکات و توصیه هایی در روبه رو شدن با این نشانه ها( البته اگر برای بارداری تلاش کرده باشید )گفته شود.

خسته شدن در بارداری

به گفته ی یکی از اساتید زنان و زایمان در دانشگاه واشنگتن در مورد خستگی در دوران بارداری:” به احتمال زیاد خسته شدن بیش از حد و بدون علت، از رایج ترین علائم زودرس بارداری است.”

“اگر در شما احتمال حاملگی وجود دارد، رفع خستگی به وسیله کافئین( مثلا مصرف قهوه ) اصلا توصیه نمی شود، سعی نکنید با این خستگی بجنگید، این یک واکنش طبیعی از بدن شما است، فقط استراحت کنید و نگران نباشید.”

دوری کردن از غذا در بارداری

اگر احساس می کنید با بوی غذا و میوه ها حال شما بد می شود و یا اگر در ذهنتان هم به فکر رفتن به یک رستوران چینی بیفتید و واکنشتان عق زدن باشد، احتمال حاملگی در شما بسیار زیاد است. تعداد زیادی از خانم ها دوری کردن از غذا را اولین نشانه حاملگی می دانند. علت این حس را می شود به افزایش هورمون beta-HCG نسبت داد. مناسب ترین روش برای رهایی این حس این است که از غذاها ، میوه ها و سایر چیزهایی که این حس را در شما زیاد می کند دور باشید.

حساس شدن به بو در بارداری

در دوره ی اولیه ی حاملگی کلیه ی بوها، هم آن هایی که حس خوبی به آن نداشتید( مثل بوی سیگار و قلیان ) و حتی بوهایی که بسیار می پسندید،( مثل بوی عطر یا ادکلن خاص ) باعث حالت تهوع در شما می شوند. علت این حس هم به دلیل تغییر کردن سطح هورمون است و از علائم زودرس بارداری است. هنوز هیچ راه قابل اطمینانی برای جدایی از این حالت پیدا نشده است به جز این که از بو ها دور باشید، به خصوص بوهای که از دخانیات مانند سیگار و قلیان منتشر می شود، که جز حالت تهوع برای سلامت خود شما و همین طور جنین بسیار خطرناک باشد.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع و بالا آوردن از نخستین نشانه های بارداری است. می توان گفت دلیل این حالت افزایش سطح هورمون ها در دوران اولیه حاملگی است.

حالت تهوع می تواند به زنان باردار در سه ماهه ی نخست حاملگی( که با خطر سقط شدن جنین همراه است. ) این اطمینان را بدهد تا  این زمان پر خطر را به درستی گذرانده اند. حس تهوع احتمال دارد تا نوزدهمین هفته از دوران بارداری هم همراه شما باشد. دقیقا به همین علت باید گفت که این حس تهوع که اکثرا در هنگام صبح وجود دارد حس بسیار خوب و کمک کننده ای است. افزایش هورمون beta-HCG باعث حالت تهوع و بالا آوردن می شود و این یک نشانه ای از رشد جنین خواهد بود.

وقتی که در حال غذا خوردن هستید احتمال دارد تغییراتی ایجاد شود. تلاش کنید که معده ی تان را هیچ وقت خالی نگذارید. همیشه کنار رختخواب خود یک بسته کراکر بگذارید و قبل از اینکه از رختخواب بلند شوید مقداری از آن را میل کنید. سعی کنید تا در طول روز تعداد بیشتری غذای سبک و همین طور قبل از خواب یک میان وعده ی سبک بخورید، این ایده ی بسیار خوبی است. برای کمتر شدن حس تهوع هم می توانید از آبنبات هایی که طعم شان لیمو و یا نعناع است استفاده کنید.

در بسیاری از بانوان باردار، ویتامین های مخصوص دوران حاملگی، باعث ایجاد این حالت تهوع می شوند. این ویتامین های را بعد از غذا مصرف کنید. شب یا هنگام میل شام بهترین زمان مصرف این ویتامین ها است. اگر به تعداد زیاد در روز استفراغ می کنید به پزشک مراجعه کنید و با او مشورت کنید.

ورم کردن و حساس شدن سینه ها در بارداری

تغییرات در شکل و احساس سینه ها یکی دیگر از نشانه های بارداری است. استفاده از سینه بند های مناسب و بهتر از مهم ترین کار توصیه شده برای بهتر شدن این حساسیت به لمس در سینه ها است. استفاده از سینه بند های اسپرت برای این قضیه بسیار بهتر هستند.

تکرر ادرار در بارداری

در دوران اولیه از حاملگی اندازه ی رحم بزرگ تر از قبل خواهد شد که باعث فشار به مثانه تحریک آن می شود و نتیجه ی آن هم تکرر در ادرار است. و راهی هم برای دوری از آن وجود ندارد. اما رفتن به توالت قبل از خواب به مقدار کمی موثر است، اما باز هم احتمال دارد که حداقل یک بار در میان خواب به علت فشار به مثانه بیدار شده و مجبور شوید به توالت بروید.

نفس تنگی در بارداری

تعداد زیادی از بانوان در دوره ی اول حاملگی و حتی تا انتهای زمان بارداری احساس تنگی نفس دارند. و علت این تنگی نفس در خانم های باردار را می توان به نیاز بیشتر بدن برای گرفتن اکسیژن و رساندن این اکسیژن به جنین دانست. هنگامی که جنین رشد می کند این تنگی نفس هم بیشتر خواهد شد. اما اگر این حالت شدت بیش از حد داشت باید حساسیت به خرج داد و آن را امری طبیعی ندانست. تعدادی از نکات غیر طبیعی که باید در صورت مشاهده به پزشک مراجعه شود در زیر آمده:

  • اگر تنگی نفس بدون انجام هیچ کار سختی مانند ورزش کردن در شما به وجود بیاید.
  • نفس کشیدن برای شما همراه با درد است.
  • نفس تنگی شما وقتی که دراز می کشید بیشتر از قبل می شود.

مواردی که گفته شد احتمال خطرات جدی تر را نیز دارد.

تغییر وضعیت بدن در بارداری

اگر بعد از یک رابطه با شریک جنسی تان احساس می کنید که باردار شده اید و می خواهید مطمئن شوید که حدستان درست بوده است یا نه، حتما به یک پزشک متخصص زنان و زایمان که تجربه زیادی دارد می تواند با مشاهده و معاینه ی لگن، تغییر در رنگ واژن و همین طور نرمی دهانه ی رحم ، جواب قابل اطمینان تری در این مورد به شما دهد.

اما نشانه هایی که در بالا گفته شد فقط نشانه های بارداری نیست ، بلکه می تواند نشانه های موارد دیگری مثل سندرم قبل از قاعدگی نیز باشد. اگر به صورت منظم قاعده می شوید، مطمئن ترین راه قبل از تست بارداری قاعده نشدن در زمان از قبل پیش بینی شده ی شما است.

این مقاله توسط Kecia Gaither بازبینی شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *