وقتی مصرف الکل به یک مشکل تبدیل می شود

وقتی مصرف الکل به یک مشکل تبدیل می شود

وقتی مصرف الکل به یک مشکل تبدیل می شود

 اعتیاد به الکل

شاید اختلالات مصرف الکل شایع ترین اختلال روانی در ایالات متحده باشد: تقریبا از هر هفت نفر یکی در برهه ای از زندگی خود به اختلالات مصرف الکل مبتلا شده است. شیوع اختلالات مصرف الکل در میان مردان تقریبا ۳ تا ۵ برابر بیشتر از زنان است. با این وجود، الکل می تواند پیامدهایی جدی در زنان داشته باشد، به این دلیل که آن ها نسبت به اثرات مخرب الکل بر روی کبد، قلب و مغز حساس تر هستند. همچنین در زنان نسبت به مردان، با وجود مصرف مقداری یکسان، سطوح خونی بالاتری را برای الکل شاهد هستیم. احتمالا دلیل آن وجود تفاوت های جنسی در نحوه تجزیه ی الکل و توزیع آن در بافت های بدن است.

فاجعه ای به نام الکل

سوء استفاده از الکل و وابستگی به آن خسارت های بیشماری در ایالات متحده به دنبال دارد و علت حدود ۵ درصد از مرگ و میرها محسوب می شود. خطر اصلی مرتبط با اختلالات مصرف الکل که سلامتی را تهدید می کند، بیماری سیروز کبدی ست که در سال ۱۹۸۸ نهمین علت مرگ در امریکا بود. همچنین اختلالات مصرف الکل با تصادفات رانندگی، خشونت و خودکشی نیز مرتبط است. اغلب اختلالات مصرف الکل با دیگر اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیتی همراه بوده است. در برخی موارد، اختلالات مصرف الکل می تواند به خاطر تلاش برای خود درمانی با الکل برای درمان یکی از آن دیگر اختلالات ایجاد شود. اما در بیشتر موارد اختلالات مصرف الکل بیماری اولیه و زمینه ای می باشد. با این وجود، زمانی که شخصی هم به اختلالات مصرف الکل و هم به اختلال روحی شدید یا اضطراب مبتلا ست، در درمان، باید هر دو بیماری فرد مورد توجه قرار بگیرد.

علت الکلیسم( اعتیاد به الکل ) چیست؟

سوال شایعی که معمولا در رابطه با اختلالات مصرف الکل پرسیده می شود و البته به خوبی به آن پاسخ نداده اند. این موضوع حتی میان متخصصین مراقبت از سلامتی برای ده ها سال مورد بحث بوده است. همه در این مورد که اختلالات مصرف الکل، نتیجه ی یک تعامل پیچیده بین عوامل بیولوژیکی و روانی است، توافق دارند. با اینکه نقش دقیق وراثت در اختلالات مصرف الکل هنوز شناخته نشده است اما به نظر می رسد بعضی از انواع اختلالات مصرف الکل در خانواده ها منتقل می شود و یا حداقل تا حدی به عوامل ژنتیکی مربوط می باشد. در حالی که سرزنش فرد برای داشتن اختلالات مصرف الکل نادرست است، در مقابل مسئول دانستن او برای دریافت کمک، حیاتی است. با وجود اینکه دیابت یک بیماری بیولوژیکی است، اما افراد دیابتی نسبت به مصرف انسولین خود مسئول هستند.

تشخیص و نحوه مقابله با اختلالات مصرف الکل

چطور تشخیص می دهید که شما یا یکی از عزیزانتان مشکل جدی در مصرف الکل پیدا کرده اید؟ مقدار واقعی الکلی که او مصرف می کند معیار خوبی برای پاسخ به این سوال نیست. و حتی اصرار شخص که می گوید “من می توانم هرزمان که بخواهم مصرف الکل را ترک کنم” هم معیار خوبی نیست. بیشتر مبتلایان مزمن به اعتیاد الکل توانسته اند مصرف را یک یا چند بار برای مدتی طولانی ترک کنند اما این بدین معنی نیست که آن ها می توانند بدون دریافت کمک بیماری خود را کنترل نمایند: تقریبا همیشه اعتیاد فرد الکلی بازخواهد گشت، مگر اینکه تحت شکلی از درمان با سوء مصرف مواد قرار بگیرد. شما باید به داشتن اختلال مصرف الکل شک کنید زمانی که شخص مورد نظر:

  • بیشتر از مقداری که می خواهد الکل می نوشد – برای مثال، فرد می گوید: “می خواهم فقط یک پیمانه برای در جاده بودن بنوشم” و با نوشیدن پنج پیمانه تمام می شود.
  • صرف زمان زیادی برای مصرف و استراحت بعد از آن
  • داشتن مشکل در انجام تعهدات اجتماعی، شغلی یا وظایف مهم دیگر
  • به مصرف ادامه دادن حتی اگر الکل مکررا باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی شده باشد
  • به تدریج نیاز به الکل بیشتر و بیشتر پیدا می کنند تا به زنندگی لازم در اثر استفاده برسند.
  • به محض قطع مصرف الکل، علائم ترک آن را( لرزیدن، عرق کردن، دیدن چیزهایی که وجود ندارند. ) تجربه می کنند.
  • وقتی دیگران نگرانی خود را بابت مصرف الکل به او ابراز می کنند، یا وقتی پزشک، کارفرما و یا یکی از اعضای خانواده می گوید که او مشکل سوء مصرف الکل دارد، پیوسته بیان می کند که از آنها رنجیده است.

دریافت کمک

درمان اختلالات مصرف الکل نیاز به یک ارزیابی کامل پزشکی و روانشناسی دارد. اختلالات جسمی، کمبود ویتامین ها و مشکلات روانی بالقوه، باید به طور همزمان بررسی شوند. در برخی موارد، ممکن است داروهای متعادل کننده روحیه یا ضدافسردگی بخشی از کل برنامه درمان باشند. داروی نالترکسون( naltrexone ) می تواند در بعضی بیماران به کاهش میل به مصرف و بالابردن روحیه پرهیز کمک کند اما باید با روان درمانی یا یک برنامه دروازده مرحله ای، مانند برنامه ی الکلی های گمنام هماهنگ باشد.

تحقیقات کمی استفاده از دی سولفیرام ( disulfiram )، دارویی که درصورت مصرف الکل موجب حالت تهوع و دیگر واکنش های ناخوشایند در فرد می شود، را حمایت می کنند. آل-آنون( Al-Anon ) و گروه های حمایتی مشابه برای خانواده ها می تواند برای خانواده هایی که باید با مشکل اختلالات مصرف الکل عزیزشان مقابله کنند، مفید باشد. کمک به فرد برای اینکه بپذیرد به راهنمایی نیاز دارد و اصرار بر اینکه به آن عمل کند، کلید موفقیت است.

پاورقی:

۱- AUDs = Alcohol-use disorders = اختلالات مصرف الکل

۲- نالترکسون = ReVia = naltrexone

۳- دی سولفیرام = Antabuse = disulfiram

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *